Så mycket bättre....

 

Lung-Nok

Aktiv medlem
Tänkte att vi kunde starta en tråd med våra fototips. Alla jagar vi bättre bilder och hjälper vi varandra är möjligheterna större.....

Ta kameran med på turen även när solen är i moln eller om det regnar. Färgerna blir ofta mera mättade och man slipper skuggor och reflexer. Några av mina bästa gruppbilder har jag tagit i regnväder. De flesta kameror tål numera lite väta....några är t o m helt vädertätade, men håll dem för säkerhets skull torra när de inte används.
 
Jag funderar på en Samsung S20 Ultra 5g, vad tror ni kameraexperter om en sådan, den verkar ju bra som kamera på papperet?
Men en okunnig som mig, lurar man lätt med flashiga ord ;)

 
Jag funderar på en Samsung S20 Ultra 5g, vad tror ni kameraexperter om en sådan, den verkar ju bra som kamera på papperet?
Men en okunnig som mig, lurar man lätt med flashiga ord ;)


Nog för att jag är glad för att kameran i dagens mobiler har blivit grymt bra men när jag skall fotografera på ”riktigt” så inte tar jag med mig mobilen :)
Nä en riktig systemkamera som gäller då. Just att kameran i dagens mobiler blivit så bra är väl en anledning till att jag sällan släpar på systemkameran längre men oj vad många gånger jag önskat att jag haft systemkameran med mig. Vid vissa tillfällen har jag släpat på två systemkameror samtidigt för att slippa byta objektiv på stan.

Samsung har väl länge legat i toppen vad gäller mobilkameror. Tror inte du blir besviken.
 
Mitt första tips får bli Fota i RAW. Detta gäller så klart endast systemkameror. Många låter systemkameran vara inställd på att spara bilderna direkt till JPEG. JPEG formatet är ju ett komprimerat format. Mycket av informationen har tagits bort för att få ned storleken på bildfilen. Det man då missar är att i efterhand kunna justera/editera bilden. RAW format kan jämföras med analoga negativ. Med bilden i RAW format eller negativ så kan man ”framkalla” bilden på nytt hur många gånger som helst. Man får full kontroll över bilden. Visst tar dom större utrymme på hårddisken men jag tycker det är värt det. Jag fotar med Canon systemkameror och använder Canons egna program som följer med. Försöker fota med rätt inställningar från början så att ”framkallningen” går smidigare. Vet inte hur det fungerar med t.ex Nikon och deras RAW format men med Canon är det smidigt.
 
Jag funderar på en Samsung S20 Ultra 5g, vad tror ni kameraexperter om en sådan, den verkar ju bra som kamera på papperet?
Men en okunnig som mig, lurar man lätt med flashiga ord ;)

Också sugen men köper inte innan det finns riktiga tester.
 
Mitt första tips får bli Fota i RAW. Detta gäller så klart endast systemkameror. Många låter systemkameran vara inställd på att spara bilderna direkt till JPEG. JPEG formatet är ju ett komprimerat format. Mycket av informationen har tagits bort för att få ned storleken på bildfilen. Det man då missar är att i efterhand kunna justera/editera bilden. RAW format kan jämföras med analoga negativ. Med bilden i RAW format eller negativ så kan man ”framkalla” bilden på nytt hur många gånger som helst. Man får full kontroll över bilden. Visst tar dom större utrymme på hårddisken men jag tycker det är värt det. Jag fotar med Canon systemkameror och använder Canons egna program som följer med. Försöker fota med rätt inställningar från början så att ”framkallningen” går smidigare. Vet inte hur det fungerar med t.ex Nikon och deras RAW format men med Canon är det smidigt.
Har en systemkamera och en mindre digital med bra zoom men båda ligger bara å samlar damm sen några år, för mig är inte foto så viktigt att jag vill släpa på en vanlig kamera, nöjer mig gott med dom bästa kameramobilerna som ju idag tar helt ok bilder även i mörker vilket ju var problemet förut.

Har just nu en Huawei Mate 20 Pro som tar bra bilder men tänker gå över till Samsung igen tack vare att Playstore inte finns på Huaweis senaste modeller.
Om testerna visar att S20 är så bra som det verkar köper jag en direkt.
 
Jag funderar på en Samsung S20 Ultra 5g, vad tror ni kameraexperter om en sådan, den verkar ju bra som kamera på papperet?
Men en okunnig som mig, lurar man lätt med flashiga ord ;)


De nya Samsungtelefonerna kommer förmodligen att hamna på mobilkameratoppen, men priset är därefter - i systemkameraklass och enl uppgift har de ingen radio!!!!? Själv föredrar jag att fota med "riktig" kamera, men det är jag det. Största nackdelen med en telefon är att man är hänvisad till skärmen som sökare, vilket inte funkar så bra alltid. Mobilkamerorna har utvecklats enormt och försäljare brukar kunna prata sig harmynta om kamerornas förträfflighet. Frågar man däremot om själva telefonikvaliteten brukar de tystna och se fundersamma ut. Jag har sett utställningsbilder i 30x40-storlek från mobilkameror och de har varit av förträfflig kvalitet. Kort sagt kan man säga att bilderna blir mycket bra så länge ljuset är tillräckligt. Natt- och kvällsbilder brukar se jättefina ut på skärmen, men förstorar man rejält eller printar ut blir det kornigt. Mjukvaruutvecklingen i telefoner verkar gå betydligt snabbare än i kameror.
 
