Sjösnack! För oss med salta ådror...

Jo-Be

Forumveteran
Hitta och läste nyss en intressant artikel i VG.no, ang. Koreanska container företaget HANJIN är försatt i konkurs och 130 fartyg är till salu..

e24.no har artikeln om HANJIN's konkurs

Senast ändrad:

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag har kredit på mitt mastercard i Nordea trots att jag är utskriven. De kräver endast inkomstuppgift.
Jag jobbar ju under dansk flagg och har följaktligen ingen inkomst i Sverige längre. Då blir det genast samma problem med kreditupplysningar. Men precis som @gunnarg skriver så räcker det med lönespecifikation och ibland ett intyg om anställning från arbetsgivaren. Funkade fint senast när vi leasade vår nya bil.

A

anonymous

Gäst
Jag jobbar ju under dansk flagg och har följaktligen ingen inkomst i Sverige längre. Då blir det genast samma problem med kreditupplysningar. Men precis som @gunnarg skriver så räcker det med lönespecifikation och ibland ett intyg om anställning från arbetsgivaren. Funkade fint senast när vi leasade vår nya bil.
Trodde ni var anställda genom SMBF som jag var när jag bodde i Sverige eller har jag missförstått, kanske va kompis som är på transatlantics Viking båtar med danskflagg som va det?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Ja när man går i dom norska fjordarna ligger det upplagda riggar och offshorefartyg lite överallt. Sorgligt att se, många av dessa kommer förmodligen aldrig att tas i bruk igen. Så inte blir man förvånad.

S

Seaserpent

Gäst
Verkar börja röra sig så smått på norska marknaden för både offshorefartyg och riggar.

A

anonymous

Gäst
Ja oljepriserna har ju gått upp, får se om det händer något med allt det upplagda i fjordarna. Lotsarna är dock ganska pessimistiska, @Jonas är kanske den som har bäst kännedom om detta.
Nej, ingen kännedom, vi drabbas ju inte direkt av det här, oljan skall iland och vi inräknas inte i offshore segmentet, vi är tankfartyg, men @andrejsdenruskige borde väl ha mer kännedom isåfall?

andrejsdenruskige

Forumveteran
Nej, ingen kännedom, vi drabbas ju inte direkt av det här, oljan skall iland och vi inräknas inte i offshore segmentet, vi är tankfartyg, men @andrejsdenruskige borde väl ha mer kännedom isåfall?
Ja, det är ju en del på gång just nu.
Martin Linge som ska ut om någon månad och hook-up är nog planlagd att starta i augusti/september.

Sedan pågår det en del Johan Sverdrup jobb som är helvetes stor. Skulle tippa att den blir färdig 2022, men har ingen aning då det är allt för komplext och förseningar är svåra att förutse.

Johan Castberg är också relativt stor och ligger nog i startgroparna. FEED är pågår säkert en stund till.

Vad gäller underhållsjobb så har jag inte så mycket info, men dom har ju skurit ner så det närmar sig storkatastrofer då skicket på plattformarna förfaller ganska fort i det klimatet.

Det är en del nya saker på gång och dom försöker få ner priserna som vanligt.

S

Seaserpent

Gäst
En del kontrakt som delats ut den senaste veckan till både rigg och båt. Även några båtar som gått ur upplag.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
En del kontrakt som delats ut den senaste veckan till både rigg och båt. Även några båtar som gått ur upplag.
Då återfår dom norska fjordarna kanske snart sin skönhet. Får se om några har försvunnit när vi passerar nästa vecka, skall lossa i Haugesund, Ålesund och Tananger.

A

anonymous

Gäst
Läste igår att Island offshore skall återanställa 300 personer och ta ut flera fartyg i drift igen, dom hade fått flera stora kontrakt.

Topp