Resedagbok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vad tror du om att skriva några rader då och då när du är på resande fot, typ en slags resedagbok, via inlägg, där vi som sitter här hemma kan svara på inläggen.

tanken är att man kan skriva något kul man gjort eller ska göra etc...
hur vädret är, om man träffat några trevliga människor etc..

har testat det förut och tyckte det var kul.

marianne :wai:

Vi åker till Thailand

Vi drar till Thailand..

på tisdag flyger vi med flygstol till phuket - det ska bli skitkul. vi hade sån otrolig tur att vi fick en resa för 2999 kr. kan det bli billigare?

har aldrig testat charter eller flygstol tidigare men snabba ryck kräver restresa.

hör av mig ifrån lanta.

marianne

har precis kommit hem ifrån jobbet. kan inte riktigt fatta att jag har semester. jag som i fredags, innan jag cyklade hem ifrån jobbet, skojade med mina arbetskamrater om att vi skulle få åka hem på "permission över helgen". Inte kunde jag då i min vildaste fantasi tro att vi ska gå upp tidigt till morgonen, sätta oss i bilen och styra kosan mot Arlanda.

Annars brukar man räkna ner. Redan flera månader innan börjar man och sedan blir det till veckor, veckorna blir till dagar och nu står vi här och det är bara timmar kvar och vi har inte ens hunnit börja räkna ner.visst är det konstigt...

Det är sjukt - men verkligen härligt sjukt - jag klagar absolut inte - det är bara det att jag nog inte riktigt hunnit fatta vad som händer och sker just nu.

Om ett par timmar blir jag tvungen att ta tag i mig själv och börja packa vad som kan behövas. Det lär inte bli så mycket denna gång - det får gå mer på lösa boliner. Vi åker själva min man och jag och vår dotter ska stanna hemma och då gör vi som vi känner för -här och just nu. Det blir mottot för resan.

Lev här och just nu. Visst har vi en liten plan men den ska inte helt få ta över utan det blir som det blir.

ha det så gött så hörs vi om några dagar....

klockan är 05.14 pip och här står vi yrvakna och reslystna. kan ännu inte riktigt fatta att vi ska i väg. är väl för trötta. sängen är bäddad och varsin dubbel äggsmörgås väntar på oss. vem vet när vi får något i magen nästa gång...
under tiden som detta skrivs kryper känslan innanför kroppen.

Kan ni känna igen den - den kryper och kryper och tvingar sig fram -

Jippi, vi är äntligen på väg -VI DRAR TILL THAILAND :wai: :wai: :wai: :wai:

hej
\efter mycket om och men verkar det som att jag lyckas. det har inte funkat speciellt bra att komma in p[ sidan sa nu far jag passa pa.
sitter har pa klong dao beach koh lanta i kvallningen. det ar morkt ute man spelar bob marley i bakgrunden, man ser alla fiskebatarna i horisonten och man bara njuter. det ar sa himla skont. man kan inte beskriva hur man kanner...
flyget hit gick riktigt bra inga storre fel pa den resan. angaende maten sa fick den 10 poang av 10 mojliga. den var perfekt. har aldrig fatt sa god mat pa ett plan forut. sen fick man betala for allt, precis allt, dryck till maten etc........
val framme i phuket tog vi en taxi ihop med en svensk kille ner till farjan och drog direkt till phiphi. vi fick aka runt phiphi lei och fick se maya beach, vikingagrottan etc. rena rama utflykten. det har vi aldrig gjort forut. nar vi har akt den resan har vi akt raka vagen. det var kul i och for sig. vi har varit dar forut men det var som sagt kul att se det igen. kanske man skulle varit piggare bara. man sover inte sa bra pa plan...
vi bor i alla fall pa forsta beachen pa lanta och har ar helt underbart. idag har vi nog varit ute och gatt ca 8 km och sa lanade vi en vespa av en kompis och drog in till saladan och min man klippte sig 200 bth . helt overkomligt.
\nu ska vi hem och duscha och sen vet ingen vad som hander
ha re gott allihopa
\marianne :wai:

