Säkerhet och arbetsmiljö i Thailand

50 till 100 mm2, kan det inte vara en tjock telekabel med ex.vis 100 par tvistade kablar i ...?

Så jäkla bra skrivet Jonas!

Ibland önskar jag att vi kunde leva lite mer "verkligt". Undrar hur familjen skulle reagera om man sa "Nu säljer vi allt och köper oss en stuga i skogen!" Undra hur länge man själv skulle stå ut? :)

Det är det bästa med att besöka hembyn. Leva ett "enklare" liv för en stund. Precis lika skönt är det att komma hem sedan.

Jag har också imponerats av thais uppfinningsrikedom. Jag tror precis som du att den kommer av att inte ha en massa saker.

Jag tycker också Jonas inlägg är bra, likaså ditt.

Man ska heller inte lura sig att tro att "thailändarna är så dumma och okunniga, de kan inte bygga/tillverka/installera bättre". Som företagare handlar det om att leverera det ens kunder vill ha och kan betala för; du kan inte bygga ett slott till någon som betalar för en redskapsbod. När vi byggde vårt hus vågade vi inte anlita byns byggherre då det vi sett av honom såg rätt risigt ut. När vi senare använt honom för småjobb så har han varit helt suverän; det är inte det att han inte kan, hans kunder är bara inte beredda att betala för bra material, ordentligt med tid etc.

Att leva "verkligt", eller för stunden är något som den äldre generationen är bra på i Thailand, framförallt på landet och i mindre städer. Den yngre generationen vill dock ha sina kapitalvaror och då funkar det inget vidare och därför är det farligt om Thailand fastnar där de är nu med enkla tillverkningsjobb och servicenäring byggd på låga löner.

Det var tufft för Sverige på 1800- och tidigt 1900-tal när vi industrialiserades och folk lämnade landsbygden och det är ordentligt mycket tuffare för Thailand som kommer alldeles för sent till bordet när allt det goda redan är borta....

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K

Tillbaka
Topp