Hej! Du har rätt i ditt tänk. Ett Visum ansöks på den svenska ambassaden i Thailand. Det gäller som sagts innan i 90 dagar under en 180 dagars period.. Ca 3 månader under 6 månader. Har man däremot önskan om att stanna längre än 3 månader, så skall man som du säger ansöka om en förlängning som blir ett uppehållstillstånd för besök. Detta skall inte blandas ihop med UT, PUT eller TUT. Helt andra saker.
För att förlänga sin vistelsetid i Sverige skall man ange goda skäl för det. Normalt 90 dagars förlängning. Jag har själv gjort det för antal år sedan. Nya papper skall skickas in till MIG. Därefter måste din tjej stanna i 3 månader i Thailand innan man ansöker om VISA eller uppehållstillstånd för besök igen. MEN!! Om din tjej vill komma och bo med dig och få UT, Då kan ni räkna med ca 12-14 månaders handläggning om ni har otur, beroende på MIG.
Vad nämnts innan var inte en fråga om VISA enbart. Utan för att få vara i Sverige på lång tid, om jag inte missuppfattat det.
Att rabbla Schengenavtal kan bli lite fel information. Då kopierar man bara info från MIG's hemsidor. Man kan ha uppehållstillstånd för besök i Sverige mer än 3 månader, men det innebär inte att man får åka till andra länder inom Schengenavtalet. Jag har haft det dialogen med jurist på MIG. Hon fick inte ens åka till Danmark efter 3 månaders VISA, med förlängning via MIG , "Uppehållstillstånd för besök". Det gäller då bara i Sverige.
Men kul om fler har mer information och är lite juridiskt insatta.. Kul om någon delar med sig utan att kopiera från hemsidor..
Glad att PeterSfa delade med sig av sin "juridiska kunskap"..
mvh
Pepsi
Ja VISA går helt under schengenavtalet och dess regler. Sverige bestämmer alltså inte över detta utan har att förhålla sig till ingångna avtal. VISA är spikat 90 dagar och kan inte förlängas på annat skäl än oerhört kraftiga som brott och andra speciella fall.
Vill man stanna längre än vad Schengen medger måste man gå över till svenska lagar, dvs utlänningslagen. Det är där uppehållstillstånd kommer in.
När man önskar stanna längre än VISA tillåter måste man som du säger söka ett uppehållstillstånd istället.
Utlänningslagen säger att uppehållstillstånd måste sökas utanför Sverige. Därför måste man på blanketten om man befinner sig i Sverige på VISA och söker detta uppehållstillstånd ange en orsak att man inte sökte uppehållstillstånd redan före. Måste alltså finnas skäl för att acceptera ansökan på svensk mark.
Det måste också finnas ett skäl att vilja stanna längre än enbart för att fortsätta vistas. Oplanerat bröllop. Måste hjälpa till med ta hand om barn etc.
Risk med denna ansökan om uppehållstillstånd är att om det blir nekat anses även det aktuella VISA förverkat och personen måste lämna landet omedelbart. Dessutom fås automatiskt ett återreseförbud till Sverige.
Låter värre än det är.
Väl tillbaka i sitt land kan personen söka uppehållstillstånd igen. Blir det godkänt hävs återreseförbud och personen är välkommen.
Skulle personen återfinnas på svensk mark igen utan att ett nytt uppehållstillstånd getts som häver återreseförbud, blir det mycket värre.
Det kan personer som fått VISA till andra länder i Schengen och rest till Sverige med hjälp av det intyga.
Det var lite om VISA för att stöka undan detta från bordet. Det finns goda skäl att inte blanda ihop VISA med uppehållstillstånd.
Sverige är inte snällare än Thailand på sådant här.
Trådskaparen är rätt ute i att söka uppehållstillstånd från början i Thailand och inte VISA.
Har man haft ett besök med VISA i Sverige, dessutom sökt och fått ett tillfälligt uppehållstillstånd för besök och skött detta perfekt, då är chansen mycket stor att migrationsverket godkänner ansökan om uppehållstillstånd. Dock realistiskt kanske högst sex månader som TS skriver.
Att återigen söka VISA och igen hitta på skäl för att söka tillfälligt uppehållstillstånd för besök och stå på migrationsverket och förklara att man återigen missat korrekt procedur känns kanske lite dödfött.
Vad gäller ditt påstående att uppehållstillstånd för besök i Sverige inte medger besök i andra länder känns konstigt.
Normalt, iaf fram till, för kanske tre år sedan när jag sist behövde hantera detta, så gäller ett svenskt uppehållstillstånd för besök för besök i de flesta europeiska länderna. Men det är nog oviktig för TS just nu.
Sök normalt uppehållstillstånd för besök och nämn inte ordet VISA i något sammanhang eftersom fel svar kan fås och det riskerar bli enormt rörigt.
Vad gäller andra kommentarer om UT. enkelt sagt, det är inte dags om ni vill undvika problem.
Sikta på nästa återresa istället.
Jo, viktigt. Ni måste i ansökan och ev. besök ambassaden eller migrationsverket klart och tydligt ange att thaipersonen inte avser flytta till Sverige. Säger ni vid ett enda tillfälle att plan finns flytta till Sverige så är ansökan per automatik nekad. Det är nämligen lag i Sverige att i en ansökan om uppehållstillstånd för besök, får en bosättningsplan i Sverige inte finnas.
Spara sådana kommentarer tills det verkligen är dags för en flytt och ansökan om ett riktigt UT