Sjösnack! För oss med salta ådror...

Jo-Be

Forumveteran
Finnlines beställer nytt..

finnlines.jpg

Jäkla! Snyggt fartyg :wink_transparent:

Jo-Be

Forumveteran
Wow, Malmö däruppe det var lite oväntat. Hon är rejält gammal nu. Ha en bra hemresa, själv åker jag på torsdag från Göteborg.
Här kommer svaret BL!

Albert Håkansson 2 månader sedan

Jag var ombord på Njord 69 -71 som telegrafist under kommendörkapten Hjortsberg. Trist att höra om systern Tor. Gör numera nästan samma sak nämligen överstyrman på MS Malmö som under vår sommar och höst far runt i Svalbard och på vintern i Nordnorge

eirkar

Aktiv medlem
@Berralund, bra att du funderar att pensionera dig. Framtidens sjöfartyg kommer att få fasta segel, för att sänka klimatpåverkan. Rederi Wallenius håller på att bygga enligt nyheterna. :eek::eek::eek:

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
@Berralund, bra att du funderar att pensionera dig. Framtidens sjöfartyg kommer att få fasta segel, för att sänka klimatpåverkan. Rederi Wallenius håller på att bygga enligt nyheterna. :eek::eek::eek:
Det stämmer och en snedseglare vill jag aldrig bli. Tror inte att det blir någon större succé med segel på stora fartyg men å andra sidan - inte trodde folk på dom gamla segelfartygen att ett fartyg skulle kunna framdrivas utan hjälp av vind och segel.

PanPan

Forumveteran
Det stämmer och en snedseglare vill jag aldrig bli. Tror inte att det blir någon större succé med segel på stora fartyg men å andra sidan - inte trodde folk på dom gamla segelfartygen att ett fartyg skulle kunna framdrivas utan hjälp av vind och segel.
För 10 år sen skulle dom ha en typ av fallskärm på walleniusbåtarna som skulle fungera som spinnacker, kommer inte ihåg om dom testade på en båt innan det lades ned för effekten var för liten.

Topp