sjukvård/kultur

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
jag jobbar ju i sjukvården och träffar på invandrare då och då. det är stor skillnad mellan att vårda svenska patienter och invandrare. vi har för lite kunskaper om varandras kulturer, men som tur är så får vi fler och fler personal med olika bakgrunder och det kan vara räddningen för många patienter, anhöriga och personal. det är ganska intressant att se dessa skillnader.
jag har inte träffat på någon patient ännu ifrån thailand men det hade varit "kul" och förhoppningsvis hade jag kunnat vara lite till hjälp med både språk och kultur.

du som vet - är det något speciellt man bör tänka på när man ska vårda en thailändsk patient?

har du varit i kontakt med sjukvården i thailand och legat inlagd på sjukhus?
min familj har varit i kontakt med sjukvård i thailand men bara genom att besöka typ vårdcentral och öppet besök på sjukhus med ambulanstransport till sjukhuset.

hur är vårdpersonalen? kontra svensk vårdpersonal
existerar hierarki?

har någon varit i kontakt med person som fått dialys i thailand? har alla rätt till det eller är det bara de som har pengar och turister?

har sett att det inte finns speciellt många dialyscentra i thailand men att det finns 2 st i phuket som är öppna för turister..

hör gärna av dig och berätta om du vet något om ovanstående.

marianne

hej, det här är ett väldigt intressant ämne. jag jobbar faktiskt med vård i thailand. vad jag vet är att i thailand en patient 'kan' inte fråga eller diskutera med läkare ang. diagnos, medicinering osv (men i en privat sjukhuset kan det vara annorlunda). det är en mer passiv roll. läkare upplever man som mer dominanta och det finns en väldigt strängt hierarki bland personalen, senior vs junior, och läkare vs sjukskörteskor. För vad jag har sett i övrigt är det inte bara en klass/kompetens fråga utam även en mer generell genus-fråga.

hoppas att det börjar en diskussion om detta här!
phlaa

hej!

sjukvården i sverige har genom tiderna ändrats radikalt. förr var det ingen som ifrågasatte chefen eller överläkaren. idag är kommunikationen öppnare och man respekterar varandras suveräniteter bättre men visst finns hierarkin kvar dock inte i lika stor utsträckning.
jag tror också att patienter i dag i alla fall medelålders och yngre ifrågasätter mer och inte är rädda för att fråga om sin diagnos, sina prover, sin prognos etc.
information till patienter är också mycket bättre och vi har ju ex. internet där patienterna själva kan ta reda på mer om sin sjukdom etc och då kommer diskussionerna nog av sig själv.
idag satsar man också på att få aktiva patienter som tar del av sin behandling på ett helt annat sätt än förr.
då visste man inte så mycket och ifrågasatte inte.

marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp