Samet flyger och äter

 
SEB är det som står bakom många flygbolagsanknutna kort. Det finns kort för att samla poäng hos SAS Eurobonus, Finnair Plus och Lufthansas Miles & More.

Som boende i Sverige är Eurobonus oftast det mest fördelaktiga. Massor av partners i form av hotell, restauranger, butiker, bensinstationer, matbutiker osv. där du får mer poäng.

Amex har även satsat ordentligt i Sverige och med ett samarbete med SAS Eurobonus. Deras kort ger poäng samt rabattkupong på poängresa, nackdelen är att de inte funkar överallt, 80-90% av mina köp görs på Amex men för de sista behöver jag ändå ett SEB-kort. Så dubbla kortavgifter är en nackdel.

Har man inte så hög poängintjäning kan det vara en långsiktig plan att använda ett SEB-kort i 2-3år för att få ihop poängen, för att sedan hårdköra ett år med Amex för sista poängen och för rabattkupongen.

Samlar du Eurobonuspoäng så kan du flyga med Thai när du vill använda poängen. Köpta flygresor med Thai ger också poäng till Eurobonus.

Korten har olika förmåner, rabatter, poängnivåer, försäkringar osv... detta påverkar såklart årsavgiften. Så vad som är mest lämpligt för dig måste du titta på. Hur mycket handlar du för, vilka förmåner kan du använda osv...

Reser man mycket men inte så långt, då saknar man troligtvis status hos flygbolagen. Då kan ett kort som ger PP vara intressant så man kan lounga på flygplatsen. Likaså kan då en bra reseförsäkring vara bra.

Men reser man inte mycket, då är det onödigt att ta ett exklusivt/dyrt kort med dessa förmåner. Så det är en individuell bedömning från person till person.

Vi flyger till Thailand varje år och vi handlar normalt inte så mycket men under den kommande tiden så kommer det att bli en hel del inköp av byggmaterial.
SEB i Hbg har jag tyvärr mycket dålig erfarenhet av.
 
Vi flyger till Thailand varje år och vi handlar normalt inte så mycket men under den kommande tiden så kommer det att bli en hel del inköp av byggmaterial.
SEB i Hbg har jag tyvärr mycket dålig erfarenhet av.

Du byter inte bank. Utan tecknar bara ett nytt kreditkort. Du får en räkning och betalar som vanligt via din bank.

Jag har SHB som bank men SAS Mastercard utgivet av SEB och även Amexkort. Betalar dessa korträkningar via min bank.

Du säger vi, du och frun. Då kan man på SAS starta en Point Share grupp så att era poäng räknas ihop, då når ni snabbare upp till nog med poäng för att boka en resa.
 
Ja, åtminstone när det gäller att göra oss apklassresenärer avundsjuka. ;):eek:
Du byter inte bank. Utan tecknar bara ett nytt kreditkort. Du får en räkning och betalar som vanligt via din bank.

Jag har SHB som bank men SAS Mastercard utgivet av SEB och även Amexkort. Betalar dessa korträkningar via min bank.

Du säger vi, du och frun. Då kan man på SAS starta en Point Share grupp så att era poäng räknas ihop, då når ni snabbare upp till nog med poäng för att boka en resa.
Skulle vara nått enkelt sätt att byta sina poäng, har nu poäng för en BIZ till Scandinavien eller en FIRST till Australien som går ut. Har nåt med Thai som jag får varje år (Vet ej varför) , men orkar f#n i mig inte flyga. Och sen biljetter, min erfarenhet säger att det är dyrt att ta grattis biljetter för skatten. Men att uppgradera är bättre, bara några tusen baht.

Får se om jag orkar flyga till Australien och titta efter en Platipus, men som det känns nu orkar jag inte. Hatar flygplatser, förutom Landvetter som var lagom liten för en 20 år sen. Har kanske blivit världens stor flyplats nu
 
Ja, åtminstone när det gäller att göra oss apklassresenärer avundsjuka. ;):eek:
Nu måste jag nog säga emot dig, tycker fortfarande han som var ute o cyklade med strykjärnet var bäst, men han har vi inte hört av sen. Slog tjejen ihjäl honom månne?

Om jag inte minns fel så har du 3 barn. Jag gillar och ha barn bredvid mig, det är ju nästan som att ha 2 säte. Och om du har 3 barn med dig så kan du ju nästan ligga ner :)
 
Ja tre barn stämmer men två börjar bli vuxna. Dottern blir snart 18 så henne räknar jag som vuxen.

Och åk och leta efter platipus, rekommenderas! Jag missade den men hittade en echidna i Australien.
 
Lufthansa First.
Började med några timmar i First Class Terminal i Frankfurt innan det var dags att åka med A380.
20191004_135218.jpg
20191004_143506.jpg
20191004_214214.jpg
20191004_214147.jpg
20191004_215641.jpg
Har du inga flygskam i kroppen? 55555
 
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp