Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Thailand har infört nya lagar och regler dessutom.

I år behöver thailändska plockare av vilda bär som kommer till Finland för sommaren ett uppehållstillstånd för arbetstagare. Alla plockare har fått ett beslut på sin ansökan.

Utrikesministeriet har i vår avbrutit mottagandet av ansökningar om Schengenvisum för plockare av vilda bär vid Finlands ambassad i Bangkok. Thailändska plockare av vilda bär beviljas inga Schengenvisum för sommarens skördesäsong 2024. Utrikesministeriet har i sitt beslut tagit hänsyn till de allvarliga anklagelserna och misstankarna om människohandel gällande skördesäsongen 2023 samt de lagändringar som trätt i kraft i Thailand.

Eftersom utlänningar behöver ett tillstånd för att arbeta i Finland och plockning av vilda bär inte omfattas av lagen om säsongsanställning, behöver plockarna uppehållstillstånd för arbetstagare. Samma krav och granskning som gäller andra arbetstagare som rekryteras från utlandet gäller alltså för första gången också plockare av vilda bär.
Det där beskriver ju vad finländska myndigheter gör för att styra upp bärplockning branschen i Finland. Liknar det som svenska myndigheter gör i Sverige.

Det där beskriver ju vad finländska myndigheter gör för att styra upp bärplockning branschen i Finland. Liknar det som svenska myndigheter gör i Sverige.
Sverige har väl krävt arbetstillstånd och anställning av thailändska bemanningsföretag i över tio år.

Finland har alltid räckt med turistvisum tidigare och för första gången är det nu en anställning direkt av finska bärföretag och inte via bemanningsföretag av svensk modell.

Ganska stora skillnader.

Lika är väl att båda ländernas Migrationsverk sållar bort de sämsta företagen som söker tillstånd.

Sverige har väl krävt arbetstillstånd och anställning av thailändska bemanningsföretag i över tio år.

Finland har alltid räckt med turistvisum tidigare och för första gången är det nu en anställning direkt av finska bärföretag och inte via bemanningsföretag av svensk modell.

Ganska stora skillnader.

Lika är väl att båda ländernas Migrationsverk sållar bort de sämsta företagen som söker tillstånd.
Jo det vet jag men var kommer ett thailändskt utresetillstånd in i det hela ?

Sveriges ambassad och Migrationsverket har tillsammans med Thailändska myndigheter rensat ut företag i både Sverige och Thailand som inte får fortsätta anställa plockare längre.

Därför har det blivit färre.
Nu byter bemanningsföretag i Thailand bara namn och kan fortsätta.

Sveriges ambassad och Migrationsverket har tillsammans med Thailändska myndigheter rensat ut företag i både Sverige och Thailand som inte får fortsätta anställa plockare längre.

Därför har det blivit färre.
Nu byter bemanningsföretag i Thailand bara namn och kan fortsätta.
Vet du en sak leif ibland vet du inte vad du skriver om, lägg phonen på bordet och andast djupt, ska inte röra den på ett dygn
prova tror inte du klarar det helst troligt att du kommer att banna mej, men prova. ta hand om din söta fru istället, och bygg
färdigt på båten du skulle bli storfiskare på

Skulle du plocka bär, har du gjort det nån gång en hel dag och veckor, tror inte det
Även om jag inte är i din aktningsvärda ålder (tresiffrigt?), så plockade vi mkt frukt (äpplen, päron), bär (blåbär, lingon, hallon) och svamp när jag växte upp. Vi bodde i både husvagn och tält till och från, och det var ganska bra betalt har jag för mig, iaf var det en inkomst. Dessutom tog man hand om sig själv.

Och sen ska du inte tro så mycket, för det mesta har du fel när du vräker ur dig saker.

Även om jag inte är i din aktningsvärda ålder (tresiffrigt?), så plockade vi mkt frukt (äpplen, päron), bär (blåbär, lingon, hallon) och svamp när jag växte upp. Vi bodde i både husvagn och tält till och från, och det var ganska bra betalt har jag för mig, iaf var det en inkomst. Dessutom tog man hand om sig själv.

Och sen ska du inte tro så mycket, för det mesta har du fel när du vräker ur dig saker.
Har jag för mej, du vet alltså inte, jag menade plockar te.x först hjortron i 3 veckor sen blåbär en mån, lingon en mån och där emellan hallon
ska det bli pengar är det ingen 8 tim dag.

Har jag för mej, du vet alltså inte, jag menade plockar te.x först hjortron i 3 veckor sen blåbär en mån, lingon en mån och där emellan hallon
ska det bli pengar är det ingen 8 tim dag.
Fick du inte svar på frågan?

Vad vill du annars? Du verkar som vanligt mest grälsjuk.

Och varför skulle jag inte kunna plocka bär? Det är ett bra gig om man inte har annat att göra. Vill man kan man tjäna pengar på det.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp