Red Bull arvingen går fri för att ha kört över och dödat en polis med sin Ferrari.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Hur illa rättssystemet fungerar i Thailand när det handlar om rika medborgare fick vi ännu ett exempel på nu när Red Bull arvingen Vorayuth “Boss” Yoovidhya uppges vara en fri man, det tog hela 5 år innan åklagare bad polisen efterlysa honom, polisen har på dessa 5 år inte kunnat lokalisera honom trots att han flitigt har figurerat pressen och närvarat vid otaliga offentliga tillställningar, han har inte heller begärts utlämnad ifrån dom länder han har vistats.

Nu uppger polisen att arresteringsordern har dragits tillbaka och att åtalet har lagts ned vilket får ses som ytterligare ett bevis på att rättssystemet i Thailand är både ojämlikt och ruttet, rika människor kan i princip gå fria för vad som helst.

Vorayuth Yoovidhya, 27, known as Boss, was arrested in September 2012 after a black Ferrari ran into a motorcycle on Sukhumvit Soi 47, Bangkok. The motorcycle’s rider, Pol Snr Sgt Maj Wichian Klanprasert, 48, of Thong Lor police station, was killed. (Photo by Somchai Poomlard)
Vorayuth Yoovidhya, 27, known as Boss, was arrested in September 2012 after a black Ferrari ran into a motorcycle on Sukhumvit Soi 47, Bangkok. The motorcycle’s rider, Pol Snr Sgt Maj Wichian Klanprasert, 48, of Thong Lor police station, was killed. (Photo by Somchai Poomlard)




Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Skulle bli förvånad i ett så uppmärksammat fall med ett så gott bevisläge blir nedlagt i Sverige.
Att pengarna betyder mycket i Thailand är välkänt. Vet någon om vilka motiveringar som läggs till grund för nedläggningen.

Hej

Inte bara förvånad, att något sådant skulle kunna inträffa i Sverige känns helt overkligt, men i Thailand är det vardagsmat och något av en sedvänja.

Mvh isan lover
 
Hej

Inte bara förvånad, att något sådant skulle kunna inträffa i Sverige känns helt overkligt, men i Thailand är det vardagsmat och något av en sedvänja.

Mvh isan lover
Inte just så men av mildare art.
Att dom välställda i Sverige många gånger döms till mildare straff än dom i bottenskiktet för likställda brott är ju inte ovanligt.
Man får straffrabatt för man har ordnad ekonomi, arbete socialt välställd.
 
Inte just så men av mildare art.
Att dom välställda i Sverige många gånger döms till mildare straff än dom i bottenskiktet för likställda brott är ju inte ovanligt.
Man får straffrabatt för man har ordnad ekonomi, arbete socialt välställd.

Hej

Så är det men då är skillnaden mätbar men marginell, i Thailand är skillnaden enorm mellan hur lagen behandlar fattiga och rika.

Mvh isan lover
 
Hej

Så är det men då är skillnaden mätbar men marginell, i Thailand är skillnaden enorm mellan hur lagen behandlar fattiga och rika.

Mvh isan lover

Nej skillnaden är inte marginell... Det är bara att skillnaden väger till fördel åt det hållet du gillar rent politiskt vilket är en helt annan sak.
 
Jag vidmakthåller att skillnaden finns och är mätbar i Sverige. Sen sa jag också att den är mycket mycket större i Thailand.
 
Inte just så men av mildare art.
Att dom välställda i Sverige många gånger döms till mildare straff än dom i bottenskiktet för likställda brott är ju inte ovanligt.
Man får straffrabatt för man har ordnad ekonomi, arbete socialt välställd.
Ja det har nämnts i andra sammanhang att de som är duktiga på att argumentera för sin sak får mildare bedömning. här har utbildning betydelse.
 
Togs inte emot väl av folket, själv hoppas jag ett sånt svin får springa gatlopp om han tar sig tillbaks till Thailand.
För att inte bli avstängd för otillbehöriga ord tänker jag inte skriva vad jag tycker om ×××××× .
 
Togs inte emot väl av folket, själv hoppas jag ett sånt svin får springa gatlopp om han tar sig tillbaks till Thailand.
För att inte bli avstängd för otillbehöriga ord tänker jag inte skriva vad jag tycker om ×××××× .

Hej

Han behöver inte vara det minsta orolig för att återvända, familjen tillhör ju dom tre rikaste i landet enligt Forbes så dom ser säkert till att både polis och militär skyddar honom, dom möter nog upp på flygplatsen när han anländer och eskorterar honom hem, bevakar bostad och ger honom livvaktsskydd, pengar löser allt.

