Re: Solen och månen samtidigt ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
""Anonymous" " sa:
Min tjej ringer nu på morogon o säger, ser månen o solen samtidigt, varför ser jag inte det i Thailand :question:

Jag har inget svar !!

Men visst är det väll så i thailand också !

Månen lyser tack vare att den reflekterar ljuset från solen. Månens avstånd till jorden är endast en ljussekund. Det tar alltså bara en sekund för ljuset att gå från månen till jorden. Solens avstånd från jorden är 8,3 ljusminuter. Månens sken är, på grund av närheten till jorden, så starkt att vi ibland kan se månen lysa även på dagen.
Fullmånen går upp då solen går ner, och den går ner då solen går upp. Fullmånen kan alltså bara ses på natten. Nymånen ligger för nära solen för att kunna ses på dagtid, men redan efter ett par dagar kan en liten skära ses nära solnedgången. Andra månfaser kan ibland ses tydligt på dagtid, men om det gäller en ljussvag månskära, måste vi veta i vilken riktning vi skall titta.
Ibland kan även Venus ses på dagtid, om vi säkert vet var och när vi skall observera.
Alla stjärnor är belägna på mycket stora avstånd, många ljusår. Därför är de så ljussvaga att de inte kan ses på dagtid, om vi inte först avskärmar solens ströljus. Det kan vi göra genom att t ex titta genom en hög skorsten, men vårt observationsfält blir då förstås starkt begränsat.

Lennart Samuelsson, docent i fysik

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Topp