Panik..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

chanrakter

Gäst
hejsan kära ThaiSnack.se! :wai:
Efter många turer fram och tillbaka så vänder jag mig nu till er en sista gång i hopp om att få hjälp..

Det är så här att i augusti ska jag resa till Thailand och befinna mig där 6 månader för att studera på distans från sverige.
Jag har varit i kontakt med ambassaden till Stockholm och det har dessvärre inte lett till någonting..

Genom åren har underbara människor på denna sidan hjälp mig med allt från rese tips till översättningar så nu ber jag om en hjälp ännu en gång och hoppas på det bästa.

Enligt ambassaden ska jag söka ett Turist-visum (Triple Entry)
så ska jag få *inresa i thailannd*60 dagar *utresa-inresa* 60 dagar *utresa-inresa* 60 dagar *hemresa*
Alltså måste jag göra två stycken så kallade visa run ut ur landet för att aktivera mina vidare visum.

här under kommer jag att citera thailändska ambassaden i stockholm :

2, Det kan ske via bus, flyg , bil, taxi, tåg det spela ingen roll.
3, För ansöka om turist visum för dubbel entry eller triple entry, biljett eller resebekräftelse måste också visa ankomst till Thailand för andra och tredje gången också.

Jag blev som ett frågetecken, förstod inte hur thailändska ambassaden kan kräva att jag ska visa biljetter på att jag åker bil ut ur landet i oktober * min första visarun* när jag ska söka visumet i maj.. Är det någon som varit i min situation? Någon som löst Turist-visum (Triple Entry) och kan rädda mig. Klockan tickar och biljetter bör snart bokas.. Är depserat efter hjälp!

Wanpen - Jag ska åka i Augusti, men vill boka biljett innan priserna stiger. Känns dock fel att boka biljett innan jag förstår mig på visum biten!

Tack så mycket :wai:

Håller med dig, boka först när du vet, vi ska
se om våran expert kan hjälpa dig, jag
kan för lite om detta, men ha lite (shingha)
is i magen

Ska du vara nere i 6 m.

Inresa dag 1 visa1 till dag 60. dag 57-59 går du till Imigration + 30dagar a 1900b

Dag 89 reser du ut ur - Thailand !

Dag 90 inresa visa2 60 dagar till dag 150 dag 148-149 Imigration +30 dagar.

Dag 179-180 hemresa eller flyg in och ut +30 dagar vid inresa.
Via land gräns +15 dagar!

Lycka till!! :wai:

pigge01

pigge01

Ja, jag ska vara där 6månader!
Tack så jätte mycket för ditt svar :wai:

Vet du om jag behöver söka trippel entry elr räcker det med dubbel entry?
När jag söker visumet i Göteborg, söker jag då direkt allting elr söker jag förlängning i Thailand?

"pigge01 " sa:
Ska du vara nere i 6 m.

Inresa dag 1 visa1 till dag 60. dag 57-59 går du till Imigration + 30dagar a 1900b

Dag 89 reser du ut ur - Thailand !

Dag 90 inresa visa2 60 dagar till dag 150 dag 148-149 Imigration +30 dagar.

Dag 179-180 hemresa eller flyg in och ut +30 dagar vid inresa.
Via land gräns +15 dagar!

Lycka till!! :wai:

pigge01

Stämmer de, hört något annat, inget illa menat pigge01

PM från Thaikonsult:

Ett turistvisum kan man även förlänga ytterligare 30 dagar hos immigration i Thailand när de 60 dagarna börjar ta slut. Man får hålla lite koll på tiderna bara så man får ut det mesta möjliga av de 90 dagarna före man gör sin visarun. Det kan vara svårt att hinna med de 60 +30+ 60 + 30 dagarna med ett dubble entry så det är säkrare med ett tripple entry om man vill stanna i Thailand ett halvår.

Förklara du för thaiambassaden att du ska göra din visarun med bil, till vilket grannland det ska ske och med vem. Så löser det sig säkert.

Fortsätter damerna på thaiambassaden att krångla så boka en flygresa till grannlandet så du får bokningen men betala inte biljetten. Då har du löst problemet med kravet på bokad resa.

Det är alltid svårt att ringa och fråga ambassanställda. I telefonen måste de vara korrekta eftersom de inte vet vem som egentligen finns i andra ändan av telefonen. Vid personliga besök får man lite bättre svar och tips.

Trippel behöver du inte.

Om du vill kan du säga till dom på Ambasaden eller Konsulatet att du tänker förlanga första visat på imigration med 30 dagar. sedan göra en kortare resa till ett granland.

Du måste resa in i Thailand innan sista dagen på visa 2!!

Du måste resa in i Thailand senast dagen innan sista giltighetsdagen på visa 2!!

Enligt Ulrika på Scandalic golf gästhuset i Pattaya.

Hon reser ut och ficksar visum två gånger om året.

pigge01

"Gazton " sa:
PM från Thaikonsult:

Ett turistvisum kan man även förlänga ytterligare 30 dagar hos immigration i Thailand när de 60 dagarna börjar ta slut. Man får hålla lite koll på tiderna bara så man får ut det mesta möjliga av de 90 dagarna före man gör sin visarun. Det kan vara svårt att hinna med de 60 +30+ 60 + 30 dagarna med ett dubble entry så det är säkrare med ett tripple entry om man vill stanna i Thailand ett halvår.

Förklara du för thaiambassaden att du ska göra din visarun med bil, till vilket grannland det ska ske och med vem. Så löser det sig säkert.

Fortsätter damerna på thaiambassaden att krångla så boka en flygresa till grannlandet så du får bokningen men betala inte biljetten. Då har du löst problemet med kravet på bokad resa.

Det är alltid svårt att ringa och fråga ambassanställda. I telefonen måste de vara korrekta eftersom de inte vet vem som egentligen finns i andra ändan av telefonen. Vid personliga besök får man lite bättre svar och tips.

Någon som vet ett flygbolag där man kan boka biljetter utan att betala? Haft lite problem att hitta det

Tack så jätte mycket för alla svar,
nu har jag verkligen en bättre bild på vad jag ska göra.

:wai:
håll tummarna för mig att jag kommer iväg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp