Sjuk/olycksfallsförsäkring

 

Bimmer

Aktiv medlem
Jo jag har ju flyttat hit till Ubon Ratchathani för att leva med min familj, är på gång att skriva ut mig från Sverige.
Kommer ev att åka tillbaka till Sverige o jobba kanske 4mån om året är det tänkt,
Hittills så är jag försäkrad via min hemförsäkring, men den gäller bara 45dagar o försvinner ju när jag skriver ut mig.
Så spanar runt efter någon vettig försäkring.
Min fru tyckte vi skulle åka till banken o teckna en försäkring från dom, men jag har bara hört skit om dom försäkringarna...
Jag är 39år, fyller 40 nu på nyår, har någon ett vettigt förslag på en lämplig försäkring?
Har endast 5min till ett statligt sjukhus som min fru o barn går till, så behöver inget extravagant.
Bara försäkringen täcker alltsom kan behövas upp till ca 2 miljoner baht så är jag nöjd:)
Försäkringen måste gälla även när jag är i Sverige !
Så har ni några bra rekommendationer åt mig tro?
/Andreas
 
Jo jag har ju flyttat hit till Ubon Ratchathani för att leva med min familj, är på gång att skriva ut mig från Sverige.
Kommer ev att åka tillbaka till Sverige o jobba kanske 4mån om året är det tänkt,
Hittills så är jag försäkrad via min hemförsäkring, men den gäller bara 45dagar o försvinner ju när jag skriver ut mig.
Så spanar runt efter någon vettig försäkring.
Min fru tyckte vi skulle åka till banken o teckna en försäkring från dom, men jag har bara hört skit om dom försäkringarna...
Jag är 39år, fyller 40 nu på nyår, har någon ett vettigt förslag på en lämplig försäkring?
Har endast 5min till ett statligt sjukhus som min fru o barn går till, så behöver inget extravagant.
Bara försäkringen täcker alltsom kan behövas upp till ca 2 miljoner baht så är jag nöjd:)
Försäkringen måste gälla även när jag är i Sverige !
Så har ni några bra rekommendationer åt mig tro?
/Andreas
Jag har försäkringsbolaget Aetna.
Försäkring Platinum täcker sjukvård för 2 miljoner baht, gäller i alla länder utom USA.
På sjukhus dom har avtal med är det bara att dra magnetkort och visa pass, andra sjukhus pappersarbete.
Gå in på deras hemsida, på höger sida kan du i en rosa ruta välja att söka försäkring och få upp kostnaden för din ålder.
 
Den verkar helt ok den försäkringen, vettiga pengar med. Ska maila dem imorgon:)

C7FAF122-1FEC-4E26-896B-EEEE0CFBC767.png
 
Jo jag har ju flyttat hit till Ubon Ratchathani för att leva med min familj, är på gång att skriva ut mig från Sverige.
Kommer ev att åka tillbaka till Sverige o jobba kanske 4mån om året är det tänkt,
Hittills så är jag försäkrad via min hemförsäkring, men den gäller bara 45dagar o försvinner ju när jag skriver ut mig.
Så spanar runt efter någon vettig försäkring.
Min fru tyckte vi skulle åka till banken o teckna en försäkring från dom, men jag har bara hört skit om dom försäkringarna...
Jag är 39år, fyller 40 nu på nyår, har någon ett vettigt förslag på en lämplig försäkring?
Har endast 5min till ett statligt sjukhus som min fru o barn går till, så behöver inget extravagant.
Bara försäkringen täcker alltsom kan behövas upp till ca 2 miljoner baht så är jag nöjd:)
Försäkringen måste gälla även när jag är i Sverige !
Så har ni några bra rekommendationer åt mig tro?
/Andreas
Varför ska du skriva ut dig?
Betydligt billigare och bättre att köpa en försäkring i Sverige så skriv inte ut dig är mitt råd.
 
Varför ska du skriva ut dig?
Betydligt billigare och bättre att köpa en försäkring i Sverige så skriv inte ut dig är mitt råd.
Vad kostar försäkring i Sverige som täcker motsvarande på bilden?
Och behöver man betala självrisk och lägga ut pengar själv på en försäkring i Sverige och sen begära tillbaks pengar?
Det behöver du inte här.
Här är vad det kostar en 39 åring.

20191106_201647.jpg
 
Vad kostar försäkring i Sverige som täcker motsvarande på bilden?
Och behöver man betala självrisk och lägga ut pengar själv på en försäkring i Sverige och sen begära tillbaks pengar?
Det behöver du inte här.
Här är vad det kostar en 39 åring.

20191106_201647.jpg
Dom du köper i Sverige har oftast ingen begränsning och betydligt färre undantag i det finstilta.
 
Ja du det där med inga begränsningar kan ju tolkas hur som helst.
Folksam.

20191106_202741.jpg
En sådan folksam försäkring kommer ju bara täcka vård som inte kan vänta tills du kommer hem.
Skulle du tex behöva cancerbehandling eller en icke akut hjärtoperation eller vanlig icke akut vård som kan vänta tills du kommer till Sverige får du nog svårt att få täckt den.
Är ju reseförsäkring som förutsätter att du tar icke akut vård i Sverige när du kommer dit.
 
Finns det någon sjuktråd eller tråd som e sjuk? I vilket fall som helst så dagens tandstens bortforsling avklarad, tog 1,5 timme att fixa, tur man fick bedövning av söta iranskan! Hon har så jäkla snygga ögon så man vet inte vart man skall titta, så det blev till att stänga ned dom blå en stund! :thumbsup: :love_transparent:
 
Varför, troligen därför att man följer skatteverkets regler, det är också lagt förslag om att det ska bli straffbart att inte vara skriven där man bor, dvs tillbringar sin mesta dagsvila.
Ja det är för att komma tillrätta med att vissa skriver sig i en annan komun för att få lägre skatt. Hörde att det finns en del som har brevlåda i Lidingö och sover i Södertälje. Kan bli betydande belopp. skillnad i komunalskatt och bra reseavdrag. Tror att de flesta räknar reseavdraget från den angivna bostaden och inte från den platsen där de sover. Skall man byta flickvännen ofta så blir det många adresser att hålla reda på för reseavdragen. så det där med straffbart är rätt så logiskt att det införs.
 
Varför, troligen därför att man följer skatteverkets regler, det är också lagt förslag om att det ska bli straffbart att inte vara skriven där man bor, dvs tillbringar sin mesta dagsvila.
Än så länge är det inte straffbart så varför bry sig? Vad är problemet eg med att inte skriva ut sig, på vilket sätt drabbar det nån annan så att det blir moraliskt dåligt?

Nä skriva ut sig ska man undvika så länge det inte ger skattetekniska fördelar.
 
Ja det är för att komma tillrätta med att vissa skriver sig i en annan komun för att få lägre skatt. Hörde att det finns en del som har brevlåda i Lidingö och sover i Södertälje. Kan bli betydande belopp. skillnad i komunalskatt och bra reseavdrag. Tror att de flesta räknar reseavdraget från den angivna bostaden och inte från den platsen där de sover. Skall man byta flickvännen ofta så blir det många adresser att hålla reda på för reseavdragen. så det där med straffbart är rätt så logiskt att det införs.
Ok där kommer alla som inte följer skatteverkets regler också att ryka, sen ska man nog ta i beaktning vad det svenska försäkringsbolaget säger då de uppdagar att vederbörande varit bosatt i Thailand(dvs inte många eller inga dagar per år i Sverige), men utnyttjat Svenska reseförsäkringar, som just är en RESEFÖRSÄKRING, dvs för dem som är på resa?
 
Ok där kommer alla som inte följer skatteverkets regler också att ryka, sen ska man nog ta i beaktning vad det svenska försäkringsbolaget säger då de uppdagar att vederbörande varit bosatt i Thailand(dvs inte många eller inga dagar per år i Sverige), men utnyttjat Svenska reseförsäkringar, som just är en RESEFÖRSÄKRING, dvs för dem som är på resa?
Finns även en utökad för utlandsboende upp till ett år .så ingen fara alls skall du veta .håller med bimmet
 
Ok där kommer alla som inte följer skatteverkets regler också att ryka, sen ska man nog ta i beaktning vad det svenska försäkringsbolaget säger då de uppdagar att vederbörande varit bosatt i Thailand(dvs inte många eller inga dagar per år i Sverige), men utnyttjat Svenska reseförsäkringar, som just är en RESEFÖRSÄKRING, dvs för dem som är på resa?
Du måste hem ett par månader för att teckna ny
 
 
 
Tillbaka
Topp