@Lung-Nok en fråga från den andra tråden.

Har Olympus anit skak i sensorn eller objektivet? Traditionellt har inte Canon haft IBIS (in-body image stabilization) utan endast IS (Image Stabilazation) i objektiven. Vet inte vilket som är att föredra men med IBIS får man det ju med alla objektiv. Med Canon får man betala extra för varje gång man vill ha IS. Nu har Canon infört IBIS på sin nya spegellösa kamera Canon EOS R5 som dessutom kan samverka med IS i objektiven.
 
@Lung-Nok en fråga från den andra tråden.

Har Olympus anit skak i sensorn eller objektivet? Traditionellt har inte Canon haft IBIS (in-body image stabilization) utan endast IS (Image Stabilazation) i objektiven. Vet inte vilket som är att föredra men med IBIS får man det ju med alla objektiv. Med Canon får man betala extra för varje gång man vill ha IS. Nu har Canon infört IBIS på sin nya spegellösa kamera Canon EOS R5 som dessutom kan samverka med IS i objektiven.

Olympus har IBIS och IS ( i vissa objektiv). I de senaste kamerahusen kan IBIS och IS samverka, likt Canon R.
 
Användningen av filter har minskat kraftigt efter den digitala revolutionen. Många effekter kan ju i stället skapas i datorn efteråt. Nu vill jag emellertid slå ett slag för polaristationsfiltret. Det gör färgerna mustigare och tar bort eller minskar vissa reflexer. Nackdelar är att det stjäl ljus, ca 2 steg, och är förhållandevis dyrt. Det har dubbla ringar och skruvas fast utanpå objektivet. Vrid sedan den yttre ringen och kolla effekten i sökaren. Det finns två olika sorter, cirkulära och linjära. Välj det cirkulära, som passar bäst för moderna systemkameror.

20-0264 Mårdängsjön från Notholmen.jpg


20-0263 Mårdängsjön från Notholmen.jpg

Undre bilden är MED filter.
 
Användningen av filter har minskat kraftigt efter den digitala revolutionen. Många effekter kan ju i stället skapas i datorn efteråt. Nu vill jag emellertid slå ett slag för polaristationsfiltret. Det gör färgerna mustigare och tar bort eller minskar vissa reflexer. Nackdelar är att det stjäl ljus, ca 2 steg, och är förhållandevis dyrt. Det har dubbla ringar och skruvas fast utanpå objektivet. Vrid sedan den yttre ringen och kolla effekten i sökaren. Det finns två olika sorter, cirkulära och linjära. Välj det cirkulära, som passar bäst för moderna systemkameror.

20-0264 Mårdängsjön från Notholmen.jpg


20-0263 Mårdängsjön från Notholmen.jpg

Undre bilden är MED filter.

Kul! Filter har jag inte hållit på med så mycket. Himlen blev fin på bilden med filter och slöjmolnen framträder. Dock ser det ut på vassen som om den undre bilden är lite överexponerad. Är det ett resultat av att filtret stjäl lite ljus? Fotar du helt manuellt eller låter du kameran sköta några inställningar? Jag fotar oftast med att jag styr bländaren själv. ISO och slutartid får kameran sköta. Fokuspunkt bestämmer jag naturligtvis också.
 
Jag hade, har kanske fortfarande, polaristationsfilter till min analoga systemkamera, vill minnas det var bra när man tog bilder och fick speglingar i vatten eller glaspartier.
 
Användningen av filter har minskat kraftigt efter den digitala revolutionen. Många effekter kan ju i stället skapas i datorn efteråt. Nu vill jag emellertid slå ett slag för polaristationsfiltret. Det gör färgerna mustigare och tar bort eller minskar vissa reflexer. Nackdelar är att det stjäl ljus, ca 2 steg, och är förhållandevis dyrt. Det har dubbla ringar och skruvas fast utanpå objektivet. Vrid sedan den yttre ringen och kolla effekten i sökaren. Det finns två olika sorter, cirkulära och linjära. Välj det cirkulära, som passar bäst för moderna systemkameror.

20-0264 Mårdängsjön från Notholmen.jpg


20-0263 Mårdängsjön från Notholmen.jpg

Undre bilden är MED filter.

Polfilter är ju riktigt bra om man är vid vattendrag och just vid himmel och moln. Himlens kontraster kommer fram och spegelblänket från vattnet försvinner och man kan se under ytan.
 
Kul! Filter har jag inte hållit på med så mycket. Himlen blev fin på bilden med filter och slöjmolnen framträder. Dock ser det ut på vassen som om den undre bilden är lite överexponerad. Är det ett resultat av att filtret stjäl lite ljus? Fotar du helt manuellt eller låter du kameran sköta några inställningar? Jag fotar oftast med att jag styr bländaren själv. ISO och slutartid får kameran sköta. Fokuspunkt bestämmer jag naturligtvis också.

Jag väljer bländare och ISO, men låter kameran välja exponeringstid. Polfiltret kan ställa till det för exponeringsmätningen ibland, men här tyckte jag nog att den ljusare vassen stämde bättre med verkligheten. Kamerans exponeringsmätare strävar ju efter att få det mesta neutralgrått, därav de s k gråkorten, som fotografer använde ofta förr i tiden.
 
 
 
Tillbaka
Topp