Rätt och fel Pickup förare vägrade släppa fram ambulans med skadad falang.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En ambulansförare var mäkta upprörd över att en pickup av märket Nissan med reg.nr 7727 vägrade ge ambulansen fritt fram trots att både sirener och saftblandare på taket var på, inne i ambulansen låg en falang med en allvarlig huvudskada efter en mc olycka.

Mvh isan lover

StefanXErixon

Forumräv
Hej

En ambulansförare var mäkta upprörd över att en pickup av märket Nissan med reg.nr 7727 vägrade ge ambulansen fritt fram trots att både sirener och saftblandare på taket var på, inne i ambulansen låg en falang med en allvarlig huvudskada efter en mc olycka.

Mvh isan lover
Skulle det skrivas här om varje gång någon hindrat en ambulans under utryckning i Thailand så fick nog kycklingen köpa mycket mera kapacitet för forumet........

Isan Lover

Forumveteran
Skulle det skrivas här om varje gång någon hindrat en ambulans under utryckning i Thailand så fick nog kycklingen köpa mycket mera kapacitet för forumet........
Hej

Så är det absolut, men jag tycker ändå att ambulansföraren gör rätt som framför kritik mot detta och likaså att media visar videon och offentliggör bilens registreringsnummer, även om det är vanligt är det ändå ett ofog som helt i onödan kostar skadade livet.

Även om utbildningsnivån är låg i landet borde man även här kunna förstå vad konsekvenserna blir med ett sånt här agerande.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Den som gör så i Filippinerna får kopiöst med stryk av uppretade människor och förmodligen bilen helt sönderslagen.

Stor skillnad i kultur och mentaliteten.
Hej

Det låter bra, själv har jag ingen som helst förståelse för dom som här medvetet stänger vägen för ambulanser under utryckning, ser man på den här videon finns det ju gott om plats att gå till sidan på och släppa fram ambulansen.

Mvh isan lover

Yngern

Medlem
Min första tanke, utan att veta ett dyft om just detta fall, ytterligare en hjälmlös farang... Till hjälmlös räknas även dom ack så vanliga halvpottorna som far av vid första kontakten med gatan

nmax

Forumveteran
Att blockera andra trafikanter är ju kotym i Thailand, utryckningsfordon eller inte kvittar.
Ingen här har ju en vettig körkortsutbildning, att ligga i högerfilen och blockera ger tydligen poäng för självförtroendet. Samma att byta fil utan att blinka när nån vill om eller ligga i 2 filer samtidigt, ju fler man kan blockera desto mer poäng får man. Önskar ofta att jag hade ett fett älgstaket fram...

in-ka

Aktiv medlem
Att blockera andra trafikanter är ju kotym i Thailand, utryckningsfordon eller inte kvittar.
Ingen här har ju en vettig körkortsutbildning, att ligga i högerfilen och blockera ger tydligen poäng för självförtroendet. Samma att byta fil utan att blinka när nån vill om eller ligga i 2 filer samtidigt, ju fler man kan blockera desto mer poäng får man. Önskar ofta att jag hade ett fett älgstaket fram...
Ja eller som jag skrev tidigare en luftvärnkanon å blåsa dom av vägen, fick ju kritik för mitt skämt så får väl bli några siffror här också 55555

Yngern

Medlem
Men å andra sidan verkar dom ju inte ha ont utav att man smiter förbi på innern, till skillnad från sverige

in-ka

Aktiv medlem
Igår kom det ambulans med blåljusen på, på motorvägen, vid stoppljusen där motorvägen går på sukhumvith svängde bilar undan så ambulansen kom fram, båda filer i kön svängde undan för att hjälpas åt att släppa fram ambulansen, så dra inte alla över en kam.
Dom kanske läst här på TS 555

PanPan

Forumveteran
Dom kanske läst här på TS 555
Jag var den förste att släppa förbi han och bilen till vänster om mig svängde undan och gav mig plats så jag kunde ge plats, sen fortsatte det så kön ner och var lång kö.
Det är väl införd ny lag nu att det är lagbrott att inte släppa förbi ambulanser?
Det var det ju inte innan, är ju inte som i Sverige där dessa är statliga utan många gånger ägda av privatsjukhus.
Så det är ju privatägda vans man skrivit ambulance på och satt på blåljus, men läste i Bangkokpost förra året att det hade eller om det var skulle införas att det var lagbrott att inte släppa fram dessa.

in-ka

Aktiv medlem
Jag var den förste att släppa förbi han och bilen till vänster om mig svängde undan och gav mig plats så jag kunde ge plats, sen fortsatte det så kön ner och var lång kö.
Det är väl införd ny lag nu att det är lagbrott att inte släppa förbi ambulanser?
Det var det ju inte innan, är ju inte som i Sverige där dessa är statliga utan många gånger ägda av privatsjukhus.
Så det är ju privatägda vans man skrivit ambulance på och satt på blåljus, men läste i Bangkokpost förra året att det hade eller om det var skulle införas att det var lagbrott att inte släppa fram dessa.
Ja det finns väl hopp även här men det tar nog tid innan det blir som i Sverige
På väg hem från partis för nån vecka sen så kom det en ambulans bakifrån å jag gav naturligtvis plats men det blev likförbannat stopp för han längre fram vid ett trafikljus dom framför ambulansen stog ju å väntade på grönt jag tror han fick vänta nästan 1minut innan han kunde trockla sej fram, många har väl inte körkort å fått lära sej hur det ska gå till, men som sagt det finns kanske hopp i framtiden

StefanXErixon

Forumräv
Hej

Så är det absolut, men jag tycker ändå att ambulansföraren gör rätt som framför kritik mot detta och likaså att media visar videon och offentliggör bilens registreringsnummer, även om det är vanligt är det ändå ett ofog som helt i onödan kostar skadade livet.

Även om utbildningsnivån är låg i landet borde man även här kunna förstå vad konsekvenserna blir med ett sånt här agerande.

Mvh isan lover
Jag håller med dej till 100%, att få behålla sitt körkort efter att ha hindrat ett utryckningsfordon finns inte i min värld, minst 1 år indragning och ta nytt körkort med något års prövotid.

nmax

Forumveteran
Igår kom det ambulans med blåljusen på, på motorvägen, vid stoppljusen där motorvägen går på sukhumvith svängde bilar undan så ambulansen kom fram, båda filer i kön svängde undan för att hjälpas åt att släppa fram ambulansen, så dra inte alla över en kam.
Va ju i Pattaya så va väl falanger allihop

Matt82

Forumveteran
Har upplevt samma i Phuket flera gånger. Var riktigt förvånad första gången då jag inte ens fattade vart fan alla hittade utrymme till att gå åt sidan och släppa ambulansen.

Topp