Sjösnack! För oss med salta ådror...

PanPan

Forumveteran
Det får jag väl ge dig @Isan Lover vi lever ett annat liv där och jag trivdes rätt gött men så börja utflyttningen sen va det jag kvar i min ålder.
Minns i början när jag hade jöllen, vi gick och satte laxgarn i sotekanalen, eller när vi satte krabbetenor.
Men allt har ett slut folk flyttar och fanns inget kvar.
Men säger än idag att när jag rundar skagen ser jag på avundsjuka på fiskebåtarna runt oss.

Isan Lover

Forumveteran
Det får jag väl ge dig @Isan Lover vi lever ett annat liv där och jag trivdes rätt gött men så börja utflyttningen sen va det jag kvar i min ålder.
Minns i början när jag hade jöllen, vi gick och satte laxgarn i sotekanalen, eller när vi satte krabbetenor.
Men allt har ett slut folk flyttar och fanns inget kvar.
Men säger än idag att när jag rundar skagen ser jag på avundsjuka på fiskebåtarna runt oss.
Hej

Det är i stort sett samma här, alla gamla goa gubbar är borta, nya regler och indragna licenser har minimerat antalet båtar och fiskare, nu är sjöbodarna sommarstugor, ingen kör längre runt med moppen och säljer dörjemakrill, det är förbjudet att sälja makrill, rökt fisk, krabbor och hummer som förr, visst längtar man tillbaka, själv är jag ju född 1958 och hann uppleva mycket av det som fanns en gång, men jag skulle inte ha haft något emot att ha varit född något årtionde eller två tidigare.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Hej

Det är i stort sett samma här, alla gamla goa gubbar är borta, nya regler och indragna licenser har minimerat antalet båtar och fiskare, nu är sjöbodarna sommarstugor, ingen kör längre runt med moppen och säljer dörjemakrill, det är förbjudet att sälja makrill, rökt fisk, krabbor och hummer som förr, visst längtar man tillbaka, själv är jag ju född 1958 och hann uppleva mycket av det som fanns en gång, men jag skulle inte ha haft något emot att ha varit född något årtionde eller två tidigare.

Mvh isan lover
5555 förbjudet, vi och alla andra fiskare körde som vanligt, 50% svart 50% på auktion.
Får du ge dig.
Jag har jobbat 14 år på trålare.
Fanns en socce båt det var Hermanö från bovalstrand dom andra feskarna gilla aldrig dom, när dom la båten ett dygn på Smögen så blev hela backen nerklottrad av andra fiskare med hermanröd, soccar är det värsta packet på öarna så kom inte och försök med din politik där, då kommer du inte långt, iallafall inte runt sotenäs.

Matt82

Forumveteran
Norska matroser va värre, jag var kadett på Tor Viking.
Ena skiftet bara Norska matroser.
Dom tog frukost 08:00.
Gick ut i verkstan 08:30, drack kaffe och kolla på hem til gården, hade tv i verkstan.
09:30 börja dom jobba.
10:00 tog dom kafferast.
10:45 börja dom jobba.
11:30 gick dom på lunch.

Inte många som saknar dom men på andra skiftet var det bara Svenskar och lite bättre.

Men Filippinarna är bra mycket flitigare och inget käft.
Inget elvakaffe? Vad är det för slavtider ni kör?

Topp