Skatt på sparränta

 
Det spelar välingen roll om du betalar 15% på ex 1500 bath /mån eller 15% på 18,000 en gång om året??
Jag har som jag sagt företag och har skattekort så jag har bara kollar detta en gång per år angående bankerna har 3 st här
Hur mycket de tar av mig i skatt.
Vet bara att innan kunde jag flytta mellan bankerna det som var över 20K
Med hjälp av bankerna själva till att slippa skatten.
 
Räntan på insatt kapital har ingen betydelse.
Det är vad du får i ränta på insatta pengar som du betalar 15% skatt på.
om du har 1 miljon på kontot och får 1,5 % ränta på detta är detta 1500 bath/mån
Meeen.. Ursäkta men är inte insatta pengar, insatt kapital på banken? Det man får ränta på är på insatt sparat kapital.
Om man nu får bra ränta som 20 000 THB och betalar 15% i skatt på det, 3000 THB, så har man ju ändå tjänat 17 000 THB. Kvar 85% av räntan..
Så vad blir då 3000 THB/år per månad? 250 THB. Ca 80 svenska kronor i månaden.
Som @PanPan förklarade så är det 2,5% i ränta. Vilket motsvarade 800 000 THB på kontot.
Så rör man inte pengarna så stiger de ju med 17 000 THB på första året. Nästa år 817 000 THB + Ränta efter skatt, 17 360 THB = 834 360 THB.
Så inom ett par år miljonen kanske...
 
Meeen.. Ursäkta men är inte insatta pengar, insatt kapital på banken? Det man får ränta på är på insatt sparat kapital.
Om man nu får bra ränta som 20 000 THB och betalar 15% i skatt på det, 3000 THB, så har man ju ändå tjänat 17 000 THB. Kvar 85% av räntan..
Så vad blir då 3000 THB/år per månad? 250 THB. Ca 80 svenska kronor i månaden.
Som @PanPan förklarade så är det 2,5% i ränta. Vilket motsvarade 800 000 THB på kontot.
Så rör man inte pengarna så stiger de ju med 17 000 THB på första året. Nästa år 817 000 THB + Ränta efter skatt, 17 360 THB = 834 360 THB.
Så inom ett par år miljonen kanske.
Meeen.. Ursäkta men är inte insatta pengar, insatt kapital på banken? Det man får ränta på är på insatt sparat kapital.
Om man nu får bra ränta som 20 000 THB och betalar 15% i skatt på det, 3000 THB, så har man ju ändå tjänat 17 000 THB. Kvar 85% av räntan..
Så vad blir då 3000 THB/år per månad? 250 THB. Ca 80 svenska kronor i månaden.
Som @PanPan förklarade så är det 2,5% i ränta. Vilket motsvarade 800 000 THB på kontot.
Så rör man inte pengarna så stiger de ju med 17 000 THB på första året. Nästa år 817 000 THB + Ränta efter skatt, 17 360 THB = 834 360 THB.
Så inom ett par år miljonen kanske...
Du går ju ifrån ämnet lite grand, Om det nu är fastställt att alla banker har samma skatt på inkomstränta, vilket var en av frågorna, så varför ska enbart utlänningar betala skatt upp till 20,000?
 
Du går ju ifrån ämnet lite grand, Om det nu är fastställt att alla banker har samma skatt på inkomstränta, vilket var en av frågorna, så varför ska enbart utlänningar betala skatt upp till 20,000?
Men innan du kommer med påstående, har du kollat om det gäller Thailand eller om din bank gör fel??
Flera har skrivit att dom har inte upplevt det här, inte ovanligt du slänger in en fråga sen inte svarar.
Ingen annan på forumet verkar ju ha fått betala den här skatten, så kanske checka banken, vet inte vilket jävla bankkontor du har i Jomtien men är ju inte första frågan och sen kommer du inte tillbaks.
Jag har bkb på sai 2 vid soi 7 pattaya inga problem.
Byt bankjävel istället för att lipa som ett barn.
 
Men innan du kommer med påstående, har du kollat om det gäller Thailand eller om din bank gör fel??
Flera har skrivit att dom har inte upplevt det här, inte ovanligt du slänger in en fråga sen inte svarar.
Ingen annan på forumet verkar ju ha fått betala den här skatten, så kanske checka banken, vet inte vilket jävla bankkontor du har i Jomtien men är ju inte första frågan och sen kommer du inte tillbaks.
Jag har bkb på sai 2 vid soi 7 pattaya inga problem.
Byt bankjävel istället för att lipa som ett barn.
Har även Bangkok bank och de har dragit skatt på kontot..Tänk att vi har samma kontor för banken och ditt konto inte berörts...
 
15% skatt på sparränta / månad gäller bara utlänningar.
En thai måste komma upp i 20,001 i sparränta för att betala 15% skatt på dessa pengar.
Så medans en utlänning som kommer upp i 19,000 bath ränta/år betalar 2850 bath skatt så betalar en thai zero bath..Låter detta ok?
Spelar väl ingen roll , hur skall vi påverka tycker du:) , de skiter fullständigt i om det är OK eller ej ,, Bara att ge f*n i att spara , eller sätta stålarna på ett Swedbankkonto och få noll i ränta .. Både frugan och jag betalar skallt på vår sparränta , och har gjort det i BKK bank så länge vi minns . En diktatur glöm inte det , man ställer krav på minimum 800k sen kan de höja skatt på sparräntan eller vad fn de vill , vi ytisar kan inget göra åt det ...
 
Spelar väl ingen roll , hur skall vi påverka tycker du:) , de skiter fullständigt i om det är OK eller ej ,, Bara att ge f*n i att spara , eller sätta stålarna på ett Swedbankkonto och få noll i ränta .. Både frugan och jag betalar skallt på vår sparränta , och har gjort det i BKK bank så länge vi minns . En diktatur glöm inte det , man ställer krav på minimum 800k sen kan de höja skatt på sparräntan eller vad fn de vill , vi ytisar kan inget göra åt det ...
Nu börjar du igen och lipa.
Fuc**ng Thailand Fuc**ng Thailand:eek::eek:
 
Du går ju ifrån ämnet lite grand, Om det nu är fastställt att alla banker har samma skatt på inkomstränta, vilket var en av frågorna, så varför ska enbart utlänningar betala skatt upp till 20,000?
Kan man fundera på ,Ja, men fundera gärna vidare på hur du skall få dem att ändra på detta , snarare kommer denna skatt säkerligen att höjas , och inget kan vi göra åt detta , så sitt still i båten och acceptera
 
Nu börjar du igen och lipa.
Fuc**ng Thailand Fuc**ng Thailand:eek::eek:
Jaha, var lipar jag då ?? Svårt med läsförståelsen ?? , Jag har inga problem med att betala skatt på sparräntan , var skrev jag det ? Jag har kvar så det räcker ett bra tag och får ränta på dessa slantar , mer än vad jag får i Sverige på ett vanligt bankkonto, mina andra besparingar har jag varken i Thai eller Sverige , så jag är ganska nöjd .. Men du verkar ha fått något problem med tolkningen av skribenters inlägg
 
Jaha, var lipar jag då ?? Svårt med läsförståelsen ?? , Jag har inga problem med att betala skatt på sparräntan , var skrev jag det ? Jag har kvar så det räcker ett bra tag och får ränta på dessa slantar , mer än vad jag får i Sverige på ett vanligt bankkonto, mina andra besparingar har jag varken i Thai eller Sverige , så jag är ganska nöjd .. Men du verkar ha fått något problem med tolkningen av skribenters inlägg
:eek::thumbsdown:
 
Jaha, var lipar jag då ?? Svårt med läsförståelsen ?? , Jag har inga problem med att betala skatt på sparräntan , var skrev jag det ? Jag har kvar så det räcker ett bra tag och får ränta på dessa slantar , mer än vad jag får i Sverige på ett vanligt bankkonto, mina andra besparingar har jag varken i Thai eller Sverige , så jag är ganska nöjd .. Men du verkar ha fått något problem med tolkningen av skribenters inlägg
Jag brukar inte ha svårt med läsförståelse men man kan faktiskt tolka ditt inlägg på två sätt. Dels ditt eget men även som @magunnar gör. Rätt eller fel, har ingen aning eftersom jag inte har något thailändskt bankkonto.
 
@Mickey666 åk till din bank och och ge banken fullmakt till att skicka din bankdata till The Revenue Department.
Då är det RD som beslutar hur mycken skatt det blir för dig inte banken

Då slipper du skatten det är ingen skatt på under 20K i ränteinkomst
Men får inte RD uppgifter hur mycken ränta du får från din bank, då får du betala skatten
 
Senast ändrad:
@Mickey666 åk till din bank och och ge banken fullmakt till att skicka din bankdata till The Revenue Department.
Då är det RD som beslutar hur mycken skatt det blir för dig inte banken

Då slipper du skatten det är ingen skatt på under 20K i ränteinkomst
Men får inte RD uppgifter hur mycken ränta du får från din bank, då får du betala skatten
Jag anser inte det vara så stor sak.får bra ränta mot i Sverige .då kan jag ta denna skatt .även om det inte är rättvist .mitt val att spara där .bar att köpa deras regler
 
Men med lite möda kan du slippa skatten helt 15% är alltid 15%
Om du får 19999 i ränteinkomst då sparar du nästan 3000tb
Du kan köpa soppa till hojen
Eller så öppnar du skattefritt konto på 550.000 baht, väljer insättning av 1000 baht i månaden, det är max 600.000 baht på sånt konto och minimum insättning 1000 baht i månaden 2,25-2,5% ränta skattefritt.
Resten på sparkonto, ingen skatt på visumpengarna.
 
Vad är problemet??
Om man tjänar pengar på att ha dem på banken, så vad är problemet?
Om man nu får en ränta på 20 000 THB är det väl inte fel. 15% ( 1,25% / mån ) i skatt.. 3000 THB per år!!! 250 THB i månaden.
Men likväl växer ju insatt kapital med 17 000 THB. Så vad är problemet? Hur många kan spara 800 000 THB på banken? Är det girighet eller vad när man ifrågasätter en skatt på 15% för räntan ?? Sätt pengarna i en svensk bank.. Då blir det inga 17 000 THB över.. Det blir inte en Bath..
Vad jag förstått av tidigare inlägg så handlar det om att ha ett sparkapital i Thailand för att få behålla sitt visum.. Och om man då tillika får betalt för dessa pengar så varför har det blivit ett problem?
Andra krav är väl annars att man skall visa upp en fast inkomst för Thailändska myndigheter.. ??
Gå in och tjafsa med Thai myndigheter om att man inte har fet inkomst till Thailand utan bara har ett sparkapital för att uppfylla en regel...
Tror det blir en liten utredning och utvisning kanske.. ;)
 
Du går ju ifrån ämnet lite grand, Om det nu är fastställt att alla banker har samma skatt på inkomstränta, vilket var en av frågorna, så varför ska enbart utlänningar betala skatt upp till 20,000?
Det ÄR och kommer så alltid att vara... Skillnad på Thai och Farang.. Olika priser.. :)
 
Vad är problemet??
Om man tjänar pengar på att ha dem på banken, så vad är problemet?
Om man nu får en ränta på 20 000 THB är det väl inte fel. 15% ( 1,25% / mån ) i skatt.. 3000 THB per år!!! 250 THB i månaden.
Men likväl växer ju insatt kapital med 17 000 THB. Så vad är