Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Det kollektivavtal som gäller för de thailändska bärplockarna är slutet mellan Kommunal och de thailändska bemanningsföretagen och har funnits i över tio år. Notabelt är att det är först nu som Migrationsverket granskat om det efterlevs.
Icke nobelt är att Kommunal i över 10 år har struntat i om det efterlevs.

Migrationsdomstolen upphävde dock verkets avslag.

Vid avtalsbrott helt klart, pacta sunt servanda .

Finns inge vettig avtalspart som sitter fast i ett avtal som den andra parten inte håller.

Skämmas ska de! Understödja människohandel!
Pacta sunt servanda betyder "avtal ska hållas" och inte "avtal kan sägas upp". Det kan bara sägas upp om det finns en särskild paragraf i avtalet som säger det. Om avtalet skulle sägas upp betyder det väl att inga thailändare får komma, inte ens till skötsamma bärföretag, är det rätt uppfattat ?

Det kollektivavtal som gäller för de thailändska bärplockarna är slutet mellan Kommunal och de thailändska bemanningsföretagen och har funnits i över tio år. Notabelt är att det är först nu som Migrationsverket granskat om det efterlevs.
Oj, då.

Jag trodde inte att svenska fackförbund kunde teckna riktiga kollektivavtal med bemanningsföretag i Asien.

Dessutom i företag där förbundet saknar medlemmar och i en sektor där man inte normalt förhandlar, utan det är mot kommunernas arbetsgivare

Om du tror att jag prenumererar på tidningen "Dagens Juridik" så tror du fel och jag tänker inte göra det heller för att kunna läsa det du länkar till.
O tusan, nu blev det betallösningar för mig också, troligen bara nån artikel gratis kanske.

Nåväl, kontentan var, som jag skrev, att domstolen upphäver verkets avslag, bristande efterlevnad var inte nog.

Pakta sunt servanda betyder mycket riktigt att ingångna avtal skall hållas. Och motparten håller inte avtalet, avtalsbrott, då ska avtalet sägas upp pga av avtalsbrott.

Hade kommunal tagit sitt ansvar och sagt upp avtalet hade massor av Thailändare sluppit att utnyttjas som slavarbetare, leva i misär ätandes slaktavfall och bli sluldsatta för livet.

Så var det med den solidariteten....

Oj, då.

Jag trodde inte att svenska fackförbund kunde teckna riktiga kollektivavtal med bemanningsföretag i Asien.

Dessutom i företag där förbundet saknar medlemmar och i en sektor där man inte normalt förhandlar, utan det är mot kommunernas arbetsgivare
  • Företag som anlitar utländska bärplockare tecknar på eget initiativ kollektivavtal med fackförbundet Kommunal.

Jag har för mig att det är ett sk hängavtal som skrivits om det nu har nån egentlig betydelse ?

• Företag som anlitar utländska bärplockare tecknar på eget initiativ kollektivavtal med fackförbundet Kommunal.

Jag har för mig att det är ett sk hängavtal som skrivits om det nu har nån egentlig betydelse ?
Jag undrar hur någon kan ha missat att Thailändska bärplockare har kollektivavtalet....

Det är en förutsätt för att få komma hit och plocka.

Har nämnts 100 tals gånger på forumet. Samt i annan media.

O tusan, nu blev det betallösningar för mig också, troligen bara nån artikel gratis kanske.

Nåväl, kontentan var, som jag skrev, att domstolen upphäver verkets avslag, bristande efterlevnad var inte nog.

Pakta sunt servanda betyder mycket riktigt att ingångna avtal skall hållas. Och motparten håller inte avtalet, avtalsbrott, då ska avtalet sägas upp pga av avtalsbrott.

Hade kommunal tagit sitt ansvar och sagt upp avtalet hade massor av Thailändare sluppit att utnyttjas som slavarbetare, leva i misär ätandes slaktavfall och bli sluldsatta för livet.

Så var det med den solidariteten....
Detta som jag länkar till bör du kunna läsa helt gratis, jag kollar sånt innan jag lägger ut.
" Ett kollektivavtal som gäller för viss bestämd tid upphör, om inget annat har avtalats, utan föregående uppsägningstid vid avtalstidens utgång. Finns det inget stöd i kollektivavtalet för att säga upp det i förväg så är det inte möjligt att göra det." (min fetning)

Nu verkar huvudfrågan vara att ATL och EUs arbetstidsdirektiv inte följs och inte vem som har avtalet.

Det är för långa arbetsdagar, brott mot veckovila, ingen övertidsersättning för obekväm arbetstid.

Lagen och direktivet går inte att förhandla bort.

Plockarna vill maximera sina inkomster och vill knappast ha reglerad arbetstid av svensk och EU modell.
Inte heller bärföretagen lär vara intresserade av verksamhet 8 timmars arbetsdagar måndag tom fredag med full lön.

Detta som jag länkar till bör du kunna läsa helt gratis, jag kollar sånt innan jag lägger ut.
" Ett kollektivavtal som gäller för viss bestämd tid upphör, om inget annat har avtalats, utan föregående uppsägningstid vid avtalstidens utgång. Finns det inget stöd i kollektivavtalet för att säga upp det i förväg så är det inte möjligt att göra det." (min fetning)
Ett avtal som inte följs av den ena avtalsparten är inget giltigt avtal.

Det kan naturligtvis inte sägas upp "utan anledning" men det torde vara självklart.

Vad är ett avtalsbrott?

Ett avtalsbrott föreligger när ena parten inte presterar enligt avtalet, dvs bryter mot det som är överenskommet.

Hävning av avtal

När ett väsentligt avtalsbrott föreligger kan ena parten häva avtalet. Avtalet upphör då omedelbart att gälla.

Hoops, glömde länken ! :(

Nu verkar huvudfrågan vara att ATL och EUs arbetstidsdirektiv inte följs och inte vem som har avtalet.

Det är för långa arbetsdagar, brott mot veckovila, ingen övertidsersättning för obekväm arbetstid.

Lagen och direktivet går inte att förhandla bort.

Plockarna vill maximera sina inkomster och vill knappast ha reglerad arbetstid av svensk och EU modell.
Inte heller bärföretagen lär vara intresserade av verksamhet 8 timmars arbetsdagar måndag tom fredag med full lön.
Kul att kommunal har tecknat ett kollektivavtal som strider mot både Arbetstidslagen och EUs arbetstidsdirektiv.

Smarta förhandlare där upp i Hard Rock Cafe huset på Sveavägen.

Fast det är klart, de är väl fullt upptagna med att driva porrklubb med Puma Swede istället, vad gör det då att några tusen Thailändska bärplockare utnyttjas som slavarbetare, lever i misär ätandes slaktavfall och blir skuldsatta för livet.

Migrationsverket stärker sin kontroll över Bärföretagen.

"fokuserar på anställningsvillkor som ska gälla utifrån svenska regler och kollektivavtal."

Detta trots att det hävdas att Thailändska bärplockare inte har kollektivavtal.....

Vad skall de hit och göra, vill de äta blåbär kan de ju plocka och äta hemma

1723647668049.png

1723647717852.png

สวนผักไทยในสวีเดน Suan pak thai

8 tim ·

Självplock blåbär
1fad0.png
1fad0.png
1fad0.png

บรูเบอร์รี่ยังเปิดเก็บทุกวันนะคะ
ปีนี้มีขายถึงปลายเดือนกันยาแน่นอน มีทั้งหมด3สายพันธุ์เพราะดกมากๆ
1f60a.png
ราคาพิเศษวันตลาดนัดที่สวนเสาร์นี้เก็บเอง65kr/kgเท่านั่น
Självplock blåbär
1fad0.png
1fad0.png
1fad0.png

Blåbär är fortfarande öppna för upphämtning varje dag.

I år är den på rea fram till slutet av september helt klart. Det finns alla 3 typer. För att de är väldigt vackra.
1f60a.png
Specialpris på marknadsdagen i parken på lördag. Samlar själv. 65kr/kg.

