Rasism i Thailand, finns den och i så fall var och från vem ?

 

Vaxet older version

Aktiv medlem
Hur är det egentligen med vår och Thais rasism? Nu kommer jag ta i lite, men bara lite.........

Jag vill påstå att Europeiska expats är mer rasistiska än deras landsmän som stannat hemma, stenborden är inte nådiga ibland...
Jag vill påstå att expats från ryssland, Israel, Indien och arabland inte ser Thai som jämnlika, utan några som finns där för deras nytta och nöje.
Jag vill påstå att det jag skrev i meningen ovan inte gör mig till rasist utan till åskådare på parkettplats.

Jag vill påstå att den största expatgruppen på Phuket utan tvekan ser västerlänningar som ett lätt byte, och veka människor.
Jag vill påstå att svenskar är det folk som aldrig tänkt rasism förrän pendeln svängde från invandring i en form där vi kunde erbjuda nyanlända jobb och de i sin tur service, kunskap och nya maträtter. Men idag är torget fullt med folk som inte vill lära om svedala, eller delta i svenska samhället då de just ser ner på svennar.

Och jag vill påstå att Thailands strikta lagar för import av utlänningar och lagar som försvarar Thai, och Thailändsk mark samt företagande, gör att Thai inte är så rasistiska utan mycket mer pragmatiska i sitt tänk. För att få stanna i Thailand på riktigt och lagligt ska man ju tillföra landet något, något som inte redan finns i massor och som Thai kan sköta själva.

Största partiet..för ett tag sedan i Thailand hette ju TRT, Thai Rak Thai, och även vänstergubbar i detta forum älskade ju Thakkis gäng.
Men "Thai älskar Thai" skulle nog inte funka i Svedala. Eller, partiet "svenskar som älskar svenskar"...njaee..

Jag vill kort och gott påstå att Thai inte är rasister utan stolta för att vara thai, och där spricker hela rasistgrejen i svedala mfl. länder.
Stoltheten är borta och rädslan har tagit över, en kollektiv koma som ingen ville ha........ men fick för att vi inte var rasister....FÖRUT.

Välj själva...!

Ps, i lilla Aneby startade en inflyttad Pakistanier Pizzeria 1973, min farsa klev in till ägaren första veckan undrade från vilken del av Afrika han var.
Racha som han sedemera blev känd som blev älgjaktslaget bästa skytt och jag glömmer aldrig när en del av Jönköpings läns jägare..ja farsans jaktlag var ca 45 personer, åt afrikansk mat, ja Pizza mellan passen. Var fan ingen som hade hört talas om ordet rasism.
 
Senast ändrad:
Anledningen till att det raljeras över "rasism" här på forumet är nog urvattnandet av begreppet från vänstern, både här och i Svedala.
Det räcker att ha problem med att flickor slängs från balkonger, eller att man inte gillar klanupplopp på sjukhus, för att bli märkt som rasist eller tom nazist.

Själv tycker jag att ett rimligt mått av nationalism är sunt och förståeligt. Man behöver inte vara främlingsfientlig för att ogilla "påskupplopp" etc.

Och saker som att utlänningar har svårt att äga mark i Thailand har jag full förståelse för. Dock är thailändare rent generellt riktiga rasister. Som de pratar om svarta, indier och tex araber är ju vidrigt.

En del här inne tycker ju tom att Sverige är världens mest rasistiska land. Här snackar vi världsfrånvänt.....

Men kul ämne. Och vore kul att höra de som har olika regelböcker för vad som är rasism beroende på om det gäller Sve eller Thai. Det hyckleriet förvånar mig.
 
Hur är det egentligen med vår och Thais rasism? Nu kommer jag ta i lite, men bara lite.........

Jag vill påstå att Europeiska expats är mer rasistiska än deras landsmän som stannat hemma, stenborden är inte nådiga ibland...
Jag vill påstå att expats från ryssland, Israel, Indien och arabland inte ser Thai som jämnlika, utan några som finns där för deras nytta och nöje.
Jag vill påstå att det jag skrev i meningen ovan inte gör mig till rasist utan till åskådare på parkettplats.

Jag vill påstå att den största expatgruppen på Phuket utan tvekan ser västerlänningar som ett lätt byte, och veka människor.
Jag vill påstå att svenskar är det folk som aldrig tänkt rasism förrän pendeln svängde från invandring i en form där vi kunde erbjuda nyanlända jobb och de i sin tur service, kunskap och nya maträtter. Men idag är torget fullt med folk som inte vill lära om svedala, eller delta i svenska samhället då de just ser ner på svennar.

Och jag vill påstå att Thailands strikta lagar för import av utlänningar och lagar som försvarar Thai, och Thailändsk mark samt företagande, gör att Thai inte är så rasistiska utan mycket mer pragmatiska i sitt tänk. För att få stanna i Thailand på riktigt och lagligt ska man ju tillföra landet något, något som inte redan finns i massor och som Thai kan sköta själva.

Största partiet..för ett tag sedan i Thailand hette ju TRT, Thai Rak Thai, och även vänstergubbar i detta forum älskade ju Thakkis gäng.
Men "Thai älskar Thai" skulle nog inte funka i Svedala. Eller, partiet "svenskar som älskar svenskar"...njaee..

Jag vill kort och gott påstå att Thai inte är rasister utan stolta för att vara thai, och där spricker hela rasistgrejen i svedala mfl. länder.
Stoltheten är borta och rädslan har tagit över, en kollektiv koma som ingen ville ha........ men fick för att vi inte var rasister....FÖRUT.

Välj själva...!

Ps, i lilla Aneby startade en inflyttad Pakistanier Pizzeria 1973, min farsa klev in till ägaren första veckan undrade från vilken del av Afrika han var.
Racha som han sedemera blev känd som blev älgjaktslaget bästa skytt och jag glömmer aldrig när en del av Jönköpings läns jägare..ja farsans jaktlag var ca 45 personer, åt afrikansk mat, ja Pizza mellan passen. Var fan ingen som hade hört talas om ordet rasism.
Hej

Håller i stort sett med om det mesta här.

Mvh isan lover
 
Jag anser thailändare vara patrioter och nationalister. Dom är stolta över sitt land. Gillar deras inställning till hemlandet. Fler svenskar borde ta efter.

Har upplevt samma i USA och jag gillar det.

Bara för att man älskar sitt land så behöver man inte tycka illa om andra människor men när ens hemland blir överbefolkat av utlänningar så att man inte längre känner igen sig då har det gått för långt. Har alltid känt mig välkommen och uppskattad i både Thailand och USA.
Eftersom jag själv ser mig som patriot och nationalist så har jag kanske lättare att respektera andras kärlek och stolthet till deras hemland.
 
Min fru säger att Indier liktar illa och är äckliga, negrer korkade och luktar illa, kambodjaner är almänt korkade, muslimer nåt fel på.
Och hon garvar åt dom, tycker dvärgar och handikappade är lustiga.
Hon är inte ensam om det i byn iaf.
Hade jag utryckt ett enda av dom i Sverige hade jag riskerat många åtal men vad jag sett i Thailand nåt som skämtas friskt om.
Tom sett det på bio.
 
Tänk om Ulf Kristersson hade som Anutin stått på perongen i Stockholms tunnelbana och skrikit efter Thailändare eller twittrat att thailändare är smutsiga och inte duschar.
ANutin är ju trots allt högutbildad men är det så att dom har någon rätt att vara rasistiska mot oss?
Sen har jag även sett västerlänningar för att passa bättre in har uppmuntrat och skrattat åt deras utryck som nåt kul....
 
Jag anser thailändare vara patrioter och nationalister. Dom är stolta över sitt land. Gillar deras inställning till hemlandet. Fler svenskar borde ta efter.

Har upplevt samma i USA och jag gillar det.

Bara för att man älskar sitt land så behöver man inte tycka illa om andra människor men när ens hemland blir överbefolkat av utlänningar så att man inte längre känner igen sig då har det gått för långt. Har alltid känt mig välkommen och uppskattad i både Thailand och USA.
Eftersom jag själv ser mig som patriot och nationalist så har jag kanske lättare att respektera andras kärlek och stolthet till deras hemland.
Hej

Att Thailändare är nationalister är ju inte så konstigt med tanke på att dom enda sedan dagis och hela sin skolgång fått höra att Thailand är bäst och fått stå i givakt när flaggan hissas och sjunga nationalsången, minsta ouppmärksamhet så blir dom rappade på ben eller armar med en käpp av någon lärare, i skolundervisningen har väl trummande, marscherande och firande av kungens födelsedag m.m lika hög eller t.o.m högre prio än kärnämnena och hela deras liv har dom fått följa kungafamiljen på TV varje dag på bästa sändningstid, på varenda statlig, provinsiell, kommunal eller distriktskontor finns det plakat eller porträtt med bilder på kungen, likaså på alla banker och myndigheter o.s.v, när någon i kungafamiljen reser stängs vägar av och vägkanterna kantas av flaggor och även inom militären och polisen har kungahuset en roll att spela.

Mvh isan lover
 
Hej

Att Thailändare är nationalister är ju inte så konstigt med tanke på att dom enda sedan dagis och hela sin skolgång fått höra att Thailand är bäst och fått stå i givakt när flaggan hissas och sjunga nationalsången, minsta ouppmärksamhet så blir dom rappade på ben eller armar med en käpp av någon lärare, i skolundervisningen har väl trummande, marscherande och firande av kungens födelsedag m.m lika hög eller t.o.m högre prio än kärnämnena och hela deras liv har dom fått följa kungafamiljen på TV varje dag på bästa sändningstid, på varenda statlig, provinsiell, kommunal eller distriktskongress finns det plakat med bilder på kungen, likaså på alla banker och myndigheter o.s.v, när någon i kungafamiljen reser stängs vägar av och vägkanterna kantas av flaggor och även inom militären och polisen har kungahuset en roll att spela.

Mvh isan lover
Jaha så man måste vara tvingad för att älska sitt hemland? Är det samma i USA? Blir dom också piskade? Jag blev aldrig piskad att älska mitt land.
Även jag har stått och lyssnat på nationalsången när svenska flaggan hissas. Det var så varje morgon i KSS och inget jag tog skada av, tvärtom.
 
Man kan se lätt på det, skratta åt eller med Thailändarna.
Jag är inte bättre.
Är ju vanligt med västerländsk åsikt där nere med att dom thai vet inte bättre pga lägre världsbild, nerväderar deras takesätt.
Och skall man vara pk så är det fel men felet utvecklar sig till rasism där man ser ner på folk av andra raser/folkslag/handikapp.
Själv är jag inte oskylldig alls, vart väldigt rasistisk och idag mer väl vara emot vissa kulturer, religioner.
 
Själv är jag inte oskylldig alls, vart väldigt rasistisk och idag mer väl vara emot vissa kulturer, religioner.
Sällan eld utan rök. Jag har en bestämd uppfattning om vissa folk. Vissa kallar det fördomar men varför har man då sällan fel? Skäms inte för att säga vad jag tycker om vissa folkslag men i Sverige måste man tagga ned lite för folk blir så jäkla kränkta.
 
Jaha så man måste vara tvingad för att älska sitt hemland? Är det samma i USA? Blir dom också piskade? Jag blev aldrig piskad att älska mitt land.
Även jag har stått och lyssnat på nationalsången när svenska flaggan hissas. Det var så varje morgon i KSS och inget jag tog skada av, tvärtom.
Hej

Inte alls men den är inte spontan eller oplanerad utan en effekt av en välorganiserad statlig plan och strategi där kungarna nästan har haft en gudomlig ställning, sen tror jag också att ett av målen med nationalismen har varit att inlemma dom andra nationaliteterna som via krig har har hamnat på den Thailändska sidan av gränsen, tänker då på dom dryga 20 miljoner Lao i nordost, dom 1.5 miljoner Khmerer på gränsen mot Kambodja, samt dom 1.5 miljoner Malajerna i söder.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Att Thailändare är nationalister är ju inte så konstigt med tanke på att dom enda sedan dagis och hela sin skolgång fått höra att Thailand är bäst och fått stå i givakt när flaggan hissas och sjunga nationalsången, minsta ouppmärksamhet så blir dom rappade på ben eller armar med en käpp av någon lärare, i skolundervisningen har väl trummande, marscherande och firande av kungens födelsedag m.m lika hög eller t.o.m högre prio än kärnämnena och hela deras liv har dom fått följa kungafamiljen på TV varje dag på bästa sändningstid, på varenda statlig, provinsiell, kommunal eller distriktskontor finns det plakat eller porträtt med bilder på kungen, likaså på alla banker och myndigheter o.s.v, när någon i kungafamiljen reser stängs vägar av och vägkanterna kantas av flaggor och även inom militären och polisen har kungahuset en roll att spela.

Mvh isan lover
Men hallå, du skäller ju på USA där det är exakt likadant.
Där är det inte ok men är ok i Thailand.
Är det ok i diktaturer som Kina, Mayanmar, Malaysia, Laos, etc etc men inte i Sverige för då är man rasist + Finland nu för läste i Yle idag att skola i Finland blev tilldömd böter för den blomstertid nu kommer.
Helt säker på att ai försökte mörka, efter inte fått fram den så skrev jag försöker du mörka är du inte fristående.
Så fick jag artikeln men med skäll att försökte inte alls mörka....

 
Sällan eld utan rök. Jag har en bestämd uppfattning om vissa folk. Vissa kallar det fördomar men varför har man då sällan fel? Skäms inte för att säga vad jag tycker om vissa folkslag men i Sverige måste man tagga ned lite för folk blir så jäkla kränkta.
Hej

Det är du ju långtifrån ensam om och jag kan ha en viss förståelse för, men personligen försöker jag stå emot den här sättet att resonera, agera och klassa hela folkslag som det ena eller andra, jag försöker se individer istället för folkslag för att sen bemöta dom på det sätt dom förtjänar. Det är extremt populärt bland alla andra ”folkslag” jag har stött på men en del andra svenskar verkar ibland se det som någon typ av förräderi mot sitt eget land och ”folkslag”.

Mvh isan lover
 
Hej

Inte alls men den är inte spontan eller oplanerad utan en effekt av en välorganiserad statlig plan och strategi där kungarna nästan har haft en gudomlig ställning, sen tror jag också att ett av målen med nationalismen har varit att inlemma dom andra nationaliteterna som via krig har har hamnat på den Thailändska sidan av gränsen, tänker då på dom dryga 20 miljoner Lao i nordost, dom 1.5 miljoner Khmerer på gränsen mot Kambodja, samt dom 1.5 miljoner Malajerna i söder.

Mvh isan lover
Så har det även varit i Europeiska länder från början till ungefär andra världskriget.
Idag får hela världen tracka en vit människa, viting är ok medans svarting, guling, bruning och alla andra färger är otillåtna.
Niger som är latinsk för svart är olagligt medans white boy, svenne, viting, blekansikte etc är ok.
Tom vit h**a är tillåtet att säga men inte svart eller nigerhora.
 
Men hallå, du skäller ju på USA där det är exakt likadant.
Där är det inte ok men är ok i Thailand.
Är det ok i diktaturer som Kina, Mayanmar, Malaysia, Laos, etc etc men inte i Sverige för då är man rasist + Finland nu för läste i Yle idag att skola i Finland blev tilldömd böter för den blomstertid nu kommer.
Helt säker på att ai försökte mörka, efter inte fått fram den så skrev jag försöker du mörka är du inte fristående.
Så fick jag artikeln men med skäll att försökte inte alls mörka....

Hej

Här har vi skolavslutningarna i kyrkan och både svenskfödda och invandrade barn är med där och sjunger den blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa tillsammans, då blir man glad. Prästen håller ingen predikan men önskar alla elever en fin sommar och avgångsklasserna lycka till med sina fortsatta studier och yrkesval.

Mvh isan lover
 
I Danmark hette iaf på fiskauktionen gråsej nigerfisk, kanske inte längre men på 90 talet, var även tillåtet med vitfisk och blåfisk.
Nger/nigra är det latinska namnet för svart....
Fått byta ut e för att få stå.
 
Hej

Det är du ju långtifrån ensam om och jag kan ha en viss förståelse för, men personligen försöker jag stå emot den här sättet att resonera, agera och klassa hela folkslag som det ena eller andra, jag försöker se individer istället för folkslag för att sen bemöta dom på det sätt dom förtjänar. Det är extremt populärt bland alla andra ”folkslag” jag har stött på men en del andra svenskar verkar ibland se det som någon typ av förräderi mot sitt eget land och ”folkslag”.

Mvh isan lover
Autosatir.....

Ryssar, israeler, indier, Bangkokbor, Stockholmare etc etc

Här klassar vi inga grupper inre, alla ses som individer...

My ass... :monkey:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp