Singeltjej som ska flytta till koh samui. Tips och råd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej alla thaikännare!
Jag är en tjej som har fattat ett avgörande beslut i mitt liv. Jag ska lämna (sälja el vara passiv delägare) mitt företag och arbeta på koh samui. Jag har redan sålt min lägenhet. Mina planer är att bygga ett permanent hus. Drömmen vore att starta upp och utveckla en rörelse som passar min bakgrund. Det som gäller nu är restaurang som ägs till hälften av min bror. Jag har ganska många ideér. Men behöver alla tänkbara tips och råd som jag kan få. ???

Jag har ingen tips eller råd att ge.
Men vill önska dig Lycka till!

Magrood

Hej Pia!

Din fråga är nog lite för bred och allmänt ställd.
Det skulle krävas en större uppsats för att bara täcka in de viktigaste aspekterna i att flytta till Thailand och starta en rörelse/ett företag.
Jag har flera vänner i bl.a. dykbranschen i Thailand som har gått igenom det där med att starta företag i Thailand.
Förbered dig på att det absolut inte är så lätt som i Sverige.
Mitt råd till dig är att läsa de böcker som skrivits i ämnet och all information du kan hitta på nätet.
Sedan är du välkommen att återkomma med mer specifika frågor.
Kort kan jag dock nämna att som utlänning så får du som regel inte äga och driva ett företag i Thailand. Det kan man dock ordna med hjälp av en tillförlitlig advokatfirma som tar på sig det officiella ägandet gentemot thailändska myndigheter. Du och advokatfirman har sedan ett kontrakt som er emellan gör dig till ägare av företaget.
Det samma gäller mark i Thailand. Du kan inte som utlänning äga mark, däremot kan du äga fastigheter och sedan leasa marken dessa fastigheter står på. O.s.v, o.s.v.
Det är mycket krångel i början att sätta upp en rörelse i Thailand, men som tur är så är det ändå många utlänningar som gjort det, så det finns hjälp att få.
Tusentals utlänningar har dock blivit blåsta på pengarna de investerat i diverse rörelser i Thailand p.g.a. att de inte läst på ordentligt och/eller litat på fel människor.
Jag tror att nyckeln till att lyckas med att starta en rörelse i Thailand är att anlita en pålitlig lokal affärsjurist/advokatbyrå så tidigt som möjligt i uppstarten av rörelsen. Annars har du inte en chans att ta dig igenom byråkratin och att undvika att bli blåst på dina investerade pengar.

Lycka till!

:wai:

/MacArthur

Håller med MacArthur, kom med mer specifika frågor så kan vi råda. Jag flyttade ner på impuls som singel för närmare 10 år sedan och det gick alldeles utmärkt. Vid det här laget har jag både thailändskt hus, företag och make .. ooops så det kan gå! ;D Inte planerat alls, bara väldigt trevligt! ;D

Det går säkert alldeles utmärkt för dig med, lycka till!

"BM/Malee " sa:
Håller med MacArthur, kom med mer specifika frågor så kan vi råda. Jag flyttade ner på impuls som singel för närmare 10 år sedan och det gick alldeles utmärkt. Vid det här laget har jag både thailändskt hus, företag och make .. ooops så det kan gå! ;D Inte planerat alls, bara väldigt trevligt! ;D

Det går säkert alldeles utmärkt för dig med, lycka till!

Hej Malee!

Jag måste bara fråga dig, hur har du löst visumproblemet?
Visarun till Malaysia var tredje månad eller long-stay-visa?

/MacArthur

Jag är gift med thäiländsk medborgare, har därmed Non Immigrant. Tidigare körde jag double entry-turist. Eftersom jag bara stannar vintertid behövde jag bara ut en gång i mitten. Du brukade jag göra visa-walk, inte run :p några dagar i Singapore, Hong Kong eller nåt sånt.

"BM/Malee " sa:
Jag är gift med thäiländsk medborgare, har därmed Non Immigrant. Tidigare körde jag double entry-turist. Eftersom jag bara stannar vintertid behövde jag bara ut en gång i mitten. Du brukade jag göra visa-walk, inte run :p några dagar i Singapore, Hong Kong eller nåt sånt.

Hej!

Jag är också gift med en thailändsk medborgare, men inte fasiken hjälper det mycket!
Jag kan få non immigrant long stay visa eller t.o.m. immigrant visa lagligt genom kontakter, men i båda fallen kommer det att kosta mig mer än alla visa-runs under 20 år eller så.
Får se, kanske håller mig till visaruns till Malaysia till dess att jag flyttar ner för gott.

/MacArthur

Thailand är ett ojämlikt samhälle, vilket är bra för mig :p Utländsk kvinna gift med thailändsk slipper bevisa nåt angående ekonomi (åtminstone jag). Av mig begär dom bara en bild och en infylld ansökan samt att Ging sitter där och ler ::) Vet inte om det alltid är så eller om det beror på att Ging är lite kändis.

Hej! och tack för de tips och råd jag har fått. Jag har förstått att min fråga är för allmängiltig. Men som jag sagt tidigare så finns mitt företag redan. Det som oroar mig är marken den finns på. Min bror har bara lyckats få kontrakt i 2 år, vilket ska förlängas snart i ytterligare 2 år. Arbetstillstånd kommer att ordnas. Min fråga är nu om någon känner till att reglerna ändrats för utlänningar att det är ok att köpa mark upp till 800 kvm? En annan fråga är vilka sjukförsäkringar bör jag teckna om jag skulle behöva sjukhusvård mm. Vänligen Pia

Ingen mark får ägas av utlänningar över huvud taget. Vad gäller försäkring; ska du vara borta sex månader eller resten av livet? Bupa är ett pålitligt företag i landet för sjukförsäkringar, googla - de har hemsida.

Hej! och tack för svar. Nu menar jag inte marken för affärsverksamheten,företagrt. Utan den mark där jag ska bygga hus. Jag har hört från flera, oberoende av varandra, att reglerna är ändrade för utlänningar. Det är ju inte fel att hyra i 90 år heller. Men jag kanske skulle vilja att någon annan kunde ta över när jag är en jordgubbe.

//xxx pia

Dom kan vara hur oberoenda av varandra som helst, det är ändå fel!
Upprepar: Ingen mark får ägas av utlänning över huvud taget. Långtidshyra funkar.

Tack för ditt svar. Självklart kommer jag att berätta hur det går. Det här forumet är ju delvis till för info. Vissa,info, kan ju vara lite känsliga. men jag ska berätta så mkt jag kan.

//// Vänligen Pia

"BM/Malee " sa:
Dom kan vara hur oberoenda av varandra som helst, det är ändå fel!
Upprepar: Ingen mark får ägas av utlänning över huvud taget. Långtidshyra funkar.

Hej!

Liksom Malee säger, så finns det nog ingen lag som tillåter utlänningar att äga mark i LOS.
Men, som med allt annat i LOS så finns det vägar runt detta problem.
Skall inte fördjupa mig i hur exat det går till här.
Det hittar du lätt på nätet.

/MacArthur

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
13 K
Anonym