SEK --> THB valutakurser (samlingstråd)

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Grannen Olsson, 7 januari 2015.

1. Grannen Olsson

Grannen Olsson Forumvärd TS-teamet

Tänk om du bara skulle få 3.40 THB för 1 SEK. Det skulle kunna hända, snarare än du tror.

2. Berralund

Berralund Forumveteran

En smärre katastrof för många misstänker jag men något man måste ha med i beräkningarna. Tråkigt för dom som bor därnere, men jag tror inte det blir så illa.

3. Ubon

Ubon Forumveteran

Tänk om du bara skulle få 3.40 THB för 1 SEK.

Vad är det som får dig att tänka i dessa banor?

Grannen Olsson gillar detta.
  4. Grannen Olsson

Grannen Olsson Forumvärd TS-teamet

Rysslands ekonomi riskerar att gå in i djup recession. Detta tillsammans med diverse andra problem (Grekland) drar med sig Euron söderut. Svenska kronan blir en otrygg hamn.

5. Jonas

Jonas Forumveteran Guldmedlem

Blir väl snart oroligheter i Thailand igen om nu inget val kommer hållas i Oktober, och kommer val hållas så blir det säkert med oroligheter.

Så nästa höst kanske kursen är bättre igen.

6. Rong

Rong Medlem

1 svensk krona = 4,09 Baht idag den 8/1
    1 Euro = 9,46 kr
    1 US dollar = 8,033 kr

Det här visar att omvärlden har inget förtroende för den svenska regeringen.
    Ekonomin kommer att braka nedåt, med stora upplåningar för att täcka upp asylinvandringen, som omvärlden förutser.
    Svenska kronan har fallit ytterligare till 4,08 idag den 8/1

tongmat gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Jonas

Tyvvär har den Norske kronan fallit ännu mer, alla Nordiska valutor faller mot Bathen men den Norska är den som fallit mest dom senaste åren :(

9. Rong

Rong Medlem

1 Norsk kr = 4,28 Baht
    1 Dansk kr = 5,20 Baht

Norska kronans kraftiga fall har att göra med oljeprisets fall.
    1 norsk kr = 1,04 svenska kr
    1 dansk kr = 1,27 svenska kr

10. Jonas

Har fallit länge sista 5 åren har den sakta men säkert gått neråt, mot den svenska stod den i 1.24 för 5 år sen var inne och kollade nu, 1.03 står den i nu mot Svensk krona och eftersom Svensk krona faller mot bathen så faller den Norska tyngre.

11. Phonta

Phonta Forumveteran

Nu har jag skrivit minst fyra ggr att PM Prayut har aviserat en sänkning av Tha bathen för ca. tre vockor sedan , det är mao på gång .... Men ingen fattar tydligen vad man skriver , eller kanske jag är otydlig , detta var på Pattaya news , kanske läge för faranger att intressera sig för vad som händer i landet man bor i................. ;)

12. Neman

Neman Gäst

Deras "största" problem verkar vara faranger som ger dricks.
    :)

13. Janne

Janne Gäst

Ja att finansmarknaden inte reagerar, lyssnar de inte på dig.

Hallå lyssna på Phonta nu, vi ska ju snart åka ner till Thailand.

;)

14. Neman

Neman Gäst

Det är bara att hoppas på att det blir som du tror Berralund.
    Kan bli dryga konsekvenser för många annars.

15. Rong

Rong Medlem

Den thailändska Bahten flyter och har därför sitt rätta värde. Det som går att reglera Bahtens värde är att sänka räntan, men räntan är så låg att där finns inga möjligheter.
    De kunde låsa valutan mot andra svagare valutor men det skulle medföra att Bahten blir undervärderad. Deras Riksbank kunde sälja Baht men det medför att valutareserven ökar och löser ingenting.
    Därför Bahten blivit stark är att de har en stabil regering och ekonomin går bra, turistinkomsterna är mycket stora och det kommer stora investeringar till landet en orsak kan också bidra till det är därför regeringen har beslutat ta tag i korruptionen, som de också gjort, men det är en lång process men starka signaler finns att de tagit tag i den.
    Industrin går bra och därmed exporten, en betydande export är jordbruksprodukter som tidigare fallit kraftigt men nu stabiliserat och börjat stiga. Mycket av exporten är i dollar som stigit den valutan.
    Den tidigare regeringen hade blandannat rissubventioner som har kostat landet enorma pengar, men det verkar de kan lösa alltsammans den här regeringen.
    De har kunnat sälja stora kvantiteter ris senaste året, men mycket av riset har tappat kvaliten och har sålts till lågt pris och en del har blivit djurfoder, genom lång och felaktig lagring.
    Det var nödvändigt att den förra regeringen kom veck, finns ingen diskussion om det.
    Risbönderna fick dåligt betalt för den senaste risskörden, men de klagar inte utan vet att efter regn kommer solsken. Det finns ingen som vill ha tillbaka Yingluck regeringen.
    Den här regeringen ger extra ett bidrag på 800 Baht i månaden förutom pension, de som har något handikapp exempel dålig hörsel eller syn och andra skador. De höjde också pensionerna något men inte mycket, och de ligger på en låg nivå.

