Resa till Pattaya

Johan78

Aktiv medlem
Halloj!

Efter en längre tids frånvaro här på forumet så håller jag nu lite smått på att planera en resa till Thailand och då Pattaya.

Har bara besökt Thailand 1 gång och då blev det bara ett besök i Bkk efter att jag och exet gick skilda vägar.

Att jag bestämt mig för just Pattaya är helt enkelt för att jag träffade en tös som jag hållit kontakten med och hon bor där med sin mor och styvpappa.

Vad jag undrar är väl vad man ska räkna med för en budget för en 2 veckors vistelse där?
Då mest när det gäller mat och boende. Räcker 10000 sek till ett rimligt hotelrum och mat för 2 pers. Blir ju jag och damen i fråga.

Själv har jag ingen större koll på kostnader där. Resan blir nångång mellan december till februari. Mer exakt vet jag ej just nu,

Hon har erbjudit sig att ordna allt om jag ger en budget för boende.

Resa från Flygplatsen till Pattaya är inga problem. Hon möter mig vid flygplatsen och hon kör egen bil.

Våra planer just nu är väl att just spendera mer tid tillsammans, vi träffades bara en vecka vid mitt besök i Bkk men vi har pratat lite för mycket sista 6 månaderna.
Hon vill gärna att jag ska träffa hennes familj vid mitt besök med.

Övriga kostnader är ju upp till en själv men lär nog inte bli så mycket barbesök om jag nu inte vill ha en arg dam förstås.

Budgeten är helt beroende på vad du kommer att upptäcka när du kommer ner och träffar din förälskelse. Är hon en vanlig famlje-flicka så blir det billigare, har du träffat en bar-tjej så blir det dyrare... Du får fråga henne om vilka förväntningar hon har på dig. Att tro att man skall åka till Thailand och bara pippa gratis fungerar nog inte speciellt länge.

Lycka till...

Halloj!

Efter en längre tids frånvaro här på forumet så håller jag nu lite smått på att planera en resa till Thailand och då Pattaya.

Har bara besökt Thailand 1 gång och då blev det bara ett besök i Bkk efter att jag och exet gick skilda vägar.

Att jag bestämt mig för just Pattaya är helt enkelt för att jag träffade en tös som jag hållit kontakten med och hon bor där med sin mor och styvpappa.

Vad jag undrar är väl vad man ska räkna med för en budget för en 2 veckors vistelse där?
Då mest när det gäller mat och boende. Räcker 10000 sek till ett rimligt hotelrum och mat för 2 pers. Blir ju jag och damen i fråga.

Själv har jag ingen större koll på kostnader där. Resan blir nångång mellan december till februari. Mer exakt vet jag ej just nu,

Hon har erbjudit sig att ordna allt om jag ger en budget för boende.

Resa från Flygplatsen till Pattaya är inga problem. Hon möter mig vid flygplatsen och hon kör egen bil.

Våra planer just nu är väl att just spendera mer tid tillsammans, vi träffades bara en vecka vid mitt besök i Bkk men vi har pratat lite för mycket sista 6 månaderna.
Hon vill gärna att jag ska träffa hennes familj vid mitt besök med.

Övriga kostnader är ju upp till en själv men lär nog inte bli så mycket barbesök om jag nu inte vill ha en arg dam förstås.

Ja...
Resan från flygplatsen är ju minsta problemet angående budgeten, men det är väl ok att ha den ordnad.
2 veckors vistelse och budget på 10k Sek hade aldrig jag försökt mig på. Ja, kanske som en del av en totalbudget, men absolut inte trott att det är pengarna som kommer att spenderas.
10k Sek är väl gränsfall till mat och hotell, men det beror ju helt på vad ni kommer att äta och vad du anser vara ett rimligt hotell.
2500 Thb/dag ca. Det blir inga direkta utsvävningar om du frågar mig.

Hon har ungefär samma förväntningar som mig, dvs att bara spendera mer tid tillsammans och lära känna varann mer eftersom vi bara tillbringat 1 vecka i varandras sällskap tidigare och efter det för många timmars prat online varje kväll och dag efter jobbet ända sen jag kom hem till sverige igen.
Vad hon jobbar med vet jag redan,vart hon sover på nätterna vet jag med, hennes kära mor tittar alltid in när hon och jag pratar och önskar mig en god natt varje kväll.
Visst kan hon extraknäcka som nåt utan att jag vet om det men jag dömmer ingen som inte varit annat än trevlig och väldigt artig.

Så pippa gratis är väl kanske inte precis orsaken jag åker dit för haha.
Vill jag bara ha kul så är det enkelt gjort här i sverige.

10k sek är inte hela budgeten. Var mest ett exempel på om det var normalt räknat för just boende och mat.

