Poliser ”köper” fortfarande sina positioner, högre tjänster kan kosta 5-10 miljoner baht.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

På senare tid har man i Thailand återigen uppmärksammat och kritiserat att systemet där poliserna ”köper” sina positioner, för högre tjänster kan priset variera mellan 5-10 miljoner baht, det är ju inget annat än korruption.

En personlig reflektion är att det dessutom kan innebära att en korrupt polis med stora sidoinkomster har större chans att bli befodrad och gå hela vägen än en ärlig och okorrumperad polis, detta kan ju påverka hela organisationen negativt.


Mvh isan lover
 
Hej

På senare tid har man i Thailand återigen uppmärksammat och kritiserat att systemet där poliserna ”köper” sina positioner, för högre tjänster kan priset variera mellan 5-10 miljoner baht, det är ju inget annat än korruption.

En personlig reflektion är att det dessutom kan innebära att en korrupt polis med stora sidoinkomster har större chans att bli befodrad och gå hela vägen än en ärlig och okorrumperad polis, detta kan ju påverka hela organisationen negativt.


Mvh isan lover
Låter ju skrämmande, 2015 gick man ut med stenhårda regler en polisman som inte följde lag och såg mellan fingrarna, fick samma straff som brotxtslingen.
Kommer ihåg militärens räder på tex soi beaukaw.
Ett tag var varje polis följd av en militär i Pattaya.
Men verkar som tillbaks till Thaksin stadiet nu?
 
Kommer ihåg när Prayut själv gick ut med varning till utlänningar.
Ingen polis har rätt att fråga om pass identitet, gör han det, anmäl han.
Nu gäller inte det längre idag måste man visa upp, men var en stund.
Också betala aldrig böter krävt av police officer på plats, allways på kontor och få kvitto.
Jag blev stoppad av polisen 2015 i Pattaya, tog fram passet, no no, not show me, get problem.
 
Kommer ihåg när Prayut själv gick ut med varning till utlänningar.
Ingen polis har rätt att fråga om pass identitet, gör han det, anmäl han.
Nu gäller inte det längre idag måste man visa upp, men var en stund.
Också betala aldrig böter krävt av police officer på plats, allways på kontor och få kvitto.
Jag blev stoppad av polisen 2015 i Pattaya, tog fram passet, no no, not show me, get problem.

Hej

Problemet är större än så, även militärerna köper sig uppåt i karriären, lärare kan köpa sig tjänster och likaså anställda på kommunkontor och myndigheter, så hur man ska få stopp på detta begriper inte jag.

Dom längst ned i hierarkin som polisen på gatan kan dom nog klämma åt om dom vill, men hur gör man med dom högre upp?

Mvh isan lover
 
Statligt anstallda har det bra, bra lon , kan lana pengar, bra pension, sa det ar klart dom koper sig fram

Hej

Håller med helt och just det är skälet för dom jag känner som har köpt sig sin tjänst, jag har frågat dom hur det här fungerar, nivå på tjänsten avgör naturligtvis priset, köper man tjänsten behöver man ibland inte ens ha en utbildning som gör att man är behörig för tjänsten.

Sen fördelas dom pengar den sökande betalar inom organisationen, högsta chefen får mest och sen fördelas resten i fallande skala nedåt, det gör att alla blir inblandade och att risken för att någon ska tjalla är minimal, sen är den som köpt tjänsten berättigad till statlig pension livet ut, får billiga lån och en skaplig fast lön precis som du sa.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med helt och just det är skälet för dom jag känner som har köpt sig sin tjänst, jag har frågat dom hur det här fungerar, nivå på tjänsten avgör naturligtvis priset, köper man tjänsten behöver man ibland inte ens ha en utbildning som gör att man är behörig för tjänsten.

Sen fördelas dom pengar den sökande betalar inom organisationen, högsta chefen får mest och sen fördelas resten i fallande skala nedåt, det gör att alla blir inblandade och att risken för att någon ska tjalla är minimal, sen är den som köpt tjänsten berättigad till statlig pension livet ut, får billiga lån och en skaplig fast lön precis som du sa.

Mvh isan lover
Här i Pattaya nedanför central festival finns faktist bötespriserna på skyllt och man får kvitto på betalning.
 
Hej

Det är ju ett bra, men jag ser ingen direkt koppling till att man kan köpa tjänster?

Mvh isan lover
Visst fan är det korrupt, det var korruppt när du kom hit för 30 år sen.

Norge är Europas korruptaste land.
Vägrar du det.
Koŕuptionen i världen är utbredd.
Gå före i vaccin kön är en korruptionsdel.
Man köper sig före pga ställning.
Va inte sån jävla moralpolis om du inte kollar genom ditt eget fönster...
 
Självklart finns korruption i alla länder även i Sverige om någon inte skulle tro det. I Thailand träffar man däremot på korruptionen nästan dagligen i alla fall i tiden före Prayut. I Sverige läser man om den i nyheterna och den befinner sig högre upp. Ett exempel, jag har haft bra mycket mer med polisen i Sverige att göra men aldrig kunnat ”köpa” mig ur något. I Thailand däremot har detta skett. Lyckades tom halvera först krävda böter där anklagelsen var delvis sann men frågan är vilka bevis dom hade.
 
