scamming

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
träffade min arbetskamrat igår. hon berättade att hon och hennes man blev lurade när de skulle ta en taxi i bkk ifrån busstationen till deras hotell. de fick betala 1200 bth. naturligtvis tyckte de att det var helt fel men de hade gjort det vanligaste felet som faranger i thailand brukar göra. de hoppade in i taxin och när de inte fick chauffören att sätta på taxametern så hade de inte gjort upp något pris i förväg.

har du råkat ut för att bli lurad eller försök till att bli lurad när du tänkt ta taxi i thailand någon gång?

jag tycker det är riktigt fräckt att lura andra människor på det sättet.
det händer titt som tätt att de drar till med fantasipriser tycker jag men jag väljer då bort en sådan chaufför. däremot ger jag hellre en liten summa extra till en schysst chaufför.

ha re gött
marianne :wai:

när jag råkar ut för en sådan chaufför brukar jag säga

kon phut len chai mai

du skojar med mig eller hur?

och sen erbjuder jag dem ett pris som jag tycker är skäligt och sen är det upp till dem. min uppfattning är att de då ofta sänker priset. om inte så får de stå där med lång näsa.

ha re gött
marianne :nod:

En gång vid Hoa Lampong järnvägsstation i Bangkok ville en taxi-chaufför
skjutsa mig till hotellet. Han vill ha 300 Bath. Jag visste att normalpriset
var 50 - 60 Bath. (Vi pratade engelska.)

Jag frågade på thai: Hur många gånger ska vi åka fram och tillbaka?

Han såg ganska sur ut !!!

Scamming är något av en livsstil i Thailand och vad jag vet hela Asien oxå.
Man får inte glömma att det handlar om utvecklingsländer där ett fattigt folk gör vad dom kan för att överleva och att försöka roffa åt sig oskäligt är mycket vanligt i Sverige också men där sker det mer raffinerat.
Den stora skillnaden är att i Sverige kan man göra något åt det om man blir lurad (för det mesta, inte alltid).
Det beror på den annorlunda lagstiftningen som i Thailand faktiskt uppmuntrar till scamming. Innan lagen är ändrad kommer beteendet att fortsätta då det är grundmurat i livsstilen.
Lagen säger: Det är i princip olagligt att "scamma", precis som i Sverige. Skillnaden är att i Thailand är du kriminell om du blåser någon - men - blir du upptäckt och betalar tillbaka är du inte kriminell längre.

I Thailand: innebär att det är fritt fram att scamma så länge du kan betala tillbaka om du blir upptäckt. Kör på så länge det håller
alltså.
I Sverige: brottet faller under allmänna brottsblaken och beivras automatiskt av allmänne åklagaren. Stopp redan från början alltså.
ALLT är inte bättre i Thailand.

Säkrast är att ta taximeterbilar.Fråga om dom kör dig dit du ska och om chauffören säger ok så åk med och betala vad det står på taxametern och lite extra i tip.Jag åker mycket taxi när jag är i Bkk och har aldrig blivit scammad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp