Relationer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
hej,

Vad jag har förstått har en thailändare/thailänska otroligt hög vördnad mot sina föräldrar (vilket kan vara svårt att förstå för oss västerlänningar). man ljuger väldigt sällan för dessa, dock kanske man inte berättar allt om dem inte frågar.

Sina bästa vänner ställer man också upp för till 100%...

Nu till min fundering. Vad gäller make/maka så upplever jag att det fungerar väldigt annorlunda mot vi svenska sett att se på det. Dels tycker dem att man ringer inte hem och talar om ifall man blir sen eller kanske inte kommer hem över huvudtaget en natt, underförstått har man ju en orsak och varför då tala om detta eller att den andra parten frågar. Och att ringa och störa någon som jobbar verkar ju vara väldigt fel. För mig verkar detta respektlöst.

Ett exempel, på väg hem från jobbet träffar man någon, man bestämmer att äta middag tillsammans, sen blir det sent, man följer då med personen hem och slaggar över hos denna. För att slippa bli störd stänger man av mobilen.

Om man sedan tar upp frågan, så ljuger man hellre än att tala om vad som pågick. Eftersom lögnen ofta är uppenbart fel, så frågarsätter man, och då undrar respektive varför man oroar sig och inte bara är glad och tacksam.

För mig är ju detta beteende otroligt nonchalant. Är det någon mer som känner igen detta? Finns det något bra sätt att förklara på att om du bara hört av dig, så hade jag ju inte varit orolig!

Man hör ju att det är otroligt mycket otrohet i Thailand, dels pga pr*stitutionen, men dels att kvinnorna inte har tid att "ta hand om mannen", fungerar det så här nonchalant kan man ju förstå detta!

Bara funderingar efter mina resor och kontakter ... men skulle vara kul att höra hur ni, som lever i Thailand eller i en relation med någon från Thailand, ser på det. Annpassar någon part sig, eller är detta något man få ta. Kulturskillnader kan ju ofta utrycka sig på olika sätt, men om jag förstått saker rätt, finns inte ordet kompromiss i Thai (kanske en skröna), men att man inte viker på sin ståndpunkt, på sin höjd kan man försöka prata bort det om man har fel .... och då kan ju allt med våra värderingar bli väldigt svårt. :-\

Hej!

Oj, det var många funderingar som jag hemskt gärna skulle vilja svara på.
Problemet är det skulle krävas en mindre uppsats för att bara skrapa på ytan på dina frågeställningar.
Jag är gift med en thailändska från södra thailand, hon är högutbildad och kommer från en bra familj. Jag har rest väldigt mycket i hela Thailand (och hela regionen) och har många thailändska vänner. Dessutom pratar jag tillräckligt med thai för att ”se bakom fasaden”.
Jag skulle hemskt gärna vilja ge min syn på allt detta, men jag hinner inte idag, och kanske inte de närmsta dagarna heller.
Jag lovar dock att ge min syn på detta så snart jag hinner, eftersom jag tycker att dina frågeställningar är väldigt intressanta.
Ett par korta funderingar tänker jag dock skriva redan nu.
Jag vet inte i vilka sociala omgivningar du rör dig i i Thailand, men skillnaderna i etik, moral och värderingar varierar enormt från norr till söder, mellan landsbygd och storstad, mellan utbildade och outbildade människor, o.s.v. Långt mycket mer än i västvärlden. En av flera förklaringar till det är så klart att Thailand haft en långt mycket senare urbanisering och ekonomisk utveckling än västvärlden. Det gör att skillnaderna blir större mellan människor - de som lever kvar i det gamla och de som tagit del av hela utvecklingen. Ett litet exempel på urbaniseringen, Chiang Mai, Thailands näst största stad, har 7-dubblat sin befolkning på drygt 15 år. Ett litet exempel på den ekonomiska utvecklingen, Thailand had världens högsta BNP-ökning under 10 år i rad, ca. 86-96.
En del av dessa frågeställningar har vi varit inne på förut här på CM.
Det finns en del sanningar som jag ser det i det du skriver, men också några direkta felaktigheter. Vissa saker känner jag verkligen inte igen mig i, t.ex. att det skulle var ok att inte meddela sin partner om man tänker ”försvinna” en natt. Jag tror ärligt talat inte att någon ”normal” thailändare skulle acceptera ett sådant beteende.
Thailand har vidare enligt fler undersökningar världens lägsta otrohetsfrekvens, d.v.s. bland kvinnorna. Männen ligger dock i topp. Jag kan lämna exakta referenser till detta.
Du måste också verkligen helt undanta barflickor eller före detta barflickor i dina omdömen. De lever nämligen helt utanför det övriga samhället i alla bemärkelser.
Men, jag återkommer gärna med fler reflexioner på dina frågeställningar vid ett något senare tillfälle. Jag kan också återkomma med några både lätta och riktigt tunga lästips i ämnet, i fall du vill tränga djupare i ämnet, än vad jag och övriga här på CM kan bidra med.

/MacArthur :)

Hej,

Tack för ditt svar. Jo visst är det ett stort ämne och jag vill gärna att du fördjupar dig när du har tid.

Själv har jag mest umgåtts med universitets utbildade människor i Bangkok och det är där jag märkt av detta tydligast. jag har inte, så vitt jag vet, haft kontakt med någon barflicka eller som jobbat i den branchen.

Visst är det så att det är männen som främst är otrogna i Thailand, det var det jag syftade på ... men det förekommer ju allt mer att kvinnorna är det också. Men ändå kan ju kvinnorna även dom "försvinna en natt" utan att de tycker det är konstigt! Och utan att höra av sig ...

Men återkom i ämnet och gärna med tips på litteratur ... jag skulle vilja lära mig mer och försöka förstå vilka krav som ställs på respektive make/maka i ett förhållande då det ju tydligen skiljer massa från vårt västelänska synsett med omtanke och kärlek i ett förhållande (det verkar ju mer finnas mellan föräldrar och barn).

Ni som bor i Sverige, tar partnern seden dit dem kommer, dvs börja de tänka svenskt i Sverige eller förtsätter dem sitta Thailänska liv på samma sätt i Sverige?

Well,en sak är säker om thailändare.Det är bättre att ljuga än att tappa ansigtet.
Att tappa sitt ansigte är det värsta som finns,i hela den asiatiska delen av världen.Har man tappat sitt ansigte så är man körd.Man har mist respekten.
Vad angår otroheten så är kvinnorna minst lika otrogna som männen men dom gör det lite snyggare än männen.
Otrohet handlar oftast om att man inte får den sex man vill ha.
Har man bott tillräckligt länge i ett nytt land och är intresserad av det nya landet,dess kultur och traditioner m.m så anpassar man sig mentalt,men det tar lång tid.
Det finns en bra bok att köpa som heter "does or not does" och är på engelska.Den tar upp stort sätt allt om kultur och traditioner.Man kan köpa den i asian book stores.Väl investerade pengar om man nu är intresserad av thailand.

Hej Steff!
Där är jag ej benägen hålla med dig att flickorna är lika otrogna. Långt ifrån skulle jag vilja kalla det. Men tror varken du eller jag har någon statistik att luta oss mot. Mer av en känsla och vad jag uppfattat under mina år där. Men inkluderas bara dem som tidigare jobbat inom Bar verksamheten så kan det nog stämma.

Halloj!
En del av vad jag arbetar med är att framställa underlag till, och därefter sammanställa resultatet av, undersökningar av just detta slag (jag är psykologiskt inriktad beteendevetare). Med den traditionella Thailändska kulturen i åtanke, så är en av de faktorer som jag kraftigt skulle tro ha kunnat hota validiteten i de undersökningar som MacArthur talar om är den man kallar social önskvärdhet. Detta innebär i korthet att den tillfrågade tenderar att grunda sitt svar¦nbsp; utifrån vad som anses vara socialt¦nbsp; accepterat snarare än utifrån den egentliga sanningen. I en fråga som denna finns det ju ingen objektiv mätmetod att tillämpa, utan vad som ligger till grund för undersökningens utfall är ju endast de självrapporter man fått ifrån kvinnorna i fråga.Med detta vill jag absolut inte antyda att jag tror att Thailändska kvinnor har en hög frekvens av otrohet, utan bara peka på de brister statistik av så "känslig" karaktär kan ha. Jag känner dock igen lite av det Janne beskriver, både från min egen och kompisars flickvänner. Jag tyckter de socioekonomiska förklaringar som MacArthur beskrev lät trovärdiga och intressanta (ser fram emot att läsa mer) och när jag får lite bättre med tid (och om intresse finns)skulle jag kunna försöka att komplettera dessa med egna tankar i ämnet ur ett mer socialpsykologiskt perspektiv.

Beror väl på vem man träffar, det gäller bara går efter magkänsla.

Känns det inte bra, det är bara move on....

Hej sukhoi.
Well,jag har rest till thailand och bor där också,dom sista 6 åren och brukar stanna 6-7 månader varje gång.Då jag är en party människa och gillar att festa och leva rullan så har jag mycket god erfarenhet av thailändska kvinnor.De första åren från bar miljön,ja jag har i varje fall kurage att erkänna att jag har varit med prostutierade,till gengäld mot många losers som inte har det,fastän det är dem de flesta kommer i kontakt med då de ej talar thai.Vart efter som jag har lärt mig thai så har jag kunnat börja gå på normala ställen och en hel del¨upper class ställen också.Känner till bangkok som min egen ficka.Jag har lärt mig en hel del och vet en hel del och varit med många många kvinnor,hookers,middle class,upper class.Har facktist tappat räkningen,men anyway,du är alltid välkommen att fråga mig.
The life is short.Live the life as long as it last.Steff.
steff-g@hotmail.com

Efter nu 5 ar i Thailand, sa vet jag att det ar sahar. Tyvarr!
Jag tror ocksa, att det inte spelar nagon som helst roll pa utbildning.
Det ar ju personen i fraga som bestammer vad han eller hon vill gora?
Jag har bott i nastan 1 ar 2 mil utanfor Amnat Charoen, i Lueng! Dar forekommer det ocksa, och det ar ju verkligen landsbygden!
Vill man ha lite kott pa benen i denna fraga sa finns det en bok som heter "Thailand Fever", Aroad map for Thai Western relationsship, skriven av Chirs Pirazzi och Vitida Vasant. Farang och Thai. Boken ar skriven pa engelska och Thai pa varje sida. Sa man kan lasa den med sin sambo och borja forsta lite av det som hander mellan oss som har relationer med Thai.
Jag har varit sambo med samma Thai i 5 ar nu, och arligt, inte fasen har det varit latt alla ganger!!!
Men....skam den som ger sej for karleken!! :nod:

Hej

MacArthur - Mycket bra skrivet.
Jag delar din mening om "att det känns som om det är 2 skilda världar" i Thailand. Det är svårt att beskriva Thailand med bara en beskrivning eftersom det alltid finns "gammaldags" och "modernare" Thailand.

När det gäller respekt till föräldrar känner jag mig ibland som en rebell. Ibland känns det orättvist att vi blir uppfostrade till att vara "tacksamma för" och "respektera" föräldrar av föräldrarna. Ibland känns det jobbigt när man känner sig orättvist behandlad av sin föräldrer. Vad gör man?
Att respektera sina föräldrar finns ju i ens blod. Hur skulle man kunna tänka sig något annat?

Ibland undrar man. Är det verkligen rätt att "vad mor än gör är alltid rätt"?
När man börjar ifrågesätta sig om detta får man dåligt samvete.
"Är jag en rebell?"
"Kommer jag att hamna i helvetet för att jag inte visar min tacksamhet till mor?"
"Varför är det alltid bara jag som måste anpassa mig till mor, varför anpassar hon sig inte efter mitt behov också?"

Det värsta är att kulturkrocken är inom en och samma person.

Förövrigt så tycker jag att vi th-are försöker ta seden dit vi kommer ganska mycket. Men när det gäller mat så har vi väldigt svårt att släppa th-mat. Kanske inte så konstigt när vi dag ut och dag in åt ris, ris, ris. Vi har inte ätit så varierande som svenskar, kanske. Potatis, bröd, pasta, ris osv.
När vi äter bröd känner vi oss inte mätta. Kanske magen blir fylld, men inte skälen.

Vi kommer alltid att förbli thai hur länge vi än lever i Sverige.
Många svenska värderingar som är bra tar jag till mig t.ex. ansvar, respekt för sig själv,rättvisa, respekt till barn osv.
Men många thailändska värderingar som är bra behåller jag t.ex. namm djai(hjälpsamhet), mjukhet i toner, att man tar det lugnt i livet, omsorg till de äldre osv.

Hälsningar
Magrood

Jag har vid ett flertal tillfällen träffat män som haft relationer med thailändskor och som tyvärr tvingats att bryta upp pga thailändskans svårigheter till anpassning till en ny kultur. Dessutom är vanliga skäl till skilsmässan av ekonomisknatur där den thailändska kvinnan är för ekonomiskt intresserad och till stor del lever med mannen för att få försörjning och pengar till bla guld, sina släktingar, hus i thailand osv.
Ett annat skäl är att dom int ekan passa tider och att dom intr bryr sig speciellt mycket om familjen och hemmet. Det är oftast viktigare att träffa thailändskor, spela kort, bingo osv....

Innan man etablerar en relation med en thailändska och har för avsikt att flytta ihop med henne i Sverige bör man göra en undersökning av henne och hennes bakgrund. Det finns sådan hjälp att få i Thailand. Gå in på www.ThailandPI.com.
ThailandPI, Riviera Tower 3, 226/15 Bond St., Muang Thong Thani, Pakkred, Nonthaburi, Bangkok 11120 Thailand
Tel: +66-2-960-0557 (a landline, not mobile) (if busy or no answer, try +66-2-960-0832), Fax: +66-2-960-0833

Good luck ! Be careful !!

Hej!
Jag personligen tycker att man ska ställa krav på oss thailändska kvinnor.
Det är för många svenska männen som ta det för givet att vi är bättre än va vi är. Tyvärr!!!! just nu är vi väldig kända hos svenska männen på fel sätt och det blir lätt kultur krock när arbeten och vardagen åter :)
Ha det gott :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp