Resa utan incheckat bagage samt ta med egen mat på flygningen

 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Idag fick jag för mig att boka in en ny resa till Thailand i November med norrbaggarna (Norwegian).

Nytt för första gången i mitt liv är att jag reser utan att checka in en väska. Nu får vi se hur det ska gå. Det känns både skrämmande och befriande skönt samtidigt.

Jag gav knappt 4000 kr för T&R från Köpenhamn. Direktflyg till Bangkok. Om jag vill checka in bagage så åker jag ju på 1000 kronor till. Jag tänkte att jag vill åka billigt den här gången. En annan konsekvens är att jag inte får någon mat på flyget. Man kan köpa till för 280 kr per resa men allvarligt skojat... är maten värd så mycket? Över 1000 baht per portion. Jag var för snål för att köpa till mat. Man kan ju äta något stadigt innan flyget och det kanske går att ta med sig något snacks eller något som luktar illa. Ha ha

Är det någon annan som provat att resa med enbart handbagage? Hur brukar det fungera för dig? Saknar du många saker på din resa?

Någon som har erfarenhet av att snåla på maten på flyget? Jag har nog aldrig sett någon annan som varit utan mat... Har dom koll på vilka som betalat tro? Om du provat, vad åt du istället? Bjuder norrbaggarna på dricka?

norrbaggarna.jpg
 
Jag har aldrig provat till Thailand, dock till destinationer inom Europa. Smidigt, i princip räcker det med pass och tandborste i innerfickan. Och flygmat är sällan någon kulinarisk sensation, jag har en stor innerficka och kan nog trycka ner en hamburgare där också. ;)
 
Åker ofta med baggarna och bara med handbagage. Man kommer långt med 10 kg (iaf jag).

Jag är måttligt förtjust i flygmat (i apklass), så jag lägger hellre de pengarna på godare saker i Thailand. Jag brukar ha med mig en wrap och en frukostfralla, inga problem. Brukar se godare ut än det de serverar ombord.
Nu är jag väl inte så snål som det låter, men jag tycker som du att de tar bra betalt för maten om man inte ska checka in bagage. Och varför betala för nåt man inte använder?
Så det ska nog inte gå nån nöd på dig. Och vill du, så är det bara att dra kreditkortet så kommer både drinkar och tuggbart in fort.
 
Vi brukar åka med KLM vanligtvis, men i år blir det Norwegian eftersom KLM har dragit in den flight vi brukar åka så att restiden har ökat med 6 timmar vid utresan och dessutom måste man upp i 3-4-tiden på morgonen för att hinna komma i tid till avgången. Vi har beställt mat av Norwegian, men efter att tjejen har hunnit göra sin första resa så ångrar jag mig att jag inte gjorde som er istället och åka utan att boka mat.

Klart sämre mat på Norwegian jämför med KLM, och knappt något vatten får man mellan måltiderna heller.
 
Jag tog med mig matlåda och köpte dryck efter säkerhetskontrollen :)
Så gör vi också!

Vi brukar åka med KLM vanligtvis, men i år blir det Norwegian eftersom KLM har dragit in den flight vi brukar åka så att restiden har ökat med 6 timmar vid utresan och dessutom måste man upp i 3-4-tiden på morgonen för att hinna komma i tid till avgången. Vi har beställt mat av Norwegian, men efter att tjejen har hunnit göra sin första resa så ångrar jag mig att jag inte gjorde som er istället och åka utan att boka mat.

Klart sämre mat på Norwegian jämför med KLM, och knappt något vatten får man mellan måltiderna heller.
Såg och hörde av de som köpt mat dels att den inte var så god, inte så mycket heller. Sen på resan hem serverade de frukost precis efter start och middag strax innan landning så det blev nästan åtta timmar mellan måltiderna så alla köpte deras dyra tilltugg. Bättre att ta med sig mat, snack dryck sen kan man köpa någon sängfösare ...
 
Idag fick jag för mig att boka in en ny resa till Thailand i November med norrbaggarna (Norwegian).

Nytt för första gången i mitt liv är att jag reser utan att checka in en väska. Nu får vi se hur det ska gå. Det känns både skrämmande och befriande skönt samtidigt.

