Ja,
@Jonas väldigt bra sista två inläggen, så resonerar jag alltid också. Vi pratar ofta här i västvärlden om att vi är så civiliserade och andra så primitiva, men en indian i Amazonas djungel är mer civiliserad i sin miljö än vad vi skulle vara i densamma, vi skulle inte överleva en timme antagligen. Så man måste som
@mackes sa se det i olika perspektiv och inte kalla folk korkade och dumma, det visar mer på en människas oförmåga till perspektiv.
Finns ju ett bra uttryck: Bättre att tiga och tas för idiot än att tala och undanröja alla tvivel.
En välutbildad svensk elektriker hade aldrig haft en chans att ens hitta felet bland de där ledningarna. Ja det är också min fascination många gånger när jag kommer till länder som anses vara långt efter vår tid, uppfinningsrikedomen och med väldigt små medel fixa det mesta.
Är antagligen för att vi i västvärlden skall allt vara vetenskapligt bevisat samt fackmannamässigt gjort om det skall fungera, men thai visar ju att det fungerar ändå, än med vissa betänkligheter dock.
Kommer ihåg i Indien en gång då jag åkte med min kompis på hans motorcykel. Vi kom till en korsning där det var rött ljus. Då vi stod där såg jag en man hukad nere vid fötterna på en polis. Polisen hade tagit av sig sin sko och hade foten på en kartongbit, varpå den andra mannen ritade av foten.
Jag frågade min vän, vad gör han? Han är skomakare och ritar av foten och skon kommer att bli perfekt, alltså sådant här såg jag mycket i Indien på mina resor där, massor av otroligt enkla men effektiva lösningar med mycket små medel och har set många liknande exempel i Thailand och jag blir lika imponerad var gång och man undrar många gånger hur i all sin dar det kan fungera!