Korruptionrn är ju utbredd här, dock har jag väl under mina år lärt mig.
Tex visningshuset var ju inte samma som bygget.
Men jag gick med mail, hotade byggföretaget, fick rätt och dom byggde efter mina instruktioner.
Om ni får problem så har varje provins ett kontor där man tar omhand byggnadsfall och uppfyller inte företaget kravet så är det bara att vända sig dit.
Att man som farang inte har rättighet är inget annat en ren jävla okunskap!!!.
 
Korruptionrn är ju utbredd här, dock har jag väl under mina år lärt mig.
Tex visningshuset var ju inte samma som bygget.
Men jag gick med mail, hotade byggföretaget, fick rätt och dom byggde efter mina instruktioner.
Om ni får problem så har varje provins ett kontor där man tar omhand byggnadsfall och uppfyller inte företaget kravet så är det bara att vända sig dit.
Att man som farang inte har rättighet är inget annat en ren jävla okunskap!!!.
Det är väl inte riktigt korruption. Här handlar det mer om falsk marknadsföring. Den är ännu mer utbredd över världen.
 
Visst fan är det korrupt, det var korruppt när du kom hit för 30 år sen.

Norge är Europas korruptaste land.
Vägrar du det.
Koŕuptionen i världen är utbredd.
Gå före i vaccin kön är en korruptionsdel.
Man köper sig före pga ställning.
Va inte sån jävla moralpolis om du inte kollar genom ditt eget fönster...

Hej

Javisst har Thailand varit korrupt hela tiden och det skulle aldrig falla mig in att påstå något annat, helt enkelt p.g.a att det inte finns någon grund för ett sånt påstående, men jag tycker ändå att media gör rätt som uppmärksammar att poliser fortfarande betalar 5-10 miljoner för en högre tjänst.

Det tyder ju på att inte så mycket har hänt trots att krafttag mot korruptionen har vidtagits enligt dom nu styrande Generalerna, korruptionen är djupt rotad historiskt sett och eftersom alla parter själva är korrumperade blir det ingen förändring.

Själv tycker jag inte att man är någon moralpolis om man tar upp och diskuterar ex.vis korruptionen inom polisen, det är ju dom som ska beivra och ingripa mot andras brott, frågan är hur deras egen korruption påverkar dom i deras arbete.

Mvh isan lover
 
Det är väl inte riktigt korruption. Här handlar det mer om falsk marknadsföring. Den är ännu mer utbredd över världen.
Möjligt.
Här gällde det visningshus med vattenledningar indragna till kök i huset.
När dom byggde fanns inte dessa vattenleldningar.
Jag hörde av mig till advokatfirma och villa avsluta husköpet om dom inte byggde efter mina specc.
Fick från advokatfirman hör av dig till .... dom bryter mot lag det här ger vi dig gratis.
 
Möjligt.
Här gällde det visningshus med vattenledningar indragna till kök i huset.
När dom byggde fanns inte dessa vattenleldningar.
Jag hörde av mig till advokatfirma och villa avsluta husköpet om dom inte byggde efter mina specc.
Fick från advokatfirman hör av dig till .... dom bryter mot lag det här ger vi dig gratis.
Ja vi hamnade ju i tvist med Bohntavorn då vi byggde huset. Tillslut fick vi ta till skarpare medel då alla mail och bevis inte hjälpte. Vi ”hotade” med att använda något som jag känner igen på din beskrivning. Nu räckte det med att vi sade att vi skulle vända oss dit för att Bohntavorn skulle gå oss tillmötes fullt ut. Vi fick tillbaka alla våra pengar vi legat ute med även om det tog drygt ett halvår med tjafs. Vi skulle ha tagit reda på möjligheterna tidigare istället för att driva caset själva. Bra att du tar upp detta att man faktiskt har rättigheter och typ en konsumentköplag även i Thailand.
 
Ja vi hamnade ju i tvist med Bohntavorn då vi byggde huset. Tillslut fick vi ta till skarpare medel då alla mail och bevis inte hjälpte. Vi ”hotade” med att använda något som jag känner igen på din beskrivning. Nu räckte det med att vi sade att vi skulle vända oss dit för att Bohntavorn skulle gå oss tillmötes fullt ut. Vi fick tillbaka alla våra pengar vi legat ute med även om det tog drygt ett halvår med tjafs. Vi skulle ha tagit reda på möjligheterna tidigare istället för att driva caset själva. Bra att du tar upp detta att man faktiskt har rättigheter och typ en konsumentköplag även i Thailand.
Här byggde dom om och drog vattnet som jag ville, gick snabbt när jag hotade med det.
Utan det hade vi inte kunnat byggt köket vi har idag.
Jag åberopade att dom har fört falsk marknadsföring och inte byggt enligt visningshuset, advokatfirman var enig.
Räckte dock med hotet så la dom om vattenledning.
Jag har lagt länk på forumet innan, myndigheten att vända sig till ligger i Chonburi.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
879
Anonymius
A
S
Svar
2
Visningar
990
Shaowpanyaa
S
B
Svar
64
Visningar
7 K
N
 
Tillbaka
Topp