hej
\efter mycket om och men verkar det som att jag lyckas. det har inte funkat speciellt bra att komma in p[ sidan sa nu far jag passa pa.
sitter har pa klong dao beach koh lanta i kvallningen. det ar morkt ute man spelar bob marley i bakgrunden, man ser alla fiskebatarna i horisonten och man bara njuter. det ar sa himla skont. man kan inte beskriva hur man kanner...
flyget hit gick riktigt bra inga storre fel pa den resan. angaende maten sa fick den 10 poang av 10 mojliga. den var perfekt. har aldrig fatt sa god mat pa ett plan forut. sen fick man betala for allt, precis allt, dryck till maten etc........
val framme i phuket tog vi en taxi ihop med en svensk kille ner till farjan och drog direkt till phiphi. vi fick aka runt phiphi lei och fick se maya beach, vikingagrottan etc. rena rama utflykten. det har vi aldrig gjort forut. nar vi har akt den resan har vi akt raka vagen. det var kul i och for sig. vi har varit dar forut men det var som sagt kul att se det igen. kanske man skulle varit piggare bara. man sover inte sa bra pa plan...
vi bor i alla fall pa forsta beachen pa lanta och har ar helt underbart. idag har vi nog varit ute och gatt ca 8 km och sa lanade vi en vespa av en kompis och drog in till saladan och min man klippte sig 200 bth . helt overkomligt.
\nu ska vi hem och duscha och sen vet ingen vad som hander
ha re gott allihopa
\marianne :wai:

hej

idag har jag varit pa marknaden och shoppat. det forsta vi sag var ett bord med flera grishuvuden och klovar. inte ser det smakligt ut men man vanjer sig. manga olika lukter som man inte ar van vid och billigt....
de hittade en orm i ett tra ca 5 meter ifran vart rum och de hade fullt upp det att fa tag i den. det slutade med att de tog livet av den. jag fick aldrig se den men min man var dar. jag sjalv sag en stor odla 1 meter lang harom dagen. det kanske jag redan skrivit om. ikvall hade vi en fin solnedgang som vi satt i baren och beskadade. det ar sa otroligt avkopplande och sa vackert att man blir alldeles rord.
nar vi satt och at pa var restaurang fick jag se en man som jag tyckte jag kande igen / mycket riktigt det var en gammal chef som jag hade pa attiotalet / sjukt alltsa / man aker 800 mil och traffar ngn man aldrig traffar hemma i var lilla stad 35 000
visst ar det konstigt.
kampar pa rejalt med spraket och det funkar over forvantan

ska ga utefter stranden och ata ngt gott ar ganska hungrig faktiskt.
ha re gott
marianne koh lanta :wai:

sawat dee kha took kon

hej pa er allihopa. idag fick vi ett litet ryck jag och min man. vi gick in till en resebyra och bokade en liten utflykt till koh hai. dit aker vi tidigt pa onsdag morgon och sa sover vi dar en natt for att aka hem igen pa eftermiddagen dan efter. vi aker farja dit och vi har hort att det ar fantastiskt vackert och nu blir det upp till bevis. hor av mig igen senare och berattar om koh hai.
har har vi lite soldis men det ar ganska sa skont.
ha re gott
marianne

hej

har kommer nagra rader ifran koh lanta. har kommit tillbaka hit ikvall efter en underbar resa till koh hai. resan tog en och en halv timma med express bat. vi akte med samma bat som de som skulle vidare till 4 oar. vi blev avslappta pa rena paradison. jag trodde knappt mina ogon nar vi klev iland dar vi skulle bo. vi bodde pa en bungalow resort som hette coco cottage och den var sa vacker /riktigt thailandsk. allt gick i bambu det var helt otroligt och valdigt frascht. nar jag kommer hem ska jag visa lite bilder har pa sidan sa att ni kan forsta hur det var. det var valdigt lugnt och stilla. idag har jag tagit mig ut till en flotte ca 500 m fran stranden pa ett bildack. jag lag pa bildacket och sprattlade med benen. nar jag lag dar passade jag pa att titta pa vackra fiskar.
jag har blivit riktigt brun nu när vi befunnit oss så mycket ute på havet.

det var dyrt att aka till koh hai men det var det vart. vi betalade 2300 bth for hyddan utan aircondition men vi klarade oss perfekt med flakt. resan dit gick pa en del ocksa, 600 bth per person och resa. on var inte stor och man kunde se till koh maa, koh kradan, koh muk etc...
ni far ha det sa bra darhemma

hej allihopa

har ar underbart. har legat flera timmar ute i havet pa en madrass o bara haft det gott. vi har toppenvader och allt ar sa himla bra. jag ar ledsen om jag inte svarat pa alla mina pm men jag ar snart hemma igen och da minsann ska jag skriva som bara den. man maste smalta allt man ar med om...
i morgon tror jag att vi tar baten till phuket och dar ska vi traffa min jobbarkompis o det ska bli sa kul...
traffar massor med manniskor och det ar underbart.
tanker redan pa att nar vi kommer hem sa har vi bara 3 manader tills vi aker igen.
jag skulle vilja veta hur det gar for Antigone pa Samui. jag hoppas att hon har det lika bra som vi for vi skulle inte kunna ha det battre.
Tror att vi kommer att fa ett antal nya medlemmar nu pa forumet. har snackat med manga och de ar intresserade.
vi far val se
manga kramar ifran

hej igen!

vi lade ner att åka till phuket idag eftersom vi har det så bra här på lanta.
Här är massor med svenskar men det gör mig absolut ingenting. Det stör mig inte alls. Jag hälsar på de flesta på resorten men umgås med vissa. Det är kul för många av de vi träffar återkommer varje år och då är det mycket roligare. Orkar man inte ligga stilla på beachen så tar man sig en promenad då och då och dessemellan "slänger man käft" eller spelar boule. Jag själv är inte speciellt duktig på detta så det blir bara ett par ggr men här finns flera par som har stora turneringar varje år och det är riktigt kul att se hur de brukar gå in för tävlingarna.
Vi träffade en familj med 3 små barn redan på planet och när jag frågade dem vart de skulle ta vägen när vi landade i phuket svarade de att de var ute på egen hand, alltså inte charter och sen berättade de att de skulle till koh lanta. detta var intressant och då kom naturligtvis nästa fråga. vart på koh lanta? Jo, de skulle till en resort som heter Dr Lanta och då blev det extra kul - varför då - jo, det var ju precis till samma ställe som oss.
En underbar familj med väldigt goa barn. Barnen var helt suveräna på planet och vi hade jättekul ihop på lanta.

ha re gött
Marianne

hej igen!

nu har vi bestämt oss. vi tar färjan från lanta till phuket via railey beach och ao nang. det är enormt vad folk som kommer till lanta med färjorna. vi får en klisterlapp som det står kata beach på och sen hoppar vi på båten. det blir en underbar resa.. när vi kommer till railey så får vi byta båt ute på havet och utanför ao nang får de som ska dit hoppa av båten för att sedan åka long tail in till land. resan är dryg men vi har ju semester. vi fick betala 750 bth för resan och när vi kom till phuket stog minibussar redo att köra oss till respektive hotell - mycket smidigt.
Vi hade inget bokat och åkte till ett flott hotell Diamond Cottage där vi bott tidigare men vi hade otur för det var fullbokat så vi tog in på Kata Center in som är ett budget hotell och det var inte det bästa valet. Vi fick ett rum med aircond och fläkt som tur var för helt plötsligt så la airconden av och det blev skitvarmt. Vi fick ingen hjälp av personalen och fick en natt som nästan var olidlig. Vi fick bli riktigt uppretade innan något hände och vi fick byta rum och fick pengar tillbaka. Detta var inget bra boende för oss. Vi är mkt morgonpigga och saknade då att ha ett poolområde.

ha re mariane

hej!!!

nu är man tillbaka hemma igen. vi har precis hittat innanför dörren och orkar inte plocka ur våra ryggsäckar. det får helt enkelt vänta till imorgon. vi har kört hem ifrån Stockholm och det är 40 mil. Regnet gjorde sikten helt kass och när det sedan också blev mörkt så var det faktiskt jobbigt.
In i närmsta affär och köpa lite mat så att man klarar sig...
jag återkommer inom det närmsta och berättar mer om hur det var.

ha re gött

hej!

var så´sliten och trött att jag gick o la mig kl 21. vaknade kl 22.30 och trodde det var morgon. min man hade slocknat framför tv.n så det var den som väckte mig. somnade om och vaknade flera ggr. gick upp 03.30 och var klarvaken. har hållit på med allt möjligt här på morgonen eftersom det inte är någon idé att försöka somna igen eftersom jag ska cykla till jobbet 05.30. betalt räkningar, tömt ryggsäcken, skrivit på internet...
Klara känningar av jetlag kan man nog påstå men härdar man ut nu ikväll så är det förhoppningsvis över i morgon. ibland när vi har rest har jag kännt mig helt slut i flera dagar. hoppas att det inte blir så nu.

marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp