Sjofolk är den yrkesgrupp som råkat ut for flest olykker i arbeid .

 
Värsta olyckan jag varit med ombord var när Bosun ombord mista fingret när vi tog in slangen på Statfjordfältet.
Blev väckt då jag var off duty att var tvungen gå ner och ta hand om bosun varit en olycka.
Han satt i sjukrummet när jag kom ner.
Tog av han handsken, var bara 4 fingrar kvar.
Hadde assistans av messkillarna, gjorde det vi skulle för att hjälpa han.
Skar upp handsken däri låg ett finger med minst 20cm sena.
Eftersom vi låg på Statfjordfältet så fanns helikopter och riktig sjukvårdspersonal och dom var ombord snabbt.
 
Sen var annan olycka ombord då en i maskin skar upp hela handen rejält men då var jag hemma men den gången fick överstyrman sy ihop då vi är utbildade i det.
 
Senast ändrad:
Vart med om sök när var på fisket då fiskebåt hittades utan någon ombord drivandes men ingen fann honom.
Om jag inte mins fel trålade Rio från Smögen upp liket långt senare.
 
Hade klasskompis som var från fiskebäcksläkt, för mig dom hade fiskebåtarna Ginneton och Ganthi från Fiskebäck.
Han fastna med oljestället i trålen åkte med tråltrumman ett varv och spräckte skallen, hämtad av helikopter och överlevde, blev fullt återställd och kunde gå på Kaptensskolan.
 
Var på Bunkerbåt några turer innan jag började jobba på bojlastare.
Där var kapten med 0 säkerhetstänk.
Han ville jag skulle börja ta mig över till Stena Färjan när var fortsatt 1m mellan fartygen och dra över bunkerslangen, under förtöjning.
Det kan du glömma att jag gör.
Par månader efter jag gick till bojlastare läser jag i GP att ene ombord på den båten mista armen vid liknande.
 
Idag ombord på fartyg har det blivit bättre men långt kvar.
På bojlastarna var det stort säkerhetstänk sista åren och där har dom kommit långt.
Men märker på supply att ligger år efter, inte på regler men på följa, lära gammal hund sitta typ.
På bojlastare var det väldigt strikta säkerhetsregler, säkerhetsmöte på morgonen med alla parter, gå igenom arbeten som skulle göras under dagen, gå igenom work permits, gå igenom gårdagens WP vad var rätt och fel.
Inget arbete fick påbörjas innan.
Alla skulle minst 2 gånger i månaden observera andra i arbete och skriva evaluation vad var rätt och fel.
Månadssäkerhetsmöte med hela besättningen, projector, powerpoints, olyckor från andra arbetsplatser etc.
Olycks statistiken gick ner drastiskt dom 10 år man var där.
Där bojlastarna var när jag började jobba på den fartygstypen där ligger supply nu ungefär, 14 år efter.
 
55555 jobbat 13 år som fiskare stått på fiskebåt och rensat fisk och bötat trål.
Att folk skall göra saker så omständigt, räckte med en kniv och en slipsten till allt.

Ja, det är ju väldigt omständigt.
Fast jag tycker att det är ännu omständigare att dra iväg med båt om jag vill äta fisk.
Jag går hellre till butiken och köper färdigrensat och filéat
 
Bland oss åldrade avgas indianer är det nog cancer som kommer på besök. Gissar man skulle kunna dra ett samband mellan avgasläckor/partiklar i många fall. Exponering mot kemikalier lösningmedel och ångorna från petroleum produkter 24/7 gäller väl alla ombord.
Sedan var man odödlig då man var i 20 ålderen, så och så det där med skyddsutrustning ,säkerhetstänkande både från redare och sjöfolk var det si och så med. Psykosociala arbetsmiljön är det väl detta eviga runkade över världshaven och tillika ger förslitnings skador i handlederna.
 
Bland oss åldrade avgas indianer är det nog cancer som kommer på besök. Gissar man skulle kunna dra ett samband mellan avgasläckor/partiklar i många fall. Exponering mot kemikalier lösningmedel och ångorna från petroleum produkter 24/7 gäller väl alla ombord.
Sedan var man odödlig då man var i 20 ålderen, så och så det där med skyddsutrustning ,säkerhetstänkande både från redare och sjöfolk var det si och så med. Psykosociala arbetsmiljön är det väl detta eviga runkade över världshaven och tillika ger förslitnings skador i handlederna.

Ja, det verkar vara ganska vanligt med cancer bland nordsjöarbetarna.
Kanske tur att jag blev trött på att befinna mig på arbetsplatser där det pågår produktion.
Jag trivs bättre på kontor i det långa loppet och speciellt om vädret är dåligt.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp