Räkor som i Sverige.

 

alajgadaj

Aktiv medlem
Hej.
Jag tänkte bjuda bekanta i thailand på klassisk räkafton nästa gång jag kommer ner där. Fråga: någon som tillagat thailändska räkor på svenskt vis, har aldrig kokat just räkor. Jag antar de bara kokas i saltat vatten. Kunnig får gärna dela med sig av recept.
Mvh
 
Hej.
Jag tänkte bjuda bekanta i thailand på klassisk räkafton nästa gång jag kommer ner där. Fråga: någon som tillagat thailändska räkor på svenskt vis, har aldrig kokat just räkor. Jag antar de bara kokas i saltat vatten. Kunnig får gärna dela med sig av recept.
Mvh
Inte konstigt om du inte kokat räkor, för dom kokas ombord.
Och kokas i saltvatten plus en jäkla massa extra salt som man häller i.
Alla räktrålare säljer till fiskhandlarn färdigkokt, så påväg iland står man och kokar räkor.
Råräkorna som säljs är småräkor som går direkt till fabrik.
Jag kan inte säga hur mycket salt du skall ha i en kastrull, men det är mycket, så mycket salt vi hade i kanske motsvarar en stor saltburk köpt i affären i en kastrull plus saltvatten ;)
 
Inte konstigt om du inte kokat räkor, för dom kokas ombord.
Och kokas i saltvatten plus en jäkla massa extra salt som man häller i.
Alla räktrålare säljer till fiskhandlarn färdigkokt, så påväg iland står man och kokar räkor.
Råräkorna som säljs är småräkor som går direkt till fabrik.
Jag kan inte säga hur mycket salt du skall ha i en kastrull, men det är mycket, så mycket salt vi hade i kanske motsvarar en stor saltburk köpt i affären i en kastrull plus saltvatten ;)
Hej
Tack för infon, ja jag har förstått räkorna kokas ombord på båtarna. Har dock kokat stor krabba ifrån västkusten, där var receptet 5l vatten + 2 dl salt.
Jag är lite fundersam med de thailändska räkorna hur de blir kokta, överlag känns de kraftigare i köttet än de som fångas här.
Men visst med rostat bröd, majjo, citron och ägg funkar det nog. Och skulle vännerna ha svårt för det så hjälper nog nubbarna upp det hela....
Mvh
 
Att koka räk bör man nog läsa på.
Om thai får göra det kokar de i tio minuter, inga bra räkor.
Men man skall smaka på det uppkokta vattnet, som du saltat, tungan känner av skall vara väldigt salt.
Men jag skulle nog koka en minut, och sen skall räkan stå i spadet non timme, sen lägga dem på grillen.
Finns många sett öl dill googla och se
 
Att koka räk bör man nog läsa på.
Om thai får göra det kokar de i tio minuter, inga bra räkor.
Men man skall smaka på det uppkokta vattnet, som du saltat, tungan känner av skall vara väldigt salt.
Men jag skulle nog koka en minut, och sen skall räkan stå i spadet non timme, sen lägga dem på grillen.
Finns många sett öl dill googla och se
Ja får säkert kokas annorlunda än i Sverige så läs inte på hur Svenska räkor kokas då, för där är det i koket och direkt det kokas upp skall dom ur och läggas i svalebackar.
 
Finns ju ett annat alternativ, köpa med sig frysta räkor fån Sverige, nog det bästa alternativet.
Blir nog mer uppskattat.
 
Finns ju ett annat alternativ, köpa med sig frysta räkor fån Sverige, nog det bästa alternativet.
Blir nog mer uppskattat.
Hej
Ja jo nog har jag funderat i de banorna att ta med hemifrån.
Men jag fick höra om bra priser i LOS, så tänkte frossa rejält då.
Ja det skall vara svenskt stuk på tillagningen, så rejält med salt.
Säkert mer än vad thailändarna lär uppskatta.
Tack för alla tips.
Mvh
 
Vi har haft med oss både krabba och räkor i kylväska till Thailand, funkar utmärkt.

Är inget fel på thailändska räkor, men blir aldrig som nykokta räkor här hemma.
 
Hej
Ja jo nog har jag funderat i de banorna att ta med hemifrån.
Men jag fick höra om bra priser i LOS, så tänkte frossa rejält då.
Ja det skall vara svenskt stuk på tillagningen, så rejält med salt.
Säkert mer än vad thailändarna lär uppskatta.
Tack för alla tips.
Mvh
Bra priser vet jag ej, oftast kostar väl stora räkor över 300 bht, och då är de odlade, inte havsräk.
Köpte för en fyra år sedan på Ko Chang, färska stora räk, för 150 bht, men då hade de kommit in i stora mängder. Satt på en strandrestaurang och såg små båtarna gick ut o in o vittjade Då blev det billiga räk
 
Hej
Fick bara höra igår en kompis som köpt små räkor, 74st/kg för 130B.
I mina ögon var det billigt, sen om det var havs eller inland vet jag ej.
Har ingen koll på priser på otillagad mat, har aldrig köpt eller lagat mat i thailand.
 
Ta en stoor kastrull häll i vatten. Massa salt. Mycket mera än du tror. Det ska smaka för mycket salt om vattnet. Du kan även köpa dill och hiva i. Koka upp. Lägg i lite räkor när dom flyter upp 3minuter till. Beror på hur stora. Ta upp lägg åt sidan. Koka rasten av räkorna. Försök kyla av kokspadet. Smaka en räka om den är lagom salt. Lägg dom i kylen, om du vill ha mera smak och salt hällöver kokspadet och låt dom dra över natten. Finns många olika räkor att köpa. Gott så har gör jag och det har blivit bra. Mycket populärt bland vänner och familj

DSC_0797.JPG
 
Hej
Tack för infon, ja jag har förstått räkorna kokas ombord på båtarna. Har dock kokat stor krabba ifrån västkusten, där var receptet 5l vatten + 2 dl salt.
Jag är lite fundersam med de thailändska räkorna hur de blir kokta, överlag känns de kraftigare i köttet än de som fångas här.
Men visst med rostat bröd, majjo, citron och ägg funkar det nog. Och skulle vännerna ha svårt för det så hjälper nog nubbarna upp det hela....
Mvh

I Thailand brukar vi ångkoka både krabbor och räkor. Typ med samma utrustning som för klibbriset.
 
Hej

Vad jag har lärt mig så ska räkorna kokas i närmast ettersalt vatten tills dom flyter upp, normalt känner man nog på vattnet genom att provsmaka det, koktiden kan variera mellan 1-2 till 3-4 minuter beroende på storlek och värme, dom ska kallna i nätförsedda luftiga svalbackar för snabb avkylning.

Mvh isan lover
 
Hej

Vad jag har lärt mig så ska räkorna kokas i närmast ettersalt vatten tills dom flyter upp, normalt känner man nog på vattnet genom att provsmaka det, koktiden kan variera mellan 1-2 till 3-4 minuter beroende på storlek och värme, dom ska kallna i nätförsedda luftiga svalbackar för snabb avkylning.

Mvh isan lover
Hej
Alltså flyter räkorna upp till ytan efter ett tags kokning?
Tror jag testar lite olika vis.
Tack för alla tips!!!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp