Religion/Filosofi

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

Praphat

Gäst
Kultur och traditioner vill jag ha ännu mer av! Det fanns en medlem som skrev att dessa ämnen fick honom att somna, men medan han sover studerar jag gärna dessa ämnen. När han vaknat kanske vi kan ägna oss åt ämnen vi har gemensamt intresse av, jag tror det finns massor... Det borde tilläggas Religion/Filosofi till Kultur och Tradition också, allt hör som bekant samman.
När jag kom till Thailand första gången frapperades jag av hur lika en del religiösa ceremonier i Thailand var de som utförs inom fr a katolska kyrkan. Det fanns så många paralleller.
Nästa upptäckt var de vävda band man gör bland bergsfolken i bl.a. norra Thailand, de (banden) påminde väldigt mycket om liknande vävda band man gör/gjorde i Sverige (sådana där som man fäster på manschetter eller som kantband på kläder, ja ni förstår nog vad jag menar). Det finns ett otal exempel på likheter mellan kulturerna om man bara lyfter lite på locket. Ju mer jag lär mig om dessa ämnen, desto mer vill jag veta.
Glädje och Frid till er alla!

Nu sticker jag ut hakan :)
Som de flesta svenskar (på den tiden) föddes jag som kristen, och som småbarn gick jag på söndagsskola. (De lär barn kristna berättelser). Min mormor var väldigt religiös medan övriga i familjen var som de flesta äldre då d v s de trodde lite, men brydde sig inte så mycket om religion. Jag var väldigt lillgammal och pratade och tänkte mer som en medelålders än vad jag delvis gör nu :) Så redan före skolåldern tänkte jag en hel del på vad som var logiskt, fastän i början visste jag nog inte att det hette så. Så som 6-åring kom jag på att den kristna "Gud" kan inte vara sant och kom fram till att han finns inte. (Fast jag är fortfarande en del intresserad av Bibeln av historiska/filosofiska/traditionella skäl.) På senare år har jag renodlat argumentationen för att få tyst på efterhängsna Jehovas Vittnen o d :) och säger så här:
---
Gällande "Gud" finns det tre alternativ:
1. Han har ingen makt att tala om, fastän ni påstår att han är allmäktig.
2. Om han har makt så är han elak, eftersom många små barn råkar ut för en massa skit, och Gud stoppar det inte. Då jag ser något illa, så försöker jag göra något åt det...
3. Gud finns inte.
I alla tre alternativen är Gud inget att ha, så varförförsöker ni sprida sådana (skit-)tankar? (Jag säger inte "skit" till dem, men jag menar det :)
---
Men Jesus var en snäll snubbe :) men jag tror att han var typ en bra yogi* för de kan få ner pulsen så mycket att de kan lura omgivningen att de är döda. (Det förklarar återuppståndelsen, om det inte var andra, som flyttade på hans kropp för att luras.)

*Under de år Jesus var "borta" (c:a 14 - 30) så har senare forskning kommit fram till att han var i en religiös grupp i öknen (Nu kommer jag inte på vad den heter). De kunde göra flera saker typ yogis.

En annan knäpp åsikt fanatiska kristna brukar ha är att man måste vara kristen för att vara godhjärtad!!! Som att kristendomen skulle ha monopol på godhet! Detta fastän så mycket ont gjorts av fanatiska kristna. T o m krig för att tvinga på andra kristendomen, de omfattande sexövergreppen mot barn av fanatiska kristna och katolska kyrkans hårda jobb att försöka dölja det istället för att hjälpa offren... >:-(

Gällande att vilja tvinga på andra sin religion är nog fanatiska muslimer ännu värre (numera). Den ENDA större religionen, som INTE gör det är buddismen och liknande. Till skillnad från andra så säger buddismen "Så här tror vi. Vi rekomenderar det, men du får tro vad du vill."
Så buddismen e d är den enda religionen, som jag kan tänka mig att min fru får ha om hon bryr sig om sin religion någon nämnvärt.
Buddismen har också bidragit till att Thailand har fått en del tankesätt, som de mår bättre av än europeer. MEN det kan bli för mycket, vilket visar sig t ex på hur thai brukar bära sig åt i trafiken :)

Du verkar ha din uppfattning om vad du tror på klar :thumbsup:

Men du har gjorte det lite väl lätt för dig nu..

"Gällande gud finns det 3 alternativ"

jag kan nog lägga till en o annat alternativ ;)

Men en annan som gjort det lätt för sig är väl gud fader själv, i de flesta krig så har han ju en "win win situation"
han står ju ofta på båda sidor om kriget... ja religon har varit ett fördärv för många människor genom tiderna (Kolla alla krig)

Men o andra sidan har tron på gud hjälpt många mäniskor i hopplösa situationer..

Diskutionen är väldigt intresant ..

"ulle " sa:
Du verkar ha din uppfattning om vad du tror på klar :thumbsup:

Men du har gjorte det lite väl lätt för dig nu..

"Gällande gud finns det 3 alternativ"

jag kan nog lägga till en o annat alternativ ;)

Men en annan som gjort det lätt för sig är väl gud fader själv, i de flesta krig så har han ju en "win win situation"
han står ju ofta på båda sidor om kriget... ja religon har varit ett fördärv för många människor genom tiderna (Kolla alla krig)

Men o andra sidan har tron på gud hjälpt många mäniskor i hopplösa situationer..

Diskutionen är väldigt intresant ..
Ja, tron på gud har hjälp en del, men historiskt har det tryckt ner många också. T ex förr i tiden stod kyrkan klart på de rikas sida "Du ska vara nöjd med din lott." "Du (fattig) får din belöning i himlen, om du är gudfruktig och lyder överheten."

jag kan nog lägga till en o annat alternativ
Säg ett enda logiskt alternativ till då :)
Många Jehovas Vittnen o d har försökt få hål på mitt 3-alternativsresonemang och alla har misslyckats :)

"Lunkan " sa:
Ja, tron på gud har hjälp en del, men historiskt har det tryckt ner många också. T ex förr i tiden stod kyrkan klart på de rikas sida "Du ska vara nöjd med din lott." "Du (fattig) får din belöning i himlen, om du är gudfruktig och lyder överheten."
Säg ett enda logiskt alternativ till då :)
Många Jehovas Vittnen o d har försökt få hål på mitt 3-alternativsresonemang och alla har misslyckats :)

Ja du, men den "3 -alternativväg " som du pratar om, Det är ju faktiskt alternativ som du har har valt.

Jag tror att jag, som moderator här på CM ska låta bli att vara partisk i sådana här diskussioner.

Ps Lunkan jag tar gärna en diskussion med dig om detta. Jag vill ha klartecken från ling vad som gäller,

"ulle " sa:
Ja du, men den "3 -alternativväg " som du pratar om, Det är ju faktiskt alternativ som du har har valt.

Jag tror att jag, som moderator här på CM ska låta bli att vara partisk i sådana här diskussioner.

Ps Lunkan jag tar gärna en diskussion med dig om detta. Jag vill ha klartecken från ling vad som gäller,
Det är inte alls något jag har valt - Det är logik :)

OK kanske inte så bra om en moderator yttrar sig offentligt i ett sånt här känsligt ämne. Du kan ju försöka visa mig något ytterligare logiskt alternativ i PM, så kan vi meddela resultatet här om det verkligen finns något ytterligare alternativ. En hel hög Jehovas Vittnen har i alla fall inte hittat något, fastän de försökte mycket, men allt de försökte med visade jag lätt att de hörde till något av de tre alternativen :)

Jo lunkan Jag såg tre alternativ som du har utformat. D.v.s valt att utforma..

"ulle " sa:

Håller med ulle :nod:

"ulle " sa:
Jo lunkan Jag såg tre alternativ som du har utformat. D.v.s valt att utforma..
Well. Jag har valt hur jag UTTRYCKER alternativen (=elak, har inte makt som det påstås, eller finns inte)
men LOGIK är ju INTE något man väljer, utan det är bara hur bra man är på att komma på FAKTA genom logiskt tänkande.
(((T ex så kan en hel del t o m hemligheter kommas på genom logik och uteslutningsmetoden d v s man försöker tänka ut alla alternativ som finns, och sedan försöka sortera bort så många som möjligt av dem genom kända fakta. Finns det bara ett alternativ kvar, så är det det om man tänkt tillräckligt bra.)))

Så få se om ni är de första i världshistorien :) som kan vederlägga till mig att det inte finns fler än de tre alternativen.

"legolas " sa:
Först.. buddism är INTE en religion. Det är en livsåskådning ett levnadssätt. Så vi skall inte jämföra med den please!!

Sedan tycker jag, oavsett vad man anser om kristenheten, att detta ämne är alldeles för känsligt för att dryftas. Risken är ju att man bara skadar varandra. De som tror, de tror... och de som INTE tror, de tror helt enkelt inte.

jag har lärt mig under alla mina levnadsår i alla fall, att det är inte värt att vi blir osams med varandra bara p.gr.a. att vi tycker olika om det skräp som kallas religion.

Jag säger bara, fram för BUDDISMEN, den bryr sig om ALLA, oavsett inkomster, positioner och ställning i samhället....

legolas
Ja, jag gillar buddismen, utom om frun ska upp 5 på morgonen bara för att ge ris åt munkarna. Den tiden är det sovdags för mig nu :)

"legolas " sa:
Ulle... tänk efter nu... vad tror en buddist på???????
För att nåt skall kallas religion så krävs det nog ett
typ av Gudsväsen tror jag...

Lunkan,, nu ligger du pyrt till........ din fru.... går upp och
ger ris till munkarna?????? men hon är väl hyggligt ung va?

