Du far vad du betalar foer!
Visst gar det att fa jobb haer, om man ihaerdigt ligger i och verkligen vill.
Vad gaeller sjukvard och andra sociala foermaner, som vi har kvar av lite i Sverige, finns dock inte.
Du MASTE ha en sjukfoersakring. En hyfsad sadan kostar runt 25-30000 bath per ar for en i 20 ars aldern.
Thailandska medborgare har numera ett s.k. 30-bath kort. Ungefaer som vara vita brickor pa Landstinget. De betalar 30 bath, dryga 5 kr foer sjukbesok. Detta gaeller dock inte pa "affaersdrivna" sjukhus!
Som typ Bangkok Hospital och andra!
Det gar ocksa att fa 'billig" vard. Eller kanske jag ska saega mindre dyr.
Men daerfoer behover den inte vara saemre.
Jag har gjort en gastroscopi pa Bangkok Hospital, och den kostade 26000 bath. Alltsa dryga 5000 SEK!
jag hade valt ett annat sjukhus om jag INTE hade haft foersakring naturligtvis. Det hade kostat c:a 1500 SEK om jag hade valt det kommunala sjukhuset (Ampore).
Allt kostar haer, precis allt. Skola, vard, omsorg.
En thai tjaenar idag c:a 150-175 bath per dag. Ungefaer 8-900 SEK per manad!
Da aer det en thai som inte har nagon specialkompetens i nogot yrke, kanske jobbar han eller faktiskt aven hon, inom byggnadsbranchen.
Det gar att leva billigt haer ocksa.
Naer jag flyttade hit, det blev 3 ar i Maj i ar, sa hade jag inte god ekonomi, och jag fick aeta som thai goer. Det kostade mej 10 bath foer maten och 5 bath foer ris, en hel middag eller lunch foer c:a 3 kr!
sa visst gar det att leva billigt.
Foer thai aer det vardag att leva sa, men det aer svart for manga, daeribland mej sjaelv, att vaenja sej vid det. :crybaby:
Hus och lagenheter finns i stort sett ALLA prisklasser.
Jag sjaelv bor i hus, men jag har en gaestlagenhet till vaenner som kommer hit. For lagenheten betalar jag 1500 bath i manaden! 300SEK!
Svarigheten kommer naer det galler jobb.
Men ge inte upp!
Jag kan daeremot inte ge dej nat namn pa nagot foretag som anstaeller svensk arbetskraft.
Haer aer konkurenssen sa stenhard, att t.o.m. thai har svart att fa arbete, for att dom aer foer dyra i arbetskostnad.
Sedan ett par manader tillbaka far personer fran Kambodja och Laos arbetstillstand i Thailand.
Det gar fort foer dom att fa det.
Det aer eftertraktad arbetskraft eftersom dom kostar 14-18 SEK per dag istaellet foer Thai som vill ha upp emot 30 SEK per dag.
Jag tjaenar 80.000 bath i manaden, och det aer c:a 14 manadsloener foer en thai.
Sa jag lever gott haer!
Ge inte upp, och som nagon som citerade Curt Nicolin, att om man bara vill, sa gar det.
Det staemmer.
Om du vill ha bara ett uppehallstillstand haer och jobba svart, som en del gor ibland, pa bl.a. dykfirmor fran Sverige, sa blir det krangel.
Aer du under 50 ar och vill ha Non Immigrant visa, sa maste du visa en bankoverfoering pa 3 miljoner bath!
Over 50 ar, sa racker det med 800.000 bath, och aer du ocksa gift med en thai, sa raecker 400.000 bath!
En kvinna som aer gift med en Thaiman, behvoer inte visa upp nagot alls.
Ja, det aer regler och regler.
Om det aer nat speciellt du vill fraga, sa kan du gaerna kontakta mej pa min mail!
Den kollar jag nog oftare aen vad jag sitter haer och skriver.
Men jag tycker det aer en kul sida, med intressanta aemnen.
Lycka till med jobb och hoppas du kommer dej hit. Det aer en upplevelse att bo haer.
Vaerldens storsta skola, med 64 miljoner deltagare, i oedmjukhet och talamod!!
Du foerstar vad jag menar naer du bott haer ett tag.