Råd för thailändsk gravid som måste äta fisk från insjö trots avrådan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej
Tjejen(Thai) har nu blivit gravid och vi har nu suttit och gått igenom paperen från Barnmorskan om vad hon ska äta och inte äta.
Där stog att hon inte ska äta insjöfisk ,och problemet är att hon är "galen" i Some tam/Bala som innehåller vad jag tror insjöfisk
Någon som har erfarenheter av detta
/Roger

A

Anonym

Gäst
Tjena!

Min flickvän är också gravid och hon har inte fått några restrektioner om att hon inte får äta fisk. Hon älskar också som tam pla raa. Vad doktorn däremot förbjöd henne var att dricka komjölk, jag menar det gör väl dom flesta blivande mammor i Sverige. Hon fick däremot dricka soyamjölk men hur gott är det?

Thailändska rekomendationer stämmer sällan in på Svenska och jag tror att man får ta dessa rekomendationer med en nypa salt.

Ha det / Hasse :nod:

A

Anonym

Gäst
"HasseRayong " sa:
Tjena!

Min flickvän är också gravid och hon har inte fått några restrektioner om att hon inte får äta fisk. Hon älskar också som tam pla raa. Vad doktorn däremot förbjöd henne var att dricka komjölk, jag menar det gör väl dom flesta blivande mammor i Sverige. Hon fick däremot dricka soyamjölk men hur gott är det?

Thailändska rekomendationer stämmer sällan in på Svenska och jag tror att man får ta dessa rekomendationer med en nypa salt.

Hej Hasse och alla andra!

Jag håller med om att thailändska medicinska råd sällan stämmer överens med svenska.
Men i fallet komjölk har de rätt, i alla fall för den thailändska befolkningens vidkommande.
Det är nämligen så att stora delar av världens befolkning lider av allergi mot mjölksocker, s.k. laktosintolerans. Lider man av laktosintolerans så saknar man ett enzym som heter laktas. Om man dricker mjölk och lider av laktosintolerans så kan inte kroppen bryta ner laktos. Det får till följd att mjölken jäser i tarmarna, och ..., ja du kan säkert räkna ut vad som händer.
Asiater är tydligen mest drabbade av laktosintolerans. Jag kan inte den exakta siffran på hur många procent av befolkningen i Thailand som är laktosintoleranta, men det är inte långt från 100%.
I Sverige, där vi har relativt liten laktosintolerans, kan det vara rekommenderat att dricka mjölk under graviditeten eftersom mjölk innehåller flera viktiga näringsämnen, t.ex. stora mängder kalk.
Det finns dock de som hävdar att mjölk är skadligt även om man inte lider av laktosintolerans, men så är det ju med all näringslära. Näringsexperterna är aldrig överens.
Som tur är så innehåller andra mjölprodukter, som t.ex. vanlig svensk lagrad ost nästan ingen laktos alls. Vispgrädde, yoghurt och filmjölk innehåller mindre laktos an vanlig mjölk. Man kan alltså tillgodose sig det goda i mjölkprodukter om man istället väljer andra mjölkprodukter än vanlig mjölk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

:)

/MacArthur

S

Shaowpanyaa

Gäst
"MacArthur " sa:
"HasseRayong " sa:
Tjena!

Men i fallet komjölk har de rätt, i alla fall för den thailändska befolkningens vidkommande.
Det är nämligen så att stora delar av världens befolkning lider av allergi mot mjölksocker, s.k. laktosintolerans. Lider man av laktosintolerans så saknar man ett enzym som heter laktas. Om man dricker mjölk och lider av laktosintolerans så kan inte kroppen bryta ner laktos. Det får till följd att mjölken jäser i tarmarna, och ..., ja du kan säkert räkna ut vad som händer.
Asiater är tydligen mest drabbade av laktosintolerans. .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

/MacArthur
Bra förklarat MacArthur! :nod: :thumbsup:

mvh
Shaowpanyaa

A

Anonym

Gäst
"Shaowpanyaa " sa:
Bra förklarat MacArthur! :nod: :thumbsup:

mvh
Shaowpanyaa
Tack Shaowpanyaa! :)
Jag har en här hemma med värsta sortens laktosintolerans!
Några droppar mjölk så förvandlas hon till en spärrbalong! ;)
Creme fraiche, grädde, youghurt och ost i matlagning går dock bra.

