Passets giltighetstid vid resa till Thailand

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Ska göra en resa till Thailand till våren och tittade på mitt pass och ser att det går ut i sommar. Det finns lite motsägelsefull information ute på nätet om vad som gäller. Jag har hittat följande:

http://www.apollo.se/infor-resan/bra-att-veta/pass-visum sa:
För skandinaviska medborgare krävs inget visum. Sker ankomsten till Thailand via en internationell flygplats erhåller man ett turistvisum som gäller i upp till 30 dagar. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter att du ankommit till Thailand,

Fritidsresor sa:
Thailand
Nordiska medborgare på semesterresa erhåller visering vid ankomst till Thailand för upp till 30 dagars vistelse om ankomst sker via en internationell flygplats. Passet måste normalt vara giltigt 6 månader fr o m inresa i landet. Undantag finns, se www.thaiembassy.se för fullständig och uppdaterad information.

thailändska ambassadens hemsida kan man istället läsa att:

http://www.thaiembassy.se/en/visa/general-information sa:
For swedish passport holder, and wish to stay in Thailand for no more than 30 days. Your passport must be valid during your stay in Thailand. But you shall also check with your airline for other requirment.

Det verkar ju rimligt att passet ska vara giltigt så länge som passet är giltigt, tycker jag.

DSC_0176.JPG

Så bara att åka med ett par månaders giltighetstid kvar på passet då. ELLER?!!! Hoppas man inte stöter på någon nitisk person som ändå vidhåller att passet ska vara giltigt minst 6 månader... man vet ju inte.

Ja du det där är ju ganska märkligt, har man ett pass som är giltigt även vid hemresa borde det ju vara grönt.

Förut skulle det vara giltigt 3 månader nu sex månader ... snart skad et väl vara giltigt ett år och passens giltighetstid minskar ju också pga alla förfalskningar ...

Märkligt är ju bara förnamnet ...

Jag chansar i varje fall inte. Kostnaden för ett nytt pass (SEK 350 i höstas) är ju försumbar jämfört med att stå på Suvarnabhumi med lång näsa. Så mitt pass är alltid giltigt i minst 6 månader.

När jag gjorde min första resa för 11 år sedan fick jag veta på Arlanda att jag kanske inte skulle släppas in i Thailand för att passets livslängd var mindre än 6 månader.
Men i pass kontrollen på Don muang ville dom bara se på flygbiljetten när jag skulle hem

Anledningen lär vara att man vill ha en säkerhetsmarginal, i fall att den resande skadar sig eller blir sjuk,under vistelsen.
Även under dessa omständigheter, så skall man inneha ett giltigt pass.
Förlängning av uppehållstillståndet, sker genom intyg från behandlande läkaren.

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A
Svar
142
Visningar
11 K