Sjösnack! För oss med salta ådror...

PanPan

Forumveteran
Måste vara extremt tråkigt att va borta på jobb med noll intresse en månad, själv hade jag bytt jobb fortare än en höna baja ;)
Som många andra jobbar jag för pengar, svårt att hitta annat yrke där man kan få 72k NOK, 80K SEK netto och bo i Thailand.
Hade gärna bytt yrke men det är det här jag kan och här jag tjänar pengar.
Sen är det väl mer 0 intresse av Nordsjön, hade gjärna gått på typ en RORO jorden runt typ Wallenius men då hade jag fått halvera min lön också.

Senast ändrad:

titus

Medlem
Som många andra jobbar jag för pengar, svårt att hitta annat yrke där man kan få 72k NOK, 80K SEK netto och bo i Thailand.
Sen är det väl mer 0 intresse av Nordsjön, hade gjärna gått på typ en RORO jorden runt typ Wallenius men då hade jag fått halvera min lön också.
Tja jag känner väl nån slags hat kärlek för dessa offshore jobb, men håller med jag var ju 13 år i Wallenius och det var en trevlig tid. Nu har jag ju firman och det fungerar bra. Men senaste veckan har jag blivit kontaktad om några rigg jobb, fan vet ett vik kan man ju alltid ta och hålla sig ajour.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Så är och det blir en livsstil. Jobba för pengar och ledighet. Men naturligtvis måste man trivas på jobbet också, det gör jag och jag trivs med min arbetsgivare. Därför har jag stannat där i 26 år nu.

PanPan

Forumveteran
Så är och det blir en livsstil. Jobba för pengar och ledighet. Men naturligtvis måste man trivas på jobbet också, det gör jag och jag trivs med min arbetsgivare. Därför har jag stannat där i 26 år nu.
Ja jag trivs med rederiet med bara att jag trivs bäst hemma och vill inte jobba överhuvudtaget, fast det är rätt dåligt betalt ;)
Jag hade hellre gått hemma såhär i 8 månader nu eller ännu bättre tills pension men med full lön ;)

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Drygt ett år till sedan är det min tur att lämna den delen av livet bakom mig efter nästan 46 år. Det kommer säkert att kännas konstigt men jag kommer att kunna stå ut med den känslan. Du har det gott därnere @Gottland .

Isan Lover

Forumveteran
5555 förbjudet, vi och alla andra fiskare körde som vanligt, 50% svart 50% på auktion.
Får du ge dig.
Jag har jobbat 14 år på trålare.
Fanns en socce båt det var Hermanö från bovalstrand dom andra feskarna gilla aldrig dom, när dom la båten ett dygn på Smögen så blev hela backen nerklottrad av andra fiskare med hermanröd, soccar är det värsta packet på öarna så kom inte och försök med din politik där, då kommer du inte långt, iallafall inte runt sotenäs.
Hej

Jag tänkte mest på alla dom tusentals småfiskare, pensionerade sjömän och fiskare som på äldre dar dar mer ägnade sig åt det som kallades husbehovsfiske, dröjde lite makrill som dom sen sålde färsk eller rökt i sjöboden eller for runt på en moped med, fiskade krabba och hummer med tinor och hade en skylt vid sjöboden med telefonnummer på, körde ut spinnfiskare, körde ut badgäster till holmarna o.s.v, enligt mig var dessa synonymt med Bohuslän och viktiga för turismen,

När myndigheterna fattade beslut om att förbjuda dessa att lämna sina små fångster till uppköparna i Smögen, Grebbestad och Strömstad samt att sälja dom hemma vid bryggan så försvann mycket av det genuina livet här ute, för dom drabbade innebar det att lite av meningen med livet försvann och att gamla traditioner bröts, för badgäster och numera turister ifrån en stor del av världen så försvann mycket av den gamla charmen, nu får dom gå på museum om dom vill få reda på hur det såg ut och fungerade förr i tiden och fisk och skaldjur får dom köpa i fiskaffären.

Här i norra Bohuslän är det inte många samhällen som har någon trålare kvar, nästan allt är koncentrerat till Smögen, Grebbestad och Strömstad, men även på dessa orter är det bara spillror av det som en gång fanns, uppskattningsvis saknar numera trålare helt i 80-90% av samhällena här, det finns numera oftast bara någon eller några burfiskare kvar i dessa samhällen.

Själv har jag mycket kontakt med dom som trålar med båtar ifrån Grebbestad och Havstenssund, förmedlar lite kräftor och räkor därifrån till vänner här längre söderut där vi numera saknar räktrålare och bara har några små båtar som trålar kräfta ibland, svensk politik inom fisket är enligt mig en katastrof och det är sedan länge mer folk sysselsatta med att kontrollera fiskarna än det är som ägnar sig åt själva fisket.
Dessutom är medelåldern hög i näringen, så framtiden ser tyvärr inte så ljus ut för våra fiskare.

Mvh isan lover

Topp