Om man ser till Sverige där har valutan gått ned därför de lånar enorma pengar för att finansiera asylinvandringen som kostar gigantiska belopp för kommuner och staten.
    Staten lånar upp ca 1 miljard varje dag för det här svarta hålet som har ingen botten.
    Den tidigare regeringen kunde sälja ut lönsamma statliga företag, som lurade svenskarna att ekonomin var bra, nu finns inga fer företag att sälja ut och då återstår endast att låna pengar.
    Den tidigare regeringen hade inget samhällsansvar och nu är det en diktatur som styr landet, därför någon opposition finns inte.
    Det finns en korruppt och styrd media samt politruker som vilseleder svenska folket och svenska folket tror på allt som tidingar skriver och TV framför.
    Utlandet har tappat förtroendet för Sverige och dess ekonomi och det syns med valutan.

16. Jonas

Ja att han vill sänka bathens värde är en sak, men sen att kunna göra det en annan, han må styra landet men han styr inte valutans värde gentimot andra valutor.

Hade ett lands styrande kunnat styra värdet på valutan hur dom ville så hade nog tex. inte Rubeln varit så svag.

17. Jonas

Tänkte ju ordnat Norwegian currency account när jag kom hem så jag kunde växlat över lönen när det passade men Kasikorn hade ju inte Norsk valuta :( Får man ju byta bank till Bangkok bank om man skall ha det :(

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal ... count.aspx

18. Jonas

Bangkokbank hade både Norsk och Svensk krona, tål att tänkas på kan vara mycket att tjäna på det.

Gårdagens down på Norska kronan visa att jag förlorar 50 000 bath i månaden idag mot denna tiden förra året.
    Någon gång går ju priset på oljan upp, för det största problemet för den Norska är inte en stark bath utan en väldigt svag norsk krona.

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/ ... fault.aspx

19. Phonta

Phonta Forumveteran

Så vad du skriver Jonas är att om PM med Thairegering beslutar att sänka Thaibathen så är det inte görbart ,eller vad anser du och Rong då som verkar veta bättre än PM Prayut .... ;D

Dom kan ju helt enkelt devalvera bathen ...............

20. Jonas

Det är mycket dom gått ut och sagt dom skall göra det senaste året som dom sedan tagit tillbaks för dom märkt att det är inte genomförbart.

Prayut är en yrkesmilitär inte ekonom.

Jag tror ju det är finansmarknaden som styr valutan inte sittande regering, hur hade det sett ut i världen om dom styrande i landet styrde valutans värde gentimot andras valutor.
    Sen tror jag knappast dom kommer devalvera i nuläget.

Men det är ju inte omöjligt att dom får som dom vill om dom inte utlyser nyval så kanske det blir oroligare igen och en svagare bath.

Sen tror jag ju att en regering kan gøra åtgærder som sænker værdet på valutan, men skall dom sänka värdet får det väl till en negativ åtgärd?
    Jag tror inte Thailand är en så stor ekonomisk nation så dom kan styra något på den internationella finansmarknaden.

Vad jag tror för jag är inte heller någon ekonom.

21. Hans Svensson

Hans Svensson Medlem

Reinfeldt visste nog vad han pratade om när han i sitt "öppna ditt hjärta" tal sa att svenskarna ska vara inställda på nedskärningar p.gr. a att det kostar att ligga på topp när det gäller asylinvandringen. Att sälja ut statens tillgångar och förstöra SAAB och sänka Vattenfall för att nämna något var ju en väldigt dålig politik långsiktigt.
    Risken är att svenska statens utgifter ökar dramatiskt för asylinvandringen och även arbetslösheten, då kommer värdet på kronan att försvagas. Att c:a 60.000 ungdomar från Sverige jobbar i Norge kan inte vara så bra för svensk ekonomi, det är ju de bästa som reser dit. Skulle vi få en bostadskris, att bubblan brister, får vi en mycket svag krona.
    På kort sikt tror jag kronan stärks något, det går bra i USA, börserna stiger där och inom EU, exempelvis gynnas Ericsson av den starka dollarn, gick upp med 5% igår.
    Tacksam så länge jag är här om jag får 4 bath för en krona, vi får se...

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?