Prata Thai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad tycker ni är viktigast när det gäller att prata Thai eller lära sej lite Thai.
Är det att prata med dialekt från sambons hemby eller är det att lära sej riksThai?

Jag tycker personligen att jag har haft mer nytta av att lära mej riksThai (det lilla jag kan) genom det kan jag ju göra mej förstådd var jag än är från norr till söder, men det är min erfarenhet.
På den tiden när jag var väldigt mycket i Chiang Mai ville jag lära mej den dialekten, den skiljer nåt oerhört ifrån riksThai, men dom vänner jag fick där uppe ville hellre lära mej Thai pga att jag har mer nytta av det överallt. Idag är jag dom jättetacksamma för det, för vad hade jag haft för nytta av att kunna norrlandsdialekten i ex. Pattaya.

Hur ser ni andra på detta?

Tror nog som dig kycklingen att de e bättre o lära sig riktig thai om man ska lära sig

glimten66 :wai:

Tänker på Indien där jag varit en hel del, har min plats i Tamil Nadu där de pratar Tamil, har aldrig direkt brytt mig om Tamil i någon större utsträckning utan Hindi i så fall.

Indien har 18 officiella språk, många väldigt olika varandra samt flera hundra minoritetsspråk. Ett språk däremot som fungerar överallt i Indien är Hindi, alltså rikspråket.

Kan tänka mig att samma regel gäller för Thailand, jag satsar på att lära mig riksthai och sedan i så fall komplettera.

Mvh Peter :wai:

"ledarn " sa:
Klart som korvspad att du har rätt "fågeln"..... RiksThai blir det för mig när det är dags för att lära sig.

Nackdelen blir ju för mig som ska bosätta mig i Ihsaan att dom snackar ju uteslutande "Lao" där....
Så man måste ju lära sig det språket oxå för att förstå. (Dom pratar ju såklart riksthai oxå)

Men just nu tycker jag att det är roligt att kunna dra av en mening eller ett uttryck som är typiskt för Ihsaan
när man befinner sig på någon turistort eller i Bangkok och se reaktionen hos Thai som inte riktigt räknar med att en
falang kan kanske prata lite "Lao".....
Det brukar bli mycket skratt när den första chocken hos Thai lagt sig.... (Bra vid prisförhandling ibland)

Det är ungefär så jag också tänker. Men det gäller all mobilisera all självkontroll som finns om något skall hända. Riksthai får jag nog försöka lära mig på hemmaplan, skall försöka när allt med barnens ankomst, flytt mm har lugnat ner sig. Men å andra sidan - när de två busungarna har kommit hit blir det väl inte mycket tid över heller. :-\

Den Thai jag kan prata har jag lärt via min sambo och hannes barn!

Det blir det som pratas runt dig som du lär!

pigge01

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp