Råd för thailändsk gravid som måste äta fisk från insjö trots avrådan

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej
Tjejen(Thai) har nu blivit gravid och vi har nu suttit och gått igenom paperen från Barnmorskan om vad hon ska äta och inte äta.
Där stog att hon inte ska äta insjöfisk ,och problemet är att hon är "galen" i Some tam/Bala som innehåller vad jag tror insjöfisk
Någon som har erfarenheter av detta
/Roger
 
Tjena!

Min flickvän är också gravid och hon har inte fått några restrektioner om att hon inte får äta fisk. Hon älskar också som tam pla raa. Vad doktorn däremot förbjöd henne var att dricka komjölk, jag menar det gör väl dom flesta blivande mammor i Sverige. Hon fick däremot dricka soyamjölk men hur gott är det?

Thailändska rekomendationer stämmer sällan in på Svenska och jag tror att man får ta dessa rekomendationer med en nypa salt.

Ha det / Hasse :nod:
 
"HasseRayong " sa:
Tjena!

Min flickvän är också gravid och hon har inte fått några restrektioner om att hon inte får äta fisk. Hon älskar också som tam pla raa. Vad doktorn däremot förbjöd henne var att dricka komjölk, jag menar det gör väl dom flesta blivande mammor i Sverige. Hon fick däremot dricka soyamjölk men hur gott är det?

Thailändska rekomendationer stämmer sällan in på Svenska och jag tror att man får ta dessa rekomendationer med en nypa salt.

Ha det / Hasse :nod:

Hej Hasse och alla andra!

Jag håller med om att thailändska medicinska råd sällan stämmer överens med svenska.
Men i fallet komjölk har de rätt, i alla fall för den thailändska befolkningens vidkommande.
Det är nämligen så att stora delar av världens befolkning lider av allergi mot mjölksocker, s.k. laktosintolerans. Lider man av laktosintolerans så saknar man ett enzym som heter laktas. Om man dricker mjölk och lider av laktosintolerans så kan inte kroppen bryta ner laktos. Det får till följd att mjölken jäser i tarmarna, och ..., ja du kan säkert räkna ut vad som händer.
Asiater är tydligen mest drabbade av laktosintolerans. Jag kan inte den exakta siffran på hur många procent av befolkningen i Thailand som är laktosintoleranta, men det är inte långt från 100%.
I Sverige, där vi har relativt liten laktosintolerans, kan det vara rekommenderat att dricka mjölk under graviditeten eftersom mjölk innehåller flera viktiga näringsämnen, t.ex. stora mängder kalk.
Det finns dock de som hävdar att mjölk är skadligt även om man inte lider av laktosintolerans, men så är det ju med all näringslära. Näringsexperterna är aldrig överens.
Som tur är så innehåller andra mjölprodukter, som t.ex. vanlig svensk lagrad ost nästan ingen laktos alls. Vispgrädde, yoghurt och filmjölk innehåller mindre laktos an vanlig mjölk. Man kan alltså tillgodose sig det goda i mjölkprodukter om man istället väljer andra mjölkprodukter än vanlig mjölk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

:)

/MacArthur
 
"MacArthur " sa:
"HasseRayong " sa:
Tjena!

Min flickvän är också gravid och hon har inte fått några restrektioner om att hon inte får äta fisk. Hon älskar också som tam pla raa. Vad doktorn däremot förbjöd henne var att dricka komjölk, jag menar det gör väl dom flesta blivande mammor i Sverige. Hon fick däremot dricka soyamjölk men hur gott är det?

Thailändska rekomendationer stämmer sällan in på Svenska och jag tror att man får ta dessa rekomendationer med en nypa salt.

Ha det / Hasse :nod:
Men i fallet komjölk har de rätt, i alla fall för den thailändska befolkningens vidkommande.
Det är nämligen så att stora delar av världens befolkning lider av allergi mot mjölksocker, s.k. laktosintolerans. Lider man av laktosintolerans så saknar man ett enzym som heter laktas. Om man dricker mjölk och lider av laktosintolerans så kan inte kroppen bryta ner laktos. Det får till följd att mjölken jäser i tarmarna, och ..., ja du kan säkert räkna ut vad som händer.
Asiater är tydligen mest drabbade av laktosintolerans. .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

:)

/MacArthur
Bra förklarat MacArthur! :nod: :thumbsup:

mvh
Shaowpanyaa
 
"Shaowpanyaa " sa:
Bra förklarat MacArthur! :nod: :thumbsup:

mvh
Shaowpanyaa

Tack Shaowpanyaa! :)
Jag har en här hemma med värsta sortens laktosintolerans!
Några droppar mjölk så förvandlas hon till en spärrbalong! ;)
Creme fraiche, grädde, youghurt och ost i matlagning går dock bra.

:)

/MacArthur
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G
A
Svar
13
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp