similan island

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
var i kao lak o köpte en äventyrsresa ut till similan island. resan varade i 3 dagar. vi prutade ifrån 7200 bth per person till 4800 bth o vi blev hämtade i en songthaew runt 8 på morgonen där vi bodde. på vägen till färjeläget hämtade vi upp 2 par på en resort utefter vägen. det visade sig att de bara skulle ut över dagen. vid färjeläget fick vi fylla i ett försäkringspapper o hämta ut snorkel o snorkelfötter o detta fick vi skriva i att vi hämtat ut. färjeläget var stort o lite fika fanns till självservering. vid färjeläget fanns skapliga toaletter western style o vi blev uppdelade o fick sätta oss i speedboat`ar som väntade på oss. ingen mer på vår båt skulle ligga över på similan. det tyckte vi var lite tråkigt. det hade varit kul att kunna få möjlighet att lära känna några som skulle vara där ute tillsammans med oss i 3 dagar. vi åkte i karavan ut till similan o jag vet inte men gissar att det tog ca 1 timma ut. similan är ett flertal öar i nära kontakt med varann.
vi kom först till similan 8 o det var otroligt vackert. där på berget fanns ett stort stenblock som såg ut som en sko o en annan stor sten som jag inte kommer ihåg vad den liknade. vi åt lunch här på ön. vi snorklade ett par 3 gånger om dagen o varje gång vid olika rev. vi bodde på ö nr 4 o där fanns vårt tält som vi skulle bo i redan uppsatt tillsammans med ett helt gäng med tält. det fanns flera storlekar på tälten o vårt var av den största storleken, vi fick tält nr 24 nästan alla tält var kamoflagefärgade.
i anslutning tilt tälten fanns en restaurang, toaletter o duschar, reception o bungalower som låg placerade uppe i berget,

i priset inkluderades allt. dryck på båten, frukt, speedboat, snorkelutrustning, mat frukost/lunch/middag. måltiderna bestod av ca fyra olika rätter vid varje måltid o frukt efteråt. vi köpte en ficklampa därute o den hade vi stor nytta av. ön var inte stor o vi gick utefter en stig till en annan beach som man kallade honeymoon beach , mkt vacker o där fanns gungor lite här o var o mkt exotiskt. hela ön var väldigt vacker o vattnet var kristallklart o sanden kritvit. vi gick ut i skogen o tog av på en annan stig o kämpade på uppför mot utsiktsplatsen som inte gick av för hackor...
där fanns två killar som arbetade för företaget med att hjälpa just oss. de hette peter/thaikille o chai. de var toppen på alla sätt. de var nästan de enda vi snackade med. de tog oss med ut en av kvällarna i djungeln ihop med ett tiotal andra faranger o så visade de oss kycklingkrabbor. det är krabbor som bor i hålor i djungeln o de finns bara på similan o de kommer fram i mörkret o varför de kallas kycklingkrabbor fick vi veta att det beror på hur de låter...
restaurangen stängde tidigt på kvällen runt 9 så vi gick o la oss tidigt på kvällarna. det fanns några gäng som satt uppe o hade lite fest men det var ovanligt. på ön fanns trådlöst internet så vi låg inne i vårt tält o chattade med vänner hemma i sverige. ganska space át. man kunde annars sitta i restaurangen o gå in på nätet o där kunde man oxå ladda datorn. på eftermiddagen blev det mer folkfomt på ön när de som var där på dagstur reste hem igen o det var ganska skönt.

Oj oj oj, låter härligt, men man är ju hemma
i svedala med snön, hoppas att ni kommer
att ha de bra :nod:

Verkligen, låter helt fantastiskt. Även om vi börjar bli av med snön här nere i Skåne så är det inte utan att man blir oerhört avundsjuk.

Ha det bra fortsättningsvis, bara slappa och njut!!! :thumbsup: :nod:

jag har snorklat på många olika ställen i thailand o det ser olika ut vart man än testar. jag tycker att vår snorkling på similan var helt underbar. det var olika förutsättningar varje gång. hade jag vetat att det skulle vara så sjukt mkt fiskar som därute hade jag satsat på att köpa skydd till min kamera. en annan familj som var med samma båt hade en sådan o de måste ha fått helt underbara bilder. det var en sån otrolig artrikedom o så många av varje sort o man kom dom så nära o hade man försökt tagit kort o fisken simmat vidare så hade det inte gjort ngt eftersom det var massor överallt. såg väldigt få sjögurkor o inga havsormar...hade förväntat mig det. däremot såg vi muräna, barracudor, havssköldpadda, clownfiskar, pinnociofiskar ( kallades så av peter) för att de hade ett långt horn i pannan, svärdfiskar, rutiga, randiga, prickiga, skrimrande i allsköns färger...
ja, det var verkligen en upplevelse. peter tog oss med sista snorklingen o visade oss koraller som stängde sig när han rörde vid dem, blommor, han lockade upp nemo fiskar o visade oss muräna osv...

den här trippen kan jag verkligen rekommendera för den som söker äventyr. vill man inte sova i tält så finns ju bungalower, men jag tyckte det var en upplevelse.
det fanns skåp att låsa in sina saker man var rädd om så det var helt grönt.

enda negativa var toaletterna stundvis. det fanns toaletter westernstyle men det verkade inte som om folk fattat det o sölade ner i onödan. fanns oxå thaitoaletter..

Det ser ut som om detta är ett ställe som man skall ta med frugan till någon gång framöver. Har själv snorklat både i Thailand och på Stora Barriärrevet i Australien, man tröttnar aldrig. Dessutom säger vissa att färgerna framträdre bättre när man snorklar i stället för att dyka.

Är dock glad så länge jag inte ser någon vattenorm, de är ju bland de absolut giftigaste som finns och förmodligen långt till serum.

Ha det gott!! :)

en av killarna som jag snackade med sa att man inte har serum i thailand för havsormar. inte vet jag...

men jag har träffat på havsorm vid koh rok utanför koh lanta.
dessutom har jag när jag snorklade vid koh haa utanför koh lanta råkat ut för att en orm kom nerifrån o simmade upp mot mig o jag fick fullständig panik o simmade så fort jag kunde till båten o skrek på hjälp. detta var dock inte samma sort som vid såg vid koh rok.

Normalt sett lär vattenormarna inte vara aggressiva, men vem vågar chansa??? Inte jag i varje fall! ???

vad thailändarna sagt till mig att de har så små käftar att de bara kan bita där typ mellan tumme o pekfinger...
inte vet jag...

trevligt är det inte i alla fall

samma tillfälle som när ormen kom simmande upp mot mig fast vid nästa snorkelställe såg jag en till fast den höll sig därnere o det var helt okej

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp