Satsning på nyanlända!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Regeringen miljardsatsar på undervisning för nyanlända.
Offensiven för att höja resultaten i skolan efter Pisa-chocken fortsätter. Nu vill regeringen satsa 1,8 miljarder under nästa mandatperiod på utbyggd svenskundervisning för elever med utländsk bakgrund.
– En nyanländ elev ska få ytterligare över 400 svensklektioner de första åren i Sverige, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP)

Regeringen lägger in ännu en växel i det politiska racet om skolan. Nu handlar det om att öka antalet lektioner i svenska för nyanlända elever och andra elever med utländsk bakgrund.
De ska få tre svensklektioner mer i veckan under de fyra första åren i Sverige, från och med nästa år. Totalt kostar satsningen 720 miljoner under nästa mandatperiod.

– Ska man kunna lära sig resten av ämnena i skolan måste man först behärska svenska. Sen är det helt avgörande för integrationen i Sverige att man kan språket, säger Jan Björklund.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Ja det är rent för djäkligt vad detta får kosta, obegränsat vad jag förstår...

Rösta rärr i höst så får vi se på ändringar ;)

Jag hoppas bara att detta gäller ALLA nyanlända inklusive dom som har kommit på vårat sätt. Det borde ju vara så men man kan inte ta någonting för givet. Är detta fallet så tycker jag att satsningen är helt rätt, man kan inte klara skolan och komma ut i arbetslivet utan en god grund i svenska.

"Berralund " sa:
Jag hoppas bara att detta gäller ALLA nyanlända inklusive dom som har kommit på vårat sätt. Det borde ju vara så men man kan inte ta någonting för givet. Är detta fallet så tycker jag att satsningen är helt rätt, man kan inte klara skolan och komma ut i arbetslivet utan en god grund i svenska.
:thumbsup:

PS. finns det något gulligare än när sin tjej bärjar prata svenska... Dom e ju precis som ungarna, dom e så gulliga när dom lär sig gå och prata, senare så säger man "sitt still och håll käft!" 5555 (och det sägen hon till oss sedan när vi e lite på lyran och gör bort oss, ja det e ju inte lätt att va man heller)

Tyvärr Berra , detta gäller EJ immigranter , detta gäller bara flyktingar från vissa länder .. Våra skötsamma Thaifruar får nog klara sig på egen hand ,, Min hustru pratar bra Svenska ,detta beror endast på hennes egen goda vilja ,samt att hon lärt sig genom att arbeta i Sverige och leva med Svensktalande Farang ......

Läsa och skriva är hon dålig på , men lära sig språk på gehör fungerar även det ;)'
Dessutom uppbör dessa ett inte oansenligt "bidrag" under denna tid...jojo...snart synar vi botten i skattkistan >:(

"thaikonsult " sa:
Regeringen miljardsatsar på undervisning för nyanlända.
Offensiven för att höja resultaten i skolan efter Pisa-chocken fortsätter. Nu vill regeringen satsa 1,8 miljarder under nästa mandatperiod på utbyggd svenskundervisning för elever med utländsk bakgrund.
– En nyanländ elev ska få ytterligare över 400 svensklektioner de första åren i Sverige, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP)

Regeringen lägger in ännu en växel i det politiska racet om skolan. Nu handlar det om att öka antalet lektioner i svenska för nyanlända elever och andra elever med utländsk bakgrund.
De ska få tre svensklektioner mer i veckan under de fyra första åren i Sverige, från och med nästa år. Totalt kostar satsningen 720 miljoner under nästa mandatperiod.

– Ska man kunna lära sig resten av ämnena i skolan måste man först behärska svenska. Sen är det helt avgörande för integrationen i Sverige att man kan språket, säger Jan Björklund.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Tror att detta kommer att "löna" sig då vi behöver många duktiga människor i servicenäring, vård osv de närmaste åren...och självklart måste de behärska språket!

"Phonta " sa:
Tyvärr Berra , detta gäller EJ immigranter , detta gäller bara flyktingar från vissa länder .. Våra skötsamma Thaifruar får nog klara sig på egen hand ,, Min hustru pratar bra Svenska ,detta beror endast på hennes egen goda vilja ,samt att hon lärt sig genom att arbeta i Sverige och leva med Svensktalande Farang ......

Läsa och skriva är hon dålig på , men lära sig språk på gehör fungerar även det ;)'
Dessutom uppbör dessa ett inte oansenligt "bidrag" under denna tid...jojo...snart synar vi botten i skattkistan >:(
Tur för dig att du får gratis äldrevård i Thailand för du tänker väl inte smyga tillbaka till Sverige om några år om du har oturen att drabbas av diverse åldersrelaterade sjukdomar.Man ska inte sätta sig på sina höga hästar. :afro:

Menar dom att kostnaderna för tolkning i tingsrätterna kan minskas radikalt men då frågar sig vän av ordning : vaförnåt ska tolkarna försörja sig på. Dom kan ju inget som dom kan livnära sig på. I varje fall inte lagligt.

...Att kritisera invandringen är ju likställt med mord i sjuka Sverige, och nej jag skall stanna här , och även om jag skulle nyttja äldrevården så bör ni läsa på ,den är inte gratis för Svenska pensionärer.... Bara för gamla anhöriganvandrade ...
Dessutom betalar jag femtusen kronor i skatt per månad till ett land som skrivit ut mig ,, jo,jo...slantar behövs ju i Swedala ,men till vad , inte till de äldres vård och skydd i alla fall

Tydligen gott om sjuka människor med sjuk uppfattning i ett synnerligen sjukt Sverige

En 90-årig kvinna med rollator utsattes i förra veckan för en hänsynslös väskryckning på Kyrkogatan i Surahammar. Gärningspersonerna var enligt vittnen ett “ungdomsgäng”. En av de unga männen i gänget ryckte åt sig den gamla kvinnans väska så hårt att hon föll handlöst i marken.

Kanske dessa bör lära sig lite Svenska , 400 timmar är nog för lite tror jag ..
400 timmars samhällstjänst med väktare passar bättre ,sen ut från landet ..

Gärna då på ett äldreboende så dom får normal respekt för äldre människor

"Phonta " sa:
En 90-årig kvinna med rollator utsattes i förra veckan för en hänsynslös väskryckning på Kyrkogatan i Surahammar. Gärningspersonerna var enligt vittnen ett “ungdomsgäng”. En av de unga männen i gänget ryckte åt sig den gamla kvinnans väska så hårt att hon föll handlöst i marken.

Och du sitter här i Thailand och bara tittar på. Älska din nästa såsom du älskar dig själv. Du måste vara en olycklig människa men du hade väl en taskig barndom. :afro:

Enligt professor Mikael Hjerm på psykotiska institutionen vid Umeå universitet så är det mycket bättre för pensionärerna att dom helt enkelt bara dör. Bäst att börja jobba igen annars kommer Mikael Hjerms dödsskvadroner......

Na du Gunnarg,jag ar en mycket lycklig manniska, dessutom en mycket lycklig barndom i tryggt och valmaende Sverige ..

Dessutom kan jag framfora annat an skit, vilket du tydligen inte kan .......

Vad har invandrarsverige med min barndom att gora ;D

Frugan har börjat på SFI igen nu, hon gjorde uppehåll när hon var höggravid. Men Komvux hemma startade en grupp för småbarnsmammor som hon nu har börjat i, ett lovvärt initiativ måste jag säga. Två timmar en gång i veckan läser man, sen är det hemarbete och läxor som gäller.

Undrar om komvux gör så i samtliga kommuner?

"Berralund " sa:
Frugan har börjat på SFI igen nu, hon gjorde uppehåll när hon var höggravid. Men Komvux hemma startade en grupp för småbarnsmammor som hon nu har börjat i, ett lovvärt initiativ måste jag säga. Två timmar en gång i veckan läser man, sen är det hemarbete och läxor som gäller.

Undrar om komvux gör så i samtliga kommuner?
Nu får stackars Phonta ännu mindre i pension.Nu måste snart kassakistan vara tom. ;D

Du är rent patetisk löjeväckande , ;D ;D ;D

Varför inte komma med sakliga inlägg om ämnet här ,, tycker det är grymt bra detta som Berra berättar, men i övrigt så finns inget försvar för detta enorma slöseri , till folk som aldrig kommer att tillföra en krona till Sverige......

Panik inför ett val som alliansen redan har förlorat till Sossarna ,samt att sossarna kommer att få böja sig ordentligt för Jimmie Åkesson när de plockar minimum 17 % ..

Phonta du som är så beläst och så insatt i både Thailändsk och Svensk inrikespolitik.....att du inte engagerar dej...och driver dina frågor/påståenden...och inte bara(som nu) sitter på läktaren och SKRIKER ut dina tvärsäkra åsikter om allt och alla! ;)

"Phonta " sa:

Åhh nej, Phonta, tänk efter nu, 400 timmar samhällstjänst? med väktare?
på ett äldreboende? Phonta, för det första vill inte jag se ett ungdomsgäng
på ett äldreboende i sverige, för det andra så finns ingen respekt för äldre i
sverige, av den enda rätta religionen skriven i koranen, alla andra som inte
tillhör rätt lära inom koranen, detta gäller samtliga som inte tillhör rätt lära inom
Islam, för övrigt så anses andra religioner att var "otrogna hundar" på vilka skall
huvudet avskiljas, och som sist, varför lära sig svenska? Du säger själv att utvisning ska gälla.

Jag hjälper dig gärna att finna några stycken i Koranen, jag lovar att Du blir mörkrädd.

"gunnarg " sa:
Nu får stackars Phonta ännu mindre i pension.Nu måste snart kassakistan vara tom. ;D

Gunnarg

Kassakistan blir inte tom, skatten höjs på alkohol, tobak, samt skatt på fordon, vilket politikerna säger ska gå till att satsa på skolan, javist jättebra, beräkningen ligger att satsningen blir 18% 82 % kommer att satsas på annat, kan vi gissa på invandringens kostnader? vill även påminna dig om förslaget att höja pensionsåldern.

För ett antal år sedan redogjordes det att alla skatteslantar var öronmärkta ::)

Nu verkar det som om alla slantar skall satsas på Asylboende , Svenskundervisning ,m.m. Valfläsk, skulle det vara möjligt så skulle säkert "Nyanlända" få rösträtt, allt för att Mytomanen Reinfeldt skall få sitta kvar, men det kan han glömma, i höst får han respass.allt är bättre än den förrädaren

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp