Så blev man blåst på växlingskontoret

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Ofta att ja ska köpa nåt och dom räknar fòr lite i Thailand. På exchange i sverige däremot har jag växlat och dom räknade fel och gav mig typ 8000Kr för mkt... 2 gånger fick jag för mkt sedan blev hon utbytt..
Självklart räknar jag bättre i huvudet och säger till. Tror på karma även om jag inte fått något tillbaka för min ärlighet rent konkret
Huvudräkning verkar vara ett jätteproblem nuförtiden, miniräknare eller mobil skall fram för den enklaste räkneuppgift. Ibland var det banne mig bättre förr trots att det bär mig emot att säga det.

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Huvudräkning verkar vara ett jätteproblem nuförtiden, miniräknare eller mobil skall fram för den enklaste räkneuppgift. Ibland var det banne mig bättre förr trots att det bär mig emot att säga det.
På 7-Eleven behöver dom inte räkna alls, när dom stämplat vad du köpt slår dom in valör på sedel du lämnar så räknar kassan ut växelpengarna.

Så är det på Tesco och andra större ställen med...

Funkar iof så i sverige åxå;)

På 7-Eleven behöver dom inte räkna alls, när dom stämplat vad du köpt slår dom in valör på sedel du lämnar så räknar kassan ut växelpengarna.

Så är det på Tesco och andra större ställen med...

Funkar iof så i sverige åxå;)
På Tesco har det hänt om man köper för 805tb och så lägger man fram en tusing och hon stämplar in den så hittar man en femma i fickan och hon bara kliar sig i huvudet hur mycket ska han få tillbaka.:eek::D

A

Anonym

Gäst
På Tesco har det hänt om man köper för 805tb och så lägger man fram en tusing och hon stämplar in den så hittar man en femma i fickan och hon bara kliar sig i huvudet hur mycket ska han få tillbaka.:eek::D
Inte bara i Thailand. På HM hade jag köpt en blus till min fru för 199 och ville byta den till en skjorta för 149. Hon var tvungen att använda miniräknaren. Jag sa det blir 50 kr i skillnad, jag vet sa hon generad men ska bara kolla. Kolla vad då? Att miniräknaren räknade fel eller?

Inte bara i Thailand. På HM hade jag köpt en blus till min fru för 199 och ville byta den till en skjorta för 149. Hon var tvungen att använda miniräknaren. Jag sa det blir 50 kr i skillnad, jag vet sa hon generad men ska bara kolla. Kolla vad då? Att miniräknaren räknade fel eller?
Byta ? Hade frugan dragit iväg då du kom hem med blusen.:);)

Senast redigerad av en moderator:
Ja är tråden en tråd för tillfälligheter eller är den för något som är legio, för min egen del har aldrig råkat ut för något av det nämnda!
Förr var det tillfälligheter, nu är det vanligt.
Ang. notan så skall den medfölja när du får dina pengar tillbaka, så du har möjlighet att kolla.
Får man inte det så finns det anledning att vara vaksam.

Lyco

Forumveteran
Förr var det tillfälligheter, nu är det vanligt.
Ang. notan så skall den medfölja när du får dina pengar tillbaka, så du har möjlighet att kolla.
Får man inte det så finns det anledning att vara vaksam.
Jo jag växlar numer sen säkert 20 år tillbaka aldrig på växlingskontor, så jag skall väl inte egentligen uttala mig:)

Jag inbillar mig att det är en allmän lathet för att använda hjärnan till mera övningar än att slå på en tangent. Det finns nästan för mycket hjälpmedel alla dess slag idag.
En del killar undrade på utbildningen varför man skall räkna integraler eller värmekofficienter när det finns tabeller att slå upp.
Rätt i och för sig men då förstår man inte principer eller att demens drabbar en p g a att hjärnan har gett upp. :D

Lyco

Forumveteran
Jag inbillar mig att det är en allmän lathet för att använda hjärnan till mera övningar än att slå på en tangent. Det finns nästan för mycket hjälpmedel alla dess slag idag.
En del killar undrade på utbildningen varför man skall räkna integraler eller värmekofficienter när det finns tabeller att slå upp.
Rätt i och för sig men då förstår man inte principer eller att demens drabbar en p g a att hjärnan har gett upp. :D
90 % av all reklam går ut på att "vi skall få tid över till annat och vårt liv skall bli så enkelt", alltså genvägar, genvägar och åter genvägar, så varför bry sin hjärna när man snabbt kan få fram en uträkning med hjälp av ett hjälpmedel.:)

Om man jämför de kunskaper en 15 åring har idag när han går ur skolan med de vi hade så förstår man att något måste få ge efter, t ex skrivstil och huvudräkning som tog så oändligt mycket av vår skoltid.

Ungefär som att man ägnar sig år väsentligheter i nya programspråk på höge nivå istället för att traggla om varenda rad hundra gånger i lågnivå språk.

Liknande trådar

Topp