Jag gav knappt 4000 kr för T&R från Köpenhamn. Direktflyg till Bangkok. Om jag vill checka in bagage så åker jag ju på 1000 kronor till. Jag tänkte att jag vill åka billigt den här gången. En annan konsekvens är att jag inte får någon mat på flyget. Man kan köpa till för 280 kr per resa men allvarligt skojat... är maten värd så mycket? Över 1000 baht per portion. Jag var för snål för att köpa till mat. Man kan ju äta något stadigt innan flyget och det kanske går att ta med sig något snacks eller något som luktar illa. Ha ha

Är det någon annan som provat att resa med enbart handbagage? Hur brukar det fungera för dig? Saknar du många saker på din resa?

Någon som har erfarenhet av att snåla på maten på flyget? Jag har nog aldrig sett någon annan som varit utan mat... Har dom koll på vilka som betalat tro? Om du provat, vad åt du istället? Bjuder norrbaggarna på dricka?

norrbaggarna.jpg
Vi betalade bara 270 eller 290 för bagaget per håll ... eller menar du 1000 kr för två personer?

Vi brukar alltid köpa till minst en extra väska hem, bara fixa en kartong och packa 20 kilo till i ...

Jag gillar flexibiliteten man betalar för det man vill ha. Jag vet inget värre än att sitta och vänta på mat och vänta på dryck. har man med sig bestämmer man själv när man vill äta.
 
Jag skulle gärna åka utan incheckat bagage. Allt jag behöver finns i huset eller så köper jag på plats.

MEN! Jag har fru och barn dessutom är min fru ifrån Thailand, föga förvånande. På vägen ned skal det släpas godis, presenter, mat mm. Hem skall det släpas MAT MAT och åter MAT! 5555 underbart :)
 
Idag fick jag för mig att boka in en ny resa till Thailand i November med norrbaggarna (Norwegian).

Nytt för första gången i mitt liv är att jag reser utan att checka in en väska. Nu får vi se hur det ska gå. Det känns både skrämmande och befriande skönt samtidigt.

Jag gav knappt 4000 kr för T&R från Köpenhamn. Direktflyg till Bangkok. Om jag vill checka in bagage så åker jag ju på 1000 kronor till. Jag tänkte att jag vill åka billigt den här gången. En annan konsekvens är att jag inte får någon mat på flyget. Man kan köpa till för 280 kr per resa men allvarligt skojat... är maten värd så mycket? Över 1000 baht per portion. Jag var för snål för att köpa till mat. Man kan ju äta något stadigt innan flyget och det kanske går att ta med sig något snacks eller något som luktar illa. Ha ha

Är det någon annan som provat att resa med enbart handbagage? Hur brukar det fungera för dig? Saknar du många saker på din resa?

Någon som har erfarenhet av att snåla på maten på flyget? Jag har nog aldrig sett någon annan som varit utan mat... Har dom koll på vilka som betalat tro? Om du provat, vad åt du istället? Bjuder norrbaggarna på dricka?

norrbaggarna.jpg
Du får ta med mat ombord, på Arlanda inne på terminalen har dom hyfsat utbud på färdiga kallrätter du kan ta med dig.
Dom har koll på vilka som bokat med mat.
Dryck köper du ombord bara trycka på bildskärmen var du vill ha också drar du kreditkortet i en kortläsare på skärmen så kommer dom och serverar.
Ta med hörlurar så du kan kolla på film, samma uttag som i en telefon, ombord kostar hörlurar 95 kr har jag för mig.
 
Jag tycker det är toppen att man kan välja vilka tjänster man vill betala för. De enda som verkar ha problem med detta är såna som vill checka in bagage och beställa mat, det är ju klart att de vill att andra ska vara med och betala deras biljett.
Tycker man borde betala efter totalvikt också (person + bagage).....;)
 
Jag gillar flexibiliteten man betalar för det man vill ha.

Jag gillar det också, men problemet med Norwegian tycker jag är att de inte gör det man betalar för ordentligt. Har man betalat 250-300 så borde man kunna få t. ex. KLM-standard, tycker jag. Hade jag betalat en hundring till för ordentlig mat så hade det känts som mer värde för pengarna än så som det är nu, tycker jag iaf. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp