Resa till Tallin

Resan till Tallin valdes därför att det gick en båt dit på en dag som passade oss. Vi har varit där några gånger tidigare. Jag tycker mycket om att gå runt i den gamla och välbevarade staden, som numera ingår i världsarvet. I Stockholm har man under senare århundraden släppt loss miljöfascisterna, som har rivet mycket t ex gamla Klara.

Frugan ville se blomstergatan och utsiktsplatsen där man kan se alla röda tak. Det fick hon. Förutom gamla staden är jag imponerad av det gamla och höga "stadshuset". Stadsmuren är också en sevärdhet som man inte får missa. Den verkan nyligen ha blivit försedd med stöttor på några ställen.

En ovanlig sak var att man sålde glögg redan nu.

Vi gick inte in i några hus - förutom affärer förstås - som frugan valde ut. Det blev en del smärre inköp.

Sedan jag var här sist har det skett mycket modern bebyggelse som jag fann tilltalande.

Själva resan var helt OK. Bra båt med god mat och dryck. Fint väder utan vågor. Större delen av passagerarna var dryckesshoppande gamlingar. Dessa förmådde släpa på mycket drycker. Där ser man vad motivation betyder.

Bifogar några bilder för att pigga upp er.

Resa till Tallin rekommenderas. Glöm inte, att de har en fin julmarknad med ovanliga presenter.

IMG_0721.JPG

IMG_0724.JPG

IMG_0725.JPG

IMG_0733.JPG

IMG_0740.JPG

IMG_0742.JPG

IMG_0744.JPG

IMG_0745.JPG

IMG_0746.JPG

IMG_0747.JPG

Hej

Har också besökt Tallin några gånger, fin stad där allt var extremt billigt på 90-talet, en middag kostade ca 7 kr, alkohol var också väldigt billigt och det såldes och serverades nästan överallt, t.o.m hos frisören.

En annan sak som var lite speciell var den stora loppmarknaden där man helt öppet sålde allt möjligt, t.ex ryska uniformer, mörkerkikare, skjutvapen och annat ifrån Sovjet Unionen.

På den tiden uppgav man att Europas största diskotek fanns utanför Tallin, vi var där och det var verkligen stort, man blev kontrollerad med metallsökare innan man fick gå in, dom som var beväpnade fick lämna sina vapen innan dom fick gå in.

Det var mycket Rysk maffia verksam där på den tiden, vet inte hur det är nu, men jag misstänker att mycket har ändrats på 25-30 år.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A
Svar
142
Visningar