Det är ju utan undantag enbart äldre kvinnor som sitter där
och lämnar ut ris. Eller menar du i din by att det är även yngre??

jag trodde att den grejen handlade mer om typ det som vi kallar
"När fan blir gammal, så blir han religöser"
Min tilltänkta fru fyllde 37 nyss, men hon har gett ris till munkarna i många år. Hon är inte särskilt religiös, hon går till tempel bara några gånger per år, men jag tror hon ser det som en slags "meditation". Vet inte, men jag gissar att fler gör det i mindre byar. På större orter bryr sig nog mycket färre, och vet nog inte ens var munkarna går. Munken/munkarna går samma runda genom byn tidigt varje morgon, och riset ska hinna kokas före också...
Kanske varje morgon kan bytas mot att man åker då och då på dagtid till templet med säckvis ris och andra matvaror också, om jag har tur :)

Citat: Får vi börja prata om barbrudar snart eller slut citat

Prata du på .. Det har ju du svart bälte i :) gnägg gnägg! :p

"legolas " sa:
Ulle, jag vet inte helt riktigt om jag skall vara ärlig. Jag är bara näst intill dölsäker på att "di lärde" ej klassar buddism som en religion, utan som en trosuppfattning.Jag har alltid trott det i alla fall i alla år. men men men, fel har man ju haft också en jädra massa gånger. Får vi börja prata om barbrudar snart eller????

Jag är inte så säker att tibertanerna är överens med dig :)

Buddhismen är i allra högsta grad en religion men med starkt filosofiskt takegods. Att de inte bryr sig om en allsmäktig gud är förvisso sant. Men i deras texter har de mest otroliga historier om olika devas, munkhelgon, spöken, demoner och för att inte tala om historierna om Buddha själv. Nu varierar detta enormt beroende på inriktning men även Theravada som anses (av de själva) vara den som är mest lik vad Buddha lärde innehåller saker som är helt otroliga i sina sutror och kanon.

Sen har just Thailändsk buddhism och religiösa utövande starka inslag av hinduism (Gansehastatyer finns överallt i landet och dyrkas), animism och vidskepelser från religioner innan buddhismens intåg i regionen. Så pass att det för en vanlig thailändare blir svårt att klargöra vad som är buddhism och vad som är vidskepelse från forna tider. En bra bok i ämnet är "Buddhismen" av Knut A. Jacobsen.

"Wikipedia " sa:
Buddhism eller Buddha Dharma (Buddhas väg) är ett praktiskt levnadssätt och en religion med ursprung i Indien. Buddhismen grundades för cirka 2500 år sedan av prins Siddhartha Gautama av Shakyaklanen. Prins Siddhartha nådde under intensiv meditation i Bodh Gaya, en liten ort söder om Gaya i Bihar, något som beskrivits som uppvaknandet eller upplysningen och blev genom detta känd som en Buddha, en som nått perfekt kunskap.

Buddhismen ses traditionellt som en väg att genom meditation uppnå insikt i tillvarons yttersta verklighet och genom detta nå frihet från lidande i världens eviga cirkel av återfödelse. Två dominerande inriktningar har uppkommit, Theravada (de äldstes skola) och Mahayana (den stora korgen). Buddha Dharma eller kort Dharma är benämningen på Buddhas undervisningar och finns inom Theravada bevarade i Tripitaka, de tre korgarna. Mahayana innefattar utöver dessa ett flertal texter skrivna av elever till Buddha, en del av dessa är inte erkända av Theravada.

Idag är buddhismen majoritetsreligion i nästan hela Sydostasien (Indokinesiska halvön, inklusive Thailand) samt i Mongoliet, Tibet och i andra centralasiatiska områden som kontrolleras av Kina och i Sri Lanka (ön Ceylon). Större buddhistiska minoriteter finns i Indonesien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore och på den Koreanska halvön. Buddhismen har även spridits till Europa, Amerika och Australien, medan den inte har fått något fotfäste i Afrika eller i Mellanöstern och den övriga muslimska världen. Antalet buddhister i världen uppskattades år 2000 till mellan 230 och 500 miljoner.

Var bara tvungen... ;D

"glimten66 " sa:
Dom ända Gudar värda namn är våra asa Gudar ;D
Ja. Vid släktforskning har jag hittat källor, som hävdar att jag är släkt med Odin :)

(Den kopplingen har alla. Det jobbiga är bara att hitta den, men alla har adliga förfäder, som gjorde en piga med barn om inte annat. Om man hittar det, så är resten bara systematiskt jobb. Då man kommit tillräckligt långt bak har många av kungarna/hövdingarna gett order till någon "historiker" att fabulera ihop en "stamtavla" om hur kungen var släkt med Odin. (Eller någon annan gud om de t ex var från Grekland. Och de kristna var "såklart" släkt med Abraham :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp