Ska jag sluta påpeka folks särskrivningar?

 

Tulpan

Medlem
Som vissa kanske har märkt så gillar jag att rätta folk som särskriver. Min vision var att folk skulle sluta särskriva men jag känner att jag inte gör någon skillnad. Ska jag sluta rätta folk som särskriver på detta forum och låtsas om att jag inte ser särskrivningarna?
 
Som vissa kanske har märkt så gillar jag att rätta folk som särskriver. Min vision var att folk skulle sluta särskriva men jag känner att jag inte gör någon skillnad. Ska jag sluta rätta folk som särskriver på detta forum och låtsas om att jag inte ser särskrivningarna?
Rätta du på så lär vi oss också ge oss lite tips hur vi skall göra för att bli rika ;)
 
Tycker lika samma, du kan lägga till även komma och punkter som saknas..... alltid lär du väl någon dy.....ker att redigera sina poster kanske..
 
Som vissa kanske har märkt så gillar jag att rätta folk som särskriver. Min vision var att folk skulle sluta särskriva men jag känner att jag inte gör någon skillnad. Ska jag sluta rätta folk som särskriver på detta forum och låtsas om att jag inte ser särskrivningarna?

Hej

Vad är särskriva för något?

Mvh isan lover
 
Och kan ha thai, kanske han kan lära tröga pensionärer lite språk:p
Alla har kanske inte språköra, jag har tragglat med den där Thailändskan och gått på skola, det är inte lätt, absolut inte tonerna, jag har nog gett upp för min del.
Är jag i byn pratar alla Isaan så får inte med mig Thai därifrån, i Pattaya så är det lätt att ta sig runt med Engelska.
Jag kan ju lite Thai men inte flytande som halva forumet säger sig kunna.
Skulle aldrig påstå att jag kunde ett språk om jag inte behärskade det så gott som flytande.
Men jag tror nog många av oss kan såpass mycket så vi klarar vardagen.
Jag har full förståelse om man flyttar ner som 65 åring inte slösar dom sista åren på en skolbänk för att lära sig ett skitsvårt språk, är ju inte som Spanska eller tagalo precis.
 
Alla har kanske inte språköra, jag har tragglat med den där Thailändskan och gått på skola, det är inte lätt, absolut inte tonerna, jag har nog gett upp för min del.
Är jag i byn pratar alla Isaan så får inte med mig Thai därifrån, i Pattaya så är det lätt att ta sig runt med Engelska.
Jag kan ju lite Thai men inte flytande som halva forumet säger sig kunna.
Skulle aldrig påstå att jag kunde ett språk om jag inte behärskade det så gott som flytande.
Men jag tror nog många av oss kan såpass mycket så vi klarar vardagen.
Jag har full förståelse om man flyttar ner som 65 åring inte slösar dom sista åren på en skolbänk för att lära sig ett skitsvårt språk, är ju inte som Spanska eller tagalo precis.
Håller med dig, tragglar med frugan så inget vidare språköra när det gäller thailändska. förstår mer än vad jag kan prata;)
 
Håller med dig, tragglar med frugan så inget vidare språköra när det gäller thailändska. förstår mer än vad jag kan prata;)
För mig är det tvärtom jag kan prata mer än jag förstår med okända om dom maler på.
Men basic kan jag och jag kan sitta ner som jag gjorde hos grannarna sista helgen och ta ett par öl.
Frugan var inte med hon sov och dom pratade ingen Engelska.
Men att gå därifrån till att påstå att man snackar Thai är löjligt sålänge man inte kan skriva en B uppsats i språket kan man det inte.
Kunna delar av ett språk är inte samma sak ;)
 
För mig är det tvärtom jag kan prata mer än jag förstår med okända om dom maler på.
Men basic kan jag och jag kan sitta ner som jag gjorde hos grannarna sista helgen och ta ett par öl.
Frugan var inte med hon sov och dom pratade ingen Engelska.
Men att gå därifrån till att påstå att man snackar Thai är löjligt sålänge man inte kan skriva en B uppsats i språket kan man det inte.
Kunna delar av ett språk är inte samma sak ;)
Men att kunna delar av ett språk är bättre än inget
 
Hej

Håller med om att Thailändska är svårt, förmodligen minst lika svårt som Svenska för våra fruar, för min del verkar Laotiska vara något lättare och jag lägger krutet på det numera, den Thailändska jag en gång kunde är på väg att försvinna, alla pratar ju Lao i vårt område.

Vissa ord är nästan omöjliga att uttala korrekt, för mig är det dom som börjar med Ng (som uttal) som ställer till mest problem, det är ju lätt att sluta ett ord med Ng som t.ex i ung, tidning, sprang o.s.v, men börjar jag med Ng vrickar sig tungan.

Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna allt och inte perfekt heller, men jag vill kunna hantera dom vardagliga samtalen, klara mig själv på egen hand och förstå vad folk säger, ungefär på den nivån är det nu.

Det viktiga är nog att börja lyssna, försöka förstå vad folk säger och pratar om, börja använda dom ord man kan och försöka lära sig nya ord hela tiden, till slut har man ju ett ordförråd, kanske satsa på ett nytt ord om dagen och nöta in det, bor man på heltid blir det ju hundratals ord om året och det är ju inte illa.

Folk uppskattar verkligen om man försöker prata och visar tydligt sin glädje över detta, så jag råder alla som är intresserade av Thailand och folket där att åtminstone lära sig dom vanligaste fraserna, bara det skulle betyda mycket och göra stor skillnad.

Mvh isan lover
 
Men jag håller med IL att dom uppskattar när man försöker.
Jag skulle gjärna prata Thai flytande och jag har tänkt ge mig in i skolan igen efter årskiftet och ge mig på att läsa/skriva och grammatik.
Var och hälsade på en arbetskompis i Rayong han kan ingen Thai alls och han är helt utanför samhället, pratar bara och umgås med andra skandinaver.
Märker att han har väldigt lite koll på det Thailändska samhället, inte mycket han kan göra själv.
 
Jag tycker Tulpan skall fortsätta rätta oss, för som Nam Falang påpekar så är särskrivningar så grova fel att dom ofta totalt förändrar det skrivnas innebörd, man måste gissa vad skribenten menat och det är ju rätt meningslöst. Tio djupa andetag och en snabb korrekturläsning innan man trycker på "skicka" är ju aldrig fel..
 
 
 
Tillbaka
Topp