Påse till kameran

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
:nod: Har hört att man kan köpa en slags påse till kameran och att man om man har en sådan kan använda kameran under vatten.

det vore kanske inte så dumt om man ska ut o snorkla...

Om någon vet var man kan köpa en sådan och ett ungefärligt pris
hör av er.....

ha re gött
Marianne

J

jpyllman

Gäst
Är det bara för att ha med kameran i polen?? Jag känner inte till någon 'påse'.

Ända jag vet om är att vissa kameramodeller har dykhus. Alltså typ en liten låda man stoppar kameran i och ändå kommer åt knapparna. Dessa brukar vara för ner till 40m. Bra när man dyker. Jag vet att till kameran jag har så va sådant svindyrt. Men nu när priset på digitalkamera bara är en 4e-del så är det kanske samma med dykhusen. Då kostade dykhuset typ 10.000kr till min kamera.

Hittade på sony.se denna som bara va ner till 3m och för 1000kr. Den passar ju då inte till alla sony-modeller. http://www.sony.se/view/ShowProduct.act ... rine+Packs

http://www.sony.se/view/ShowProduct.act ... rine+Packs är variant på ner till 40m. Såg inget pris.

A

Anonym

Gäst
Hej,

Här kommer en länk till ett företag som specialicerar sig på undervattenshus till kameror.

Hoppas du hittar något där.

www.ewa-marine.de

Mvh från Jungis

A

Anonym

Gäst
Undervattenshus

Hej forumet och denna tråd!

Eftersom jag är dykare och en någorlunda van undervattenfotograf tänkte jag bidra lite med mina erfarenhet och åsikter i detta ämne.
Den typ av vattentät påse till kameran som det tipsas om tidigare i denna tråd är, för att uttrycka mig milt, ren skit.
Eftersom vattentrycket redan på en meters djup eller så får påsen att komprimeras, betyder det att mycket tryck kommer direkt på kamerans objektiv. Moderna elektroniska zoom-kameror klarar inte av speciellt mycket fysiskt tryck på objektivet. Zoom-mekanismen går helt enkelt sönder. Systemkameror och fix-focus-kameror utan elektroniskt styrd zoom klarar sig bättre.
Men, påsarna har dålig optisk genomtränglighet (repas lätt). Bilderna blir suddiga (om kameran ens håller) och autofocusen i moderna kameror kan låsa på påsen istället för motivet = ingen skärpa alls.
Skräp!
Skaffa hellre en digitalkamera med mycket bra ljuskänslighet som har ett undervattenshus som tillbehör. En bra digitalkamera med undervattenshus som klarar minst 30m kostar inte mer än från 4000:-.
Exempelvis kostar en Olympus µ750 och ett Olympus PT-034 undervattenhus ca. 5300:- tillsammans (t.ex. www.pixmani.com). Med denna kombination kan man komma åt alla kamerans funktioner även i vattnet och man kan dyka ner till 40 m.
Är det bara snorkelbilder du skall ta ned till några meters djup så rekommenderar jag en engångs undervattenskamera. Ser ut nästan som en vanlig engångskamera, men har ett vattentätt hus. Finns överallt i Thailand (och hos vissa fotohandlare i Sverige) och kostar max 1000 baht inklusive framkallning och kopiering av 24 bilder. Både Fuji och Kodak har sådana kameror. Jag har dykt ända ner till 10 meters djup med en sådan kamera och resultatet är över förväntan. Specen säger att de klarar max 5 meter, men de klarar oftast mer.

Mitt råd är alltså att skaffa ett (hårt) undervattenshus, om det finns till din kamera.
Skall du bara fotografera snorkling - skaffa en engångs undervattenskamera.

/MacArthur

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Topp