Mvh isan lover
 
Hej

Han behöver inte vara det minsta orolig för att återvända, familjen tillhör ju dom tre rikaste i landet enligt Forbes så dom ser säkert till att både polis och militär skyddar honom, dom möter nog upp på flygplatsen när han anländer och eskorterar honom hem, bevakar bostad och ger honom livvaktsskydd, pengar löser allt.

Mvh isan lover
Jo, men vilket liv för en 27 åring.
Han kommer behöva ögon i nacken, thai är tålmodiga. Hämnden kommer förr eller senare.
 
Hej

Det råder tystnad hos familjen Yoovidhya, RedBull och deras andra företag efter det att ”Boss” blev en fri man, ingen vill kommentera detta, kanske förståeligt, tror inte att ansvariga ministrar, åklagare och polischefer är så intresserade av att diskutera detta heller p.g.a den stank som omger fallet.

RED BULL COMPANIES SILENT AFTER CHARGES DROPPED AGAINST ‘BOSS’
By Khaosod English
-
July 24, 2020 3:42 pm

DSCF1812-copy-696x464.png


BANGKOK — Red Bull and other companies owned by the Yoovidhya family on Friday declined to comment on the news that all charges were dropped against their billionaire scion’s alleged killing of a policeman with his Ferrari in 2012.

T.C. Pharmaceutical Industries Company Limited’s Bangkok office has not issued any statement on the legal status of Vorayuth “Boss” Yoovidhya, who never stood trial for the fatal crash.


Mvh isan lover
 
Jo, men vilket liv för en 27 åring.
Han kommer behöva ögon i nacken, thai är tålmodiga. Hämnden kommer förr eller senare.

Hej

Hoppas att du har rätt, men inget lär ske innan ett eventuellt regeringsskifte, kommer det in nya politiker på höga poster som inte har fått ta del av familjen Yoovidhyas pengar så kan möjligen läget förändras, men då betalar dom väl dessa också.

Man kunde ju hoppas på en nationell och internationell bojkott av företagets produkter, det skulle nog svida rejält.

Mvh isan lover
 
Hej

Hoppas att du har rätt, men inget lär ske innan ett eventuellt regeringsskifte, kommer det in nya politiker på höga poster som inte har fått ta del av familjen Yoovidhyas pengar så kan möjligen läget förändras, men då betalar dom väl dessa också.

Man kunde ju hoppas på en nationell och internationell bojkott av företagets produkter, det skulle nog svida rejält.

Mvh isan lover

Även om jag delar dina åsikter angående killen och att han förtjänar ett straff så är dessa företagsbojkotter, onlinelynchmobbar och annat ett jävla sätt. Hur många anställda inom RedBull förtjänar ett straff för att en person gjort fel? Visst kan man försvara det med marknadsekonomi och tillgång/efterfrågan som aktivisterna gärna gör men ska vi även börja bojkotta och strypa pengarna till stat och kommun när en högt uppsatt politiker gör bort sig?

Egentligen är jag inte för blodshämnd men om alternativet är att straffa ut tusentals människors levebröd, vilket är populärt nu för tiden så får jag väl låta som en gammal gubbe och säga "det var bättre förr".
 
Även om jag delar dina åsikter angående killen och att han förtjänar ett straff så är dessa företagsbojkotter, onlinelynchmobbar och annat ett jävla sätt. Hur många anställda inom RedBull förtjänar ett straff för att en person gjort fel? Visst kan man försvara det med marknadsekonomi och tillgång/efterfrågan som aktivisterna gärna gör men ska vi även börja bojkotta och strypa pengarna till stat och kommun när en högt uppsatt politiker gör bort sig?

Egentligen är jag inte för blodshämnd men om alternativet är att straffa ut tusentals människors levebröd, vilket är populärt nu för tiden så får jag väl låta som en gammal gubbe och säga "det var bättre förr".

Hej

Kan bara svara för mig själv och det blir ingen Red Bull mer för mig, det finns ju andra märken med likvärdiga produkter.

Förstår hur du resonerar angående anställda på familjens företag, men en bojkott är väl i princip nästan det enda sätt folk kan visa sitt missnöje mot hur denna familj agerar.

Mvh isan lover
 
Hej

Kan bara svara för mig själv och det blir ingen Red Bull mer för mig, det finns ju andra märken med likvärdiga produkter.

Förstår hur du resonerar angående anställda på familjens företag, men en bojkott är väl i princip nästan det enda sätt folk kan visa sitt missnöje mot hur denna familj agerar.

Mvh isan lover

Förstår även dig och ditt ställningstagande, man köper inte något där man inte vill stötta företaget eller organisationen. Det är inte på individnivå jag vänder mig mot det utan det som sä vackert kallas "Cancel culture" när vi drevar och slår ut företag, familjer, privatpersoner och straffen i slutändan blir helt oproportionerliga.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
6 K
Gazton
G
A
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp