Sälja mark

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

tommmyboy

Gäst
Hej!

Vi ska köpa en liten del mark utanför vårt hus. (grannens tomt) på ca 70 Kvm. vi har fått ett pris på 100 000 Baht. Är priset rimligt? Nakhon ratchasima thailand.

Ja, det beror väldigt mycket var det är och sorts mark.
I "bushen" tyckte de t o m att det var lite dyrt med 1 mille för 12 rai (=19 200 m2) med skog på,
medan attraktiv mark i storstäder kostar väldigt mycket.

I ditt fall är det lite enklare av att det blir utökning av din hustomt, och då är det mer frågan om vad marken är värd för DIG,
men jag förstår att du undrar vad som är normalpris där :)

(((Jag kan inte svara specifikt för Korat, för min "spion" där har slutat :)

Hej

kan no vara ett bra pris i en sådan stad

hos oss betalade ja nu i dec 120000thb för 2 rai chanot eller va de heter men de va av hennes bror men inne i Wapi får du ge en 200 för en 1/4 rai

glimten66 :wai:

Det låter dyrt samtidigt billigt.det bero på var ert hus ligger, billigt om det ligger i staden och dyrt ute mitt i ris åker.

MVH Molly

ja så kan man ju se de me men runt oss e marken rätt dyr tycker ja men några mil bort e den ännu dyrare okey finn många ställen där du kan få en rai för runt 10-20thb me men de e oftast oatraktiv mark.......

15 km utanför Surin, så köpte vi 1/4 rai ( 1 ngarn ) för 50 000 baht. Finns väg och el där

Ja du ser prisera e otroligt olika överallt i Thailand men de e ju lika dant här hemma

"glimten66 " sa:
Ja du ser prisera e otroligt olika överallt i Thailand men de e ju lika dant här hemma

En jag känner till, en svenske som är/försöker bli/vill bli (stryk det som inte passar) ihop med fruns syster har blivit erbjuden 10 rai i byn där föräldrarna bor för 800.000 Bath. Jag frågade en vän som pratar hyfsat engelska lite skeptisk om inte priset var lite högt. Först tycke hon inte det, men när jag förklarade att jag aldrig hade betalat så mycket erkände hon att priset var lite saltat för att man säljer till en vit...

Köpte mina 22 rai ris farm för 300.000, men fick nog ett extremt bra pris...

På bilden visar svärfar vart huset skall stå. ;D

Visa bilaga 8080

Det har hänt en del under resans gång, för trettio år sen så kostade en rai omkring 200 baht.

"Hansui " sa:
Det har hänt en del under resans gång, för trettio år sen så kostade en rai omkring 200 baht.

Och?
Om du skall jämföra priset per rai idag med priset för 30 år sedan måste du ju göra en nuvärdeskalkyl på dina 200 bath och jämföra med dagens priser.

# 11
Och konklusionen är att land är en av de få saker som kan klara inflationen, eller hur?

"Hansui " sa:
# 11
Och konklusionen är att land är en av de få saker som kan klara inflationen, eller hur?

Absolut!!! ;D

Sannolikt även gå bättre än inflationen.

"Hansui " sa:

Det här känns dock mera ut som "Usch vad priserna har gått upp något hemskt"..

"Per Olav " sa:
Det här känns dock mera ut som "Usch vad priserna har gått upp något hemskt"..
Fast det har markpriserna gjort i Isaan :)
så det är bra om prisuppgifterna åtföljs av tidsuppgift då de inte år från i år.

Det enda mer detaljerade markpris, som jag vet, är att säljaren (till thai) förra våren hade som utgångspris 1 million baht för 12 rai gles skog på landet långt från städer i Sakon Nakhon.

Köper man av "släktingar" eller "bekanta" så får man finna sig i att bli skinnad på markpriset. Sen om det spelar någon roll är en annan femma.
mafia.gif

"Lunkan " sa:
Fast det har markpriserna gjort i Isaan :)
så det är bra om prisuppgifterna åtföljs av tidsuppgift då de inte år från i år.

Det enda mer detaljerade markpris, som jag vet, är att säljaren (till thai) förra våren hade som utgångspris 1 million baht för 12 rai gles skog på landet långt från städer i Sakon Nakhon.

Priset 50 000 baht för 1/4 rai i surin är från februari i år, så det borde väl vara ganska aktuellt. Tycker själv att en ganska bra prisbarometer får man om man går in och tittar på thailändska bankers hemsidor och tittar på fastigheter till salu,

I Kortat så verkar priserna börja från 1mille/Rai om det inte ligger helt åt helvete ute i skogen.
Vid köp av 70kvm så går nog priset upp i det dubbla per kvm. Så 100000thb är nog där marknadspriset ligger i Korat.
Alldeles för dyrt för min smak. Tycker att priserna är på tok för dyra i Korat. Man kanske kan investera i land och göra sig pengar på det, men det är inte riktigt mitt intresse med köp och sälj business.

På denna sida finns en del att titta på http://isaan-properties.com/index.php?city=Nakhorn+Ratchasima&pclass%5B%5D=2&price-min=&price-max=&beds=&baths=&action=searchresults&pclass%5B%5D=

Såg att dom ville ha 2 mille för 150sq.wah i hua-tale där frugan har huset. Finns inte en möjlighet att jag skulle betala det priset.

800 kvm køpte vi før 400 000 baht hær i Korat 2010 och den jorden ær børdig och læmpar sig gott før jordbruk men de ligger inte i vårat intresse.En stor væg håller på att byggas som passerar med ca 100 meter ifrån oss.

"helgonet " sa:
800 kvm køpte vi før 400 000 baht hær i Korat 2010 och den jorden ær børdig och læmpar sig gott før jordbruk men de ligger inte i vårat intresse.En stor væg håller på att byggas som passerar med ca 100 meter ifrån oss.

1 rai för 800000 Thb.
Är det i närheten av stan?

Vägen kommer nog att höja värdet på marken.

Vi tittar själva efter mark , omkring 15-20 km utanför surin, idag har vi strax över 1/4 rai men tycker att det blir litet den dagen vi flyttar ner, för att ha både bostadshus och möjlighet till någon verksamhet. Men vi har lagt märke till att priserna stiger, trots att vi letar långt utanför dom centrala delarna,så det blir intressant att se vad som händer dom närmaste åren med prisutvecklingen. :-\

Det lär väl bli som i resten av den någotsånär civiliserade värden, allt kommer att stiga i värde/pris.
Hade jag pengar och möjlighet att köpa mark så skulle jag nog satsa några spänn på det.
Om man ser det som en ev. investering så kommer det ju inte till framtida kostnader för enb. mark.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
1