Sjösnack! För oss med salta ådror...

PanPan

Forumveteran
Imponerande!

Vad har ni för vind och våghöjd på ett ungefär där?
På Norska nyheterna sa dom att det hade mätts upp maxhöjd på 30m, värsta på 100 år.
Dom evakuerade ju riggar innan den stormen kom.
Dom visste innan att det skulle bli så och inte bara pga vind utan stormens riktning och strömmar etc gjorde att det blev högre vågor än normalt.
Vi gick med 2 maskiner på fullt men gick ändå 2 knop akteröver.

Audirs2

Forumveteran
Maskinrummet, elmotor.
Känns lite skumt, helt tyst och vibrationslöst på bryggan, nästan så man tror att man har blackout.

Visa bilaga 88398

Visa bilaga 88399

Visa bilaga 88400

Visa bilaga 88401

Visa bilaga 88402
Det där har jag funderat på lite förut, båtar skakar och bullrar ju som fan alltid så jag tänkte så här: varför inte ha en bogser plattform bakom fartyget som tillverkar el och går via kablar till elmotorn eller flera som sitter i själva fartyget??!!

PanPan

Forumveteran
Det där har jag funderat på lite förut, båtar skakar och bullrar ju som fan alltid så jag tänkte så här: varför inte ha en bogser plattform bakom fartyget som tillverkar el och går via kablar till elmotorn eller flera som sitter i själva fartyget??!!
Våra nybyggen är hybrider.
Elmotorer.
Stort batteri rum.
4st generatorer.
Går på gas, diesel och återvunna lastgaser.

Frasse

Aktiv medlem
Vi lånade hennes syster "Fyrbjörn" på 90-talet och hade henne som basering för att ytattack-förbands underhållsenhet som normalt rullade med sina containers och vagnar på lastbilar

Visa bilaga 93583
Var du där som anställd eller värnpliktig? Vi hade lite andra båtar också men det var ett par år senare. Är det sambandsvagnen från 11 Rbbdiv som står på däck?

Frasse

Aktiv medlem
Jag var Flottiljingenjör på 1.Yaflj då och det är 13:s sambandsvagn du ser där. Reservdelscontainer och Telekärran under presenningar

Visa bilaga 96446
Ok, kom till flottiljen -92, men åkte på 11:e som PB, var på 11:e lag -95, då hade vi bl a Sleipner som lagfartyget under någon övning, baserade även på ett tyskt underhållsfartyg under en PfP-övning. Då har vi säkerligen ganska många gemensamma bekanta.

Tallviking

Aktiv medlem
Ok, kom till flottiljen -92, men åkte på 11:e som PB, var på 11:e lag -95, då hade vi bl a Sleipner som lagfartyget under någon övning, baserade även på ett tyskt underhållsfartyg under en PfP-övning. Då har vi säkerligen ganska många gemensamma bekanta.
Säkert
Då hade du säkert mycket med ArteRepO på 11:es lag att göra
Jag var FljI på flottiljen till hösten 93 när jag gick till Militärhögskolan

Frasse

Aktiv medlem
Säkert
Då hade du säkert mycket med ArteRepO på 11:es lag att göra
Jag var FljI på flottiljen till hösten 93 när jag gick till Militärhögskolan
Tror inte vi hade någon ArtrepO på 11.e, däremot J-O på 13:e, men kan komma ihåg fel, det var ju ett par år sedan.

Träffar en hel del folk från flottiljen via mitt nuvarande jobb på varvet på Beckholmen, vi har ju ett par av Marinens fartyg här regelbundet. Just nu Trossö och Loke

Senast ändrad:

Topp