/MacArthur

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Pigface Vardagsekonomi. Nu är goda råd...gratis! Ordet är fritt 82
Zedo Svenskar begår brott för att ha råd att stanna i Thailand Expat i Thailand 84
I Visum råd Uppehållstillstånd och visum mm 14
Berralund Flygbolagens bonussystem, tips och råd Thailändskt reseforum 191
S Råd och tips om semester med sv hund i Thailand Allmänt thailandforum 15
Thomas_h Råd angående uppehållstillstånd (specialfall) Uppehållstillstånd och visum mm 18
Pepsi Varför barnbidrag i sverige? Har man inte råd med sina barn? Ordet är fritt 225
T Handel med Thailand (återförsäljare), råd? Allmänt thailandforum 1
G Söker tips och råd om lugnt boende på Phuket Phuket forum 2
A Skulle behöva råd angående eventuell omprovelse av beslut Uppehållstillstånd och visum mm 27
A Tråd för medlemmarnas MC samt ev tilltänkta köp och råd Ordet är fritt 88
A Kameror och fotografering. Hjälp och goda råd. Teknikrelaterat 22
E 10 goda råd för Thai äktenskap Allmänt thailandforum 3
B Snart inga fattigpensionärer som har råd att bo kvar i Thailand Allmänt thailandforum 97
L Blev av med jobbet vill ha råd. Ordet är fritt 16
A Markpriserna i Pattaya har ingen vanligt dödlig råd med Pattaya forum 23
P Råd vid första träffen! Allmänt thailandforum 52
A Tips, råd, hjälp, semester med familj Allmänt thailandforum 25
A Goda råd. Om de fungerar??? Ordet är fritt 13
A Råd inför resa från Thailand till Sverige Allmänt thailandforum 5
A Singeltjej som ska flytta till koh samui. Tips och råd Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao forum 15
A jag behöver råd, var ska jag göra först innan jag kör igång importföretag i bk? Allmänt thailandforum 0
B Liv med en thailändsk kvinna Funderingar och betraktelser 10
B Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto Allmänt thailandforum 108
Isan Lover Rätt och fel 11 saker man bör känna till om Thailändsk kultur. Rätt och fel i Thailand samt tips 10
Isan Lover Thailändsk förskola fick internationellt pris. Thailändska Nyheter 0
Matt82 Thailändsk kvinna på en längre promenad Thailändska Nyheter 2
Isan Lover Farliga gifter i Thailändsk skolmat. Thailändska Nyheter 5
Berralund Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse Funderingar och betraktelser 357
Lara Croft Thailändsk historia i prunkande trädgård Thailändska Nyheter 1
Lara Croft Stor brand på thailändsk turistö Thailändska Nyheter 0
mackes Videosnuttar från Thailändsk trafik Funderingar och betraktelser 3
Matt82 Vilken Thailändsk bank är "bäst"? Allmänt thailandforum 47
Christopher Thailändsk arvsrätt / ärvdabalk Allmänt thailandforum 43
Tulpan svenska kändisar som har en svensk pappa och thailändsk mamma? Allmänt thailandforum 11
A Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna Allmänt thailandforum 311
Lara Croft Thailändsk man gripen för spermasmuggling Thailändska Nyheter 2
mackes Thailändsk skrift Språkhörnan 14
Lara Croft Barn sköts ihjäl i thailändsk säkerhetszon Thailändska Nyheter 0
A Vad kostar det att ha en 6 åring i en Thailändsk byskola? Allmänt thailandforum 8
Y Thailändsk mat Matprat (Thailändska köket) 11
Y Thailändsk läsk, läskautomater Matprat (Thailändska köket) 2
A Ta thailändsk körkort i Pattaya Allmänt thailandforum 5
Lara Croft Kungens död hotar thailändsk ekonomi Thailändska Nyheter 4
Lara Croft Thailändsk polis slog till mot Pokémon Go-bilister Thailändska Nyheter 13
Lara Croft Dödsoffer i explosion i thailändsk turistort Thailändska Nyheter 0
Lara Croft BBC: Bomber exploderade i thailändsk turistort Thailändska Nyheter 39
Lara Croft Thailändsk polis stormar buddisttempel Thailändska Nyheter 0
Lara Croft WWF: Köp inte thailändsk kyckling Thailändska Nyheter 54
asker112 thailändsk arbetare till sverige ? Allmänt thailandforum 4

Liknande trådar

Topp