Snarare total budget för 2 veckor ligger väl mer på 25-30k sek men då räknar jag in nöjen eller vad vi nu kommer hitta på.
Jag kommer nog mest äta just thaimat eftersom jag gillar maten.
Min erfarenhet av Thailand är minimal och kostnadsläget där har jag ingen större erfarenhet av heller.
Var mest därför jag undrade lite vad man bör uppskatta att räkna på.

Allt beror på vilken standard du önskar och vad du vill ge sken av för damen.

Det finna lopprum att hyra för 3-400 bath/natt

Finns helt okay rum för runt 1000 /natt

Sedan finns det premium hotell...

Mat... visst... nudelsoppa för 40-50 bath
Men någon dag vill ni säkert äta seafood. Då blev det 1000 bath utan att blinka. En köttbit på det 500 baht till.

Någon dag vill hon till central för lite shopping. Det kan vara allt från 500-5000 baht om hon hittar nått hon vill ha. Samtidigt käkar ni på någon av restauranger, 1000 bath till.

En dag vill hon åka till Koh Laan. 5000 thb går i en handvändning.

Till helgen så vill mamma och styvfar med till Beachen. Äta lite, dricka lite... 3000 thb...

Valter är inne på nått. Prata lite med henne om hennes förväntningar och hur mycket pengar hon tror att du behöver ha med dig. Sedan tredubblar du hennes siffra för att komma i närheten av verkligheten.

Oavsett vad hennes bakgrund är så vill alla ha en "good boyfriend" som skämmer bort henne, bjuder föräldrarna, bjuder vänner, är omtänksam och givmild.

När jag och gumman åker till Pattis räknar jag kallt med 10k thb per dag exkl. boende. Visa dagar är billigare, andra dagar dyrare.
Visa dagar slappar vi bara. Gör inget. Käkar Kiss Food. Då går det 300 på hela dagen. Nästa dag shoppar vi å käkar finkrog, då går det 25k...

Livet i Pattaya är inte annorlunda än i Sverige. Ibland gör man inget. Ibland gör man mer.

Men kort besök med flickvännen. Räkna med full fart hela tiden. Nu skall allt göras. Ni har ju begränsat med tid. Allt skall ses. Allt skall köpas. Du skall visas upp för alla vänner. Du skall träffa föräldrarna och göra ett bra intryck.

Det där med bra intryck. Det betyder ofta att du tar bra hand om dottern. Snäll och omtänksam. Men främst att du kan ta hand om henne ekonomiskt. I ett land utan sociala skyddsnät är ekonomin extremt viktig för planeringen av framtiden.

Långt inlägg. PM:a om du vill snacka lite på luren istället.

Hej

Varför inte bo hos familjen?

Ett bättre sätt att lära känna tjejen och hennes familj på finns väl inte, för det är ju så i Thailand att man får familjen på köpet, sen kan du och tjejen göra utflykter därifrån och ta några nätter på Koh Larn eller Koh Samet.

Mvh isan lover

Hej

Varför inte bo hos familjen?

Ett bättre sätt att lära känna tjejen och hennes familj på finns väl inte, för det är ju så i Thailand att man får familjen på köpet, sen kan du och tjejen göra utflykter därifrån och ta några nätter på Koh Larn eller Koh Samet.

Mvh isan lover
Kanske tunna väggar hos föräldrarna;):). Annars bra råd. Det här med ekonomi i Pattaya, håller med @Samet det kostar om man vill ha kvalite, och det ska man unna sig på en 2. veckors tur. Lycka Till.

Hon förväntar sig säkert några presenter att visa upp för familjen för att visa att du inte är en fattigpensionär. Lite guldsmycken är populärt bland brudarna i Pattis.

Nu verkar ju Johan vara ung. -78 gissar jag innebär att han är 40år.

Guld är absolut inte ett säkert kort. Beror helt på tjejen och hennes bakgrund. Att guld är populärt beror på att det är samma sak som att ge pengar. Guld omsätts i cash på 5 minuter. Så att ge guld är som att ge pengar... så får @Johan78 fundera på hur det uppfattas om man kommer med "pengar" som första gåva.

Att gåvor är uppskattat. Absolut!

Men förutsätt inte att alla Thai är fattiga och behöver allmosor direkt. Det finns köpebrudar i Thailand, absolut. Men att behandla en icke köpebrud som en köpebrud... det är ett effektivt sätt av avsluta förhållandet.

Köp inget guld till henne i detta läget.
Gördumt att börja med att skämma bort dom det första man gör.
Hur lever du själv normalt sätt, vilken standard är din normala?
Lev likadant i Thailand, visa henne vem du är, inte en sida som du sen inte kan/vill leva upp till.
Är det en bra tjej så har hon inga större krav och 10.000 sek räcker gott i 2v.

Mitt råd är att håll i slantarna och testa henne, är hon girig och försöker få dig att lätta på lädret så glöm henne direkt, du kan ha skitkul ensam i Pattaya.

Senast redigerad av en moderator:
Nu verkar ju Johan vara ung. -78 gissar jag innebär att han är 40år.

Guld är absolut inte ett säkert kort. Beror helt på tjejen och hennes bakgrund. Att guld är populärt beror på att det är samma sak som att ge pengar. Guld omsätts i cash på 5 minuter. Så att ge guld är som att ge pengar... så får @Johan78 fundera på hur det uppfattas om man kommer med "pengar" som första gåva.

Att gåvor är uppskattat. Absolut!

Men förutsätt inte att alla Thai är fattiga och behöver allmosor direkt. Det finns köpebrudar i Thailand, absolut. Men att behandla en icke köpebrud som en köpebrud... det är ett effektivt sätt av avsluta förhållandet.

Hej

Att guld lätt blir pengar var anledningen till att jag skrev ”ju tyngre desto bättre”, det säljs och återlämnas nog mer guld i pattaya än någon annan plats.

Mvh isan lover

Ett råd som är mer Pattaya relaterat, fråga alltid innan vad saker kostar, gäller precis allt hela tiden och va inte blyg med att pruta.
Då sparar du en del pengar.
Och håll igen på dricksen, 20 baht räcker gott och väl oavsett storlek på notan.
Sitt inte å räkna om till sek å tyck att allt är billigt, tänk en baht en krona för det är vad det betyder för Thai, en normal Thai svensson lön är ca 15.000 baht/mån.

Senast redigerad av en moderator:
När vi varit på resa med familj och hotellboende så har det av någon konstig anledning alltid kostat 1000 svenska per dag inklusive allt.
Då har vi bott i billiga hotell mm.
Numera har vi hus och bor mer stationärt så kostnaderna är en bråkdel.
Slösa inte för mycket så tjejen får intryck av att du är jätterik (lär kosta senare;))

Köp inget guld till henne i detta läget.
Gördumt att börja med att skämma bort dom det första man gör.
Hur lever du själv normalt sätt, vilken standard är din normala?
Lev likadant i Thailand, visa henne vem du är, inte en sida som du sen inte kan/vill leva upp till.
Är det en bra tjej så har hon inga större krav och 10.000 sek räcker gott i 2v.

Mitt råd är att håll i slantarna och testa henne, är hon girig och försöker få dig att lätta på lädret så glöm henne direkt, du kan ha skitkul ensam i Pattaya.

Hej

Undrar om man kan vara ensam i Pattaya mer än någon timma?:)

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Kanske tunna väggar hos föräldrarna;):). Annars bra råd. Det här med ekonomi i Pattaya, håller med @Samet det kostar om man vill ha kvalite, och det ska man unna sig på en 2. veckors tur. Lycka Till.
Själv tycker jag @Samet budget var helt uppåt väggarna? 5000 koh larn??
Har vi ju sett vad han äter, så även matbudgeten var rejält överdriven.
Tar du med familjen ut och äter så bjuder man dom på nåt dom gillar.
Enda i hans budget jag kan hålla med om var hotellkostnad.

Läste trådstarten igen och måste nog säga att du gör ett stort misstag om du skaffar flickvän här redan nu. Du kan ha så jäkla kul här som singel och du har ju inte upplevt knappt nånting av Thailand.
Gissar att du är hyfsat ung, iaf under 50?
Det finns så mycket att upptäcka här och ska du släpa runt på en flickvän så missar du massor.
Glöm bruden och åk ner och ha kul själv, gör det så mycket du kan i några år och upplev saker och lär dig landet, kulturen å tjejerna, den dagen du vill ha en fast tjej så är det bara att välja å vraka.
Stort och vanligt nybörjarmisstag att skaffa flickvän för snabbt.

Angående dricks. Ger kring 10% beroende på mat och service.
Bra ställen kommer man tillbaka till.
Någon skrev 20bath och det låter snålt för en fin middag för dryga tusenlappen.

Läste trådstarten igen och måste nog säga att du gör ett stort misstag om du skaffar flickvän här redan nu. Du kan ha så jäkla kul här som singel och du har ju inte upplevt knappt nånting av Thailand.
Det finns så mycket att upptäcka här och ska du släpa runt på en flickvän så missar du massor.
Glöm bruden och åk ner och ha kul själv, gör det så mycket du kan i några år och upplev saker och lär dig landet, kulturen å tjejerna, den dagen du vill ha en fast tjej så är det bara att välja å vraka.
:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
Du har alltid samma svar till alla som frågar efter svar om hur de ska gå till väga när de vill träffas här i Thailand:mad:

alla är olika, alla kanske inte år ute efter att k--lla runt

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A
Svar
142
Visningar