Fortfarande syns inga thailändska blåbärsplockare till: ”Lingonen räddar inte bortfallet” – Österbotten Fortfarande syns inga thailändska blåbärsplockare till: ”Lingonen räddar inte bortfallet”
Hej

Vad jag har förstått är dom redan här.

Vändningen: Bärföretag får ta hit thailändska plockare – 1200 väntas i juli​

UPPDATERAD 5 JULI 2024PUBLICERAD 5 JULI 2024

Migrationsverket avslog först alla ansökningar för thailändska bärplockare i år. Men nu har ett av besluten ändrats och Ransäters invest får klartecken från Migrationsverket.
– Vi, thailändarna, bäruppköparna, alla är glada, säger Johan Borg, vd Ransäters invest.

SVT har tidigare berättat att betydligt färre thailändska bärplockare väntas i skogarna i år. Efter missförhållanden har Migrationsverket förstärkt kontrollerna av bemanningsföretagen och nära 2000 bärplockare har fått avslag på ansökningarna under det första halvåret.

Utöver det väntar ännu 500 plockare på besked.

Ransäters invest överklagade beslutet och säger nu att Migrationsverket ändrar sig, efter Migrationsdomstolens dom, och att drygt 1200 av de bärplockare som tidigare nekats tillstånd nu får det.

– De har beviljat alla våra ansökningar, det är en gruppansökan för drygt 1200 personer. De flesta har varit i Sverige tidigare, säger Johan Borg.

Plockarna är på ambassaden​

Cirka 300 av bärplockarna kommer till Fredrika, Meselefors och Norrfors i Västerbottens län.

Den här veckan och i början av nästa besöker bärplockarna den svenska ambassaden i Bangkok för att lämna id-uppgifter för inresa till Sverige. Enligt företaget kommer bärplockarna i andra halvan av juli.

I fjol beviljades knappt 5400 av nästan 6 000 ansökningar.

SVT har varit i kontakt med Migrationsverket som inte vill uttala sig.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Vad jag har förstått är dom redan här.

Vändningen: Bärföretag får ta hit thailändska plockare – 1200 väntas i juli​

UPPDATERAD 5 JULI 2024PUBLICERAD 5 JULI 2024

Migrationsverket avslog först alla ansökningar för thailändska bärplockare i år. Men nu har ett av besluten ändrats och Ransäters invest får klartecken från Migrationsverket.
– Vi, thailändarna, bäruppköparna, alla är glada, säger Johan Borg, vd Ransäters invest.

SVT har tidigare berättat att betydligt färre thailändska bärplockare väntas i skogarna i år. Efter missförhållanden har Migrationsverket förstärkt kontrollerna av bemanningsföretagen och nära 2000 bärplockare har fått avslag på ansökningarna under det första halvåret.

Utöver det väntar ännu 500 plockare på besked.

Ransäters invest överklagade beslutet och säger nu att Migrationsverket ändrar sig, efter Migrationsdomstolens dom, och att drygt 1200 av de bärplockare som tidigare nekats tillstånd nu får det.

– De har beviljat alla våra ansökningar, det är en gruppansökan för drygt 1200 personer. De flesta har varit i Sverige tidigare, säger Johan Borg.

Plockarna är på ambassaden​

Cirka 300 av bärplockarna kommer till Fredrika, Meselefors och Norrfors i Västerbottens län.

Den här veckan och i början av nästa besöker bärplockarna den svenska ambassaden i Bangkok för att lämna id-uppgifter för inresa till Sverige. Enligt företaget kommer bärplockarna i andra halvan av juli.

I fjol beviljades knappt 5400 av nästan 6 000 ansökningar.

SVT har varit i kontakt med Migrationsverket som inte vill uttala sig.

Mvh isan lover
Det du svarade på var plockare i Österbotten som efter 1809 ligger i Finland.

Thailändska myndigheter ger inga utresetillstånd till Finland trots arbetstillstånd från Finland.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp