Säkerhet och arbetsmiljö i Thailand

A

Anonyma

Gäst
Kan du definiera "korkade"? Jag har svårt att tänka mig 60 miljoner korkade människor på ett ställe utifrån min definition.
Tror att du liksom alla andra begriper att man inte kan definera precis alla i ett uttalande men Thai är i vissa avseenden lika korkade som majoriteten Svenskar är som låter politiker förstöra landet för all framtid. Fast just där skulle Sverige kunna lära av Thailand som har ett mycket smartare sätt att hantera just den biten.
Men ta ex körkorts utbildning, utförande av el installationer mm, där är Thai extremt korkade. Likaså att lägga en stor summa i Sinsod fast man eg inga pengar har. När det gäller att leva på kredit så är väl Svennar lika korkade.

Tror att du liksom alla andra begriper att man inte kan definera precis alla i ett uttalande men Thai är i vissa avseenden lika korkade som majoriteten Svenskar är som låter politiker förstöra landet för all framtid. Fast just där skulle Sverige kunna lära av Thailand som har ett mycket smartare sätt att hantera just den biten.
Men ta ex körkorts utbildning, utförande av el installationer mm, där är Thai extremt korkade. Likaså att lägga en stor summa i Sinsod fast man eg inga pengar har. När det gäller att leva på kredit så är väl Svennar lika korkade.

Kultur kallar man sådant, ett sätt att leva. En del anser att endast den egna kulturen är korrekt, allt annat är korkat. Jag håller inte med, det finns oftast olika perspektiv med lika goda motiv till vad man gör.

Men korkade, nej!

Kultur kallar man sådant, ett sätt att leva. En del anser att endast den egna kulturen är korrekt, allt annat är korkat. Jag håller inte med, det finns oftast olika perspektiv med lika goda motiv till vad man gör.

Men korkade, nej!
Så du anser inte att det är korkat med en så extremt låg nivå på utbildning för att ta körkort?
Du ser inte heller det korkade i situationen på fotot här?
Skyll på kultur eller vad du vill men det är så korkat att man blir fn mörkrädd.
d314ea6f49df4f71f6785e9d52b28413.jpg

Så du anser inte att det är korkat med en så extremt låg nivå på utbildning för att ta körkort?
Skyll på kultur eller vad du vill men det är så korkat att man blir fn mörkrädd.
Man kan väl säga som så att en svensk skyddsingenjör torde ha en och annan synpunkt på deras sätt att arbeta.

Man kan väl säga som så att en svensk skyddsingenjör torde ha en och annan synpunkt på deras sätt att arbeta.
Deras sätt att jobba är en sak, en annan är hela installationen, Thai har noll koll på el lära.
Och om man inte anser Thai som lite korkade så ta bara en sån sak om usväng på en motorled...

Utifrån ditt västerländska perspektiv är det inte rätt sätt att göra så men kan du inte förstå att det kan finnas andra perspektiv?

När jag växte upp i Sverige rökte folk i bilarna och slängde sopor ut genom bilfönstret. Var de människorna korkade eller bara på en annan utvecklingsnivå än idag?

Jag tror man skall vara försiktig med att påstå att andra människor är dumma!

För det första är det inga El ledningar dom sitter högre upp.
Det där är telefon och internet ledningarna du visar bild på ;) korkat att inte veta det ;) men det visste inte Bill Gates heller när han klagade över Thailands Elnät ;)
Stolpen bakom ser du El-nätet med 4 egna ledningar ej ihopbuntade dom sitter en bra bit högre upp än telefonledningarna, dock på samma stolpe.
Nu har ju dock Thailand börjat med att gräva ner dom men Rom byggdes inte på en dag.
Lättare med ett litet land, nästan lika stor yta men en skillnad på 66 miljoner och 9 miljoner.

Det där är telefon och internet ledningarna du visar bild på ;) korkat att inte veta det ;) men det visste inte Bill Gates heller när han klagade över Thailands Elnät ;)
Stolpen bakom ser du El-nätet med 4 egna ledningar ej ihopbuntade dom sitter en bra bit högre upp än telefonledningarna, dock på samma stolpe.
Nu har ju dock Thailand börjat med att gräva ner dom men Rom byggdes inte på en dag.
Lättare med ett litet land, nästan lika stor yta men en skillnad på 66 miljoner och 9 miljoner.

Det var ju ett annat perspektiv!

Det var ju ett annat perspektiv!
Att se saker i ett annat perspektiv kanske är utvecklande.
Perspektiv i konst är ett system att avbilda tredimensionella objekt på ett tvådimensionellt bildplan. Underlättar även för oss lite korkade att förstå.
Eller som en annan sa att sluta titta på tv dramer, läs flashback istället. :wai: :cool:

Själv tycker jag Thai är rätt uppfinningsrika och finurliga med dom små medel dom har.

Strippa av en bortskämd Svensk på alla pengar och ägodelar, samma med en Thai släpp av dom i ödemarken att börja leva på noll och ingenting, Thaien har säkert byggt en liten hydda, fixat så han har vatten och nåt att äta efter någon månad.
Svensken ligger antagligen död någonstans för vi är så korkade och bortskämda så har vi inte allt som välfärdsamhället erbjuder oss går vi under, klarar oss inte en dag utan alla "civilisationens" hjälpmedel, tänk om vi skulle bli tvingade att fixa mat själva ;)
Vi utbildar oss och specialicerar oss i ett ämne och beroende av andras kunskap för att klara vardagen.
Thai är outbildade men är finurliga nog att fixa dagen med det lilla dom har och mer oberoende av andra och civila hjälpmedel.

Ja, @Jonas väldigt bra sista två inläggen, så resonerar jag alltid också. Vi pratar ofta här i västvärlden om att vi är så civiliserade och andra så primitiva, men en indian i Amazonas djungel är mer civiliserad i sin miljö än vad vi skulle vara i densamma, vi skulle inte överleva en timme antagligen. Så man måste som @mackes sa se det i olika perspektiv och inte kalla folk korkade och dumma, det visar mer på en människas oförmåga till perspektiv.

Finns ju ett bra uttryck: Bättre att tiga och tas för idiot än att tala och undanröja alla tvivel.

En välutbildad svensk elektriker hade aldrig haft en chans att ens hitta felet bland de där ledningarna. Ja det är också min fascination många gånger när jag kommer till länder som anses vara långt efter vår tid, uppfinningsrikedomen och med väldigt små medel fixa det mesta.

Är antagligen för att vi i västvärlden skall allt vara vetenskapligt bevisat samt fackmannamässigt gjort om det skall fungera, men thai visar ju att det fungerar ändå, än med vissa betänkligheter dock.

Kommer ihåg i Indien en gång då jag åkte med min kompis på hans motorcykel. Vi kom till en korsning där det var rött ljus. Då vi stod där såg jag en man hukad nere vid fötterna på en polis. Polisen hade tagit av sig sin sko och hade foten på en kartongbit, varpå den andra mannen ritade av foten.

Jag frågade min vän, vad gör han? Han är skomakare och ritar av foten och skon kommer att bli perfekt, alltså sådant här såg jag mycket i Indien på mina resor där, massor av otroligt enkla men effektiva lösningar med mycket små medel och har set många liknande exempel i Thailand och jag blir lika imponerad var gång och man undrar många gånger hur i all sin dar det kan fungera!

Ja, @Jonas väldigt bra sista två inläggen, så resonerar jag alltid också. Vi pratar ofta här i västvärlden om att vi är så civiliserade och andra så primitiva, men en indian i Amazonas djungel är mer civiliserad i sin miljö än vad vi skulle vara i densamma, vi skulle inte överleva en timme antagligen. Så man måste som @mackes sa se det i olika perspektiv och inte kalla folk korkade och dumma, det visar mer på en människas oförmåga till perspektiv.

Finns ju ett bra uttryck: Bättre att tiga och tas för idiot än att tala och undanröja alla tvivel.

En välutbildad svensk elektriker hade aldrig haft en chans att ens hitta felet bland de där ledningarna. Ja det är också min fascination många gånger när jag kommer till länder som anses vara långt efter vår tid, uppfinningsrikedomen och med väldigt små medel fixa det mesta.

Är antagligen för att vi i västvärlden skall allt vara vetenskapligt bevisat samt fackmannamässigt gjort om det skall fungera, men thai visar ju att det fungerar ändå, än med vissa betänkligheter dock.

Kommer ihåg i Indien en gång då jag åkte med min kompis på hans motorcykel. Vi kom till en korsning där det var rött ljus. Då vi stod där såg jag en man hukad nere vid fötterna på en polis. Polisen hade tagit av sig sin sko och hade foten på en kartongbit, varpå den andra mannen ritade av foten.

Jag frågade min vän, vad gör han? Han är skomakare och ritar av foten och skon kommer att bli perfekt, alltså sådant här såg jag mycket i Indien på mina resor där, massor av otroligt enkla men effektiva lösningar med mycket små medel och har set många liknande exempel i Thailand och jag blir lika imponerad var gång och man undrar många gånger hur i all sin dar det kan fungera!
Enkla medel var ordet, har hela dagen beundrat två thai som bygger mur till oss.
Visst skulle en svensk tidstudieman klia sitt huvud för metoder ibland men de spottar ut resultat som får mig att häpna.
Jag har nöjt med att fylla på vatten i behållaren när det tar slut.
Håller fullständigt med Jonas om påhittigheten. Funderade rätt länge hur de skulle lösa höjdskillnaden vid porten för de hade bara ett snöre.
Tyckte att det var lite förmätet från min sida att föreslå ett laserpass.
När jag åt och kom tillbaka så var det fixat.
Om de kallas för korkade så måste det ordet ha bytt betydelse sedan jag flyttade från svedala.

Intelligensen betyder nog olika saker på olika miljöer. Frågan är hur den svenska intelligensen räcker till i Thailand.
:xmas_smiley:

Enkla medel var ordet, har hela dagen beundrat två thai som bygger mur till oss.
Visst skulle en svensk tidstudieman klia sitt huvud för metoder ibland men de spottar ut resultat som får mig att häpna.
Jag har nöjt med att fylla på vatten i behållaren när det tar slut.
Håller fullständigt med Jonas om påhittigheten. Funderade rätt länge hur de skulle lösa höjdskillnaden vid porten för de hade bara ett snöre.
Tyckte att det var lite förmätet från min sida att föreslå ett laserpass.
När jag åt och kom tillbaka så var det fixat.
Om de kallas för korkade så måste det ordet ha bytt betydelse sedan jag flyttade från svedala.

Intelligensen betyder nog olika saker på olika miljöer. Frågan är hur den svenska intelligensen räcker till i Thailand.
:xmas_smiley:
Inte långt om man skall vara sanningsenlig. Heter det inte att nöden är uppfinningarnas moder? Jag är övertygad om att det stämmer på pricken.

Själv tycker jag Thai är rätt uppfinningsrika och finurliga med dom små medel dom har.

Strippa av en bortskämd Svensk på alla pengar och ägodelar, samma med en Thai släpp av dom i ödemarken att börja leva på noll och ingenting, Thaien har säkert byggt en liten hydda, fixat så han har vatten och nåt att äta efter någon månad.
Svensken ligger antagligen död någonstans för vi är så korkade och bortskämda så har vi inte allt som välfärdsamhället erbjuder oss går vi under, klarar oss inte en dag utan alla "civilisationens" hjälpmedel, tänk om vi skulle bli tvingade att fixa mat själva ;)
Vi utbildar oss och specialicerar oss i ett ämne och beroende av andras kunskap för att klara vardagen.
Thai är outbildade men är finurliga nog att fixa dagen med det lilla dom har och mer oberoende av andra och civila hjälpmedel.

Så jäkla bra skrivet Jonas!

Ibland önskar jag att vi kunde leva lite mer "verkligt". Undrar hur familjen skulle reagera om man sa "Nu säljer vi allt och köper oss en stuga i skogen!" Undra hur länge man själv skulle stå ut? :)

Det är det bästa med att besöka hembyn. Leva ett "enklare" liv för en stund. Precis lika skönt är det att komma hem sedan.

Jag har också imponerats av thais uppfinningsrikedom. Jag tror precis som du att den kommer av att inte ha en massa saker.

Brist på körkortsutbildning kan du väl inte påstå är en kultur sak och inte att det är bättre med lägre utbildning och fler döda på vägarna. Samma sak med byskolorna i Isaan.

Jag säger inte att thai är knäppa, men påstår inte att allt annat är kulturskillnader och lite gulligt som jag läser mellan raderna.

Kultur = Socialt överförda levnadsmönster.

Är det inte det detta handlar om, "Gulligt" mellan raderna är din tolkning men jag tycker man måste respektera andra människors levnadsmönster.

Senast redigerad av en moderator:
Kolla arean på ledningarna Jonas, man drar inte 50 kvadrats kabel för tele. Ligger väl uppåt 100mm2 där dom sitter.

Kolla arean på kablarna Jonas, man drar inte 35 och 50 kvadratsledningar för tele.
Nu är det så att, det stod rätt mycket om det här när Bill Gates gick ut och skrev på sin FB om Thailändska elnätet.
Alla kablar längst ner som är ihopbuntade är low voltage internet och telenät.
Men men Thailändska elverket är väl så korkade så dom ljuger om det med.
Vilket som så gå och kolla på en stolpe en gång, jag hade missat dom ledningarna som gick högst upp innan alltid sett dessa ihopbuntade längst ner bara.
Men efter jag såg en ritning med förklaring av vad dom olika ledningarna var så upptäckte jag att det fanns 2 rader till med ledningar ovanför på högre höjd.

Nu är det så att, det stod rätt mycket om det här när Bill Gates gick ut och skrev på sin FB om Thailändska elnätet.
Alla kablar längst ner som är ihopbuntade är low voltage internet och telenät.
Men men Thailändska elverket är väl så korkade så dom ljuger om det med, vilket som så gå och kolla på en stolpe en gång, jag hade missat dom ledningarna som gick högst upp innan alltid sett dessa ihopbuntaxe längst ner bara.
Men efter jag såg en ritning med förklaring av vad dom olika ledningarna var så upptäckte jag att det fanns 2 rader till med ledningar ovanför på högre höjd.
Oavsett så kan jag lova dig att det är ingen lågspänning i dom feta kablarna där dom sitter.
Men ser du inget mer korkat i bilden mer än hur dom sitter?
Kan berätta då att just den soien är en av dom mest trafikerade soierna som går upp från huvudgatan och stegen står precis innan korsningen där folk kommer körande i full perra runt hörnet. Inte ens en kona har dom ju ställt ut.

Det mesta av dom här tokerierna är ju sånt man bara flabbar åt men en sak som faltiskt stör mig är Thais oförmåga att erkänna när dom har fel eller inte kan. Ex. Va och köpte kontantkort till morsan på AIS, jag vet ju av erfarenhet att det brukar komma en jvla massa reklam sms som MOTTAGAREN får betala (hur korkat är inte det då..) iaf så vet jag att det går att blockera dessa sms så man slipper få kortet tomt pga reklam. Så jag bad tjejen på ais fixa det. Det går inte säger hon givetvis för det är ju Thais standard svar när dom inte kan istället för att fråga nån som kanske vet. Jo det gör det visst sa jag så nu tar du snällt upp telefonen och ringer nån som vet hur man gör. Motvilligt så gjorde hon det och en minut senare så hade hon blockerat dessa reklam sms som inte gick att blockera. Det här handlar ju om att dom inte vill tappa fejan genom att visa att dom inte kan och den grejen i Thaikulturen är nog deras största hinder för utveckling.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K

Tillbaka
Topp