Oro för fortsatt minskning av Kinesiska turister.

Samma där, på riktigt bra (dyra) restauranger är det väldigt gott om kineser och åtminstone på helger också thailändare. Att det är ont om västerlänningar har nog samma anledning som varför det är ont om västerlänningar på riktigt dyra hotell; är man på semester i en månad eller mer så vill man nog inte betala 2,000 Baht per måltid men är det bara för en helg eller 5 dagar så är det inga problem.
;)
jag förstår och hur du misstänker (inte vet ) hur och varför detta fenomen kan synas

Osäker på om ditt inlägg var en replik till mitt påstående om att det är gott om kineser på dyrare hotell, men jag utgår från att det var så. Jag skrev att vi brukar bo på några av Pattayas bästa hotell och att du ens behöver nämna att hotellet du refererar till har AC tyder på att det hotellet knappast ingår i den grupperingen. På hotell som ligger mellan 5 och 10,000 Baht/natten är det väldigt gott om kineser och på helger, då vi åker ner, är resterande delen nästan uteslutande thailändare, max 5% västerlänningar. En stor del av den förklaringen ligger nog i att västerlänningar oftast tar längre semestrar och då blir 5-10,000 per natt lite dyrt.
Kineser och Thailändare med pengar finns det gott om. Var i helgen uppe i Stockholm och träffade frugans styvfar/styvmor som var på en blixtvisit i Skandinavien. Deras reseprogram är minst sagt fullproppat under de tio dagar resan pågår. Pengar finns men inte tiden. När folk i Asien får lite längre sammanhängande semester lär turismen/turismindustrin öka dramatiskt.

Angående kinesernas "framfart". Jag har tänkt (försökt?) på den artikel jag länkade till igår.

Det är alltså helt häpnadsväckande socioekonomiska och maktpolitiska problem Kina kommer att stå inför.

Nedan citat är ju naturligtvis delvis en personlig bedömning av författaren men grundfundamenta kvarstår.

Citat "
Det mest intressanta i Howard Frenchs senaste bok står att finna på de sista två-tre sidorna. Där blottläggs den främsta anledningen till Kinas allt mer aggressiva utrikespolitik. För även om landet ofta spås bli nästa supermakt, så varnar French för en ekonomisk stagnation på grund av demografiska faktorer. Han citerar kinesiska demografer som även de anser det “fullständigt omöjligt” att landets ekonomi någonsin kommer växa sig större än den amerikanska.

Efter årtionden av ettbarnspolitik kommer medianåldern i Kinas befolkning nämligen vara en av världens högsta år 2050. Andelen invånare i arbetsför ålder blir samtidigt en av världens lägsta. Kina kommer alltså bli gammalt innan det blir rikt. USA:s befolkning beräknas dock växa med omkring 30 procent till år 2050, mycket tack vare invandring av vilken en stor del ironiskt nog kommer från Kina. Det kommer då “bara” gå två kineser på varje amerikan, jämfört med fyra mot en i dag." Slut citat

Kineser och Thailändare med pengar finns det gott om. Var i helgen uppe i Stockholm och träffade frugans styvfar/styvmor som var på en blixtvisit i Skandinavien. Deras reseprogram är minst sagt fullproppat under de tio dagar resan pågår. Pengar finns men inte tiden. När folk i Asien får lite längre sammanhängande semester lär turismen/turismindustrin öka dramatiskt.

Ja, att de flesta länder här borta har så mycket större befolkning än Sverige underskattas ofta av många. Är bara basen tillräckligt stor så blir det en stor mängd även om procenten är låg.

Jag tror dock inte det är längden på asiaters tillgängliga semester som kommer förändra turismen så mycket som det faktumet att medelklassen, dvs de som har råd att åka på semester, kommer öka. Nu är det 8-9% av människorna här i Kina som har ett pass; vad händer när de är 30%? Det är 300 miljoner extra turister, och sedan 200 miljoner extra turister från Asean och 500 miljoner extra från indiska subkontinenten. 1 miljard extra turister på kanske 30 år; tänd grillarna och fyll kylskåpen.

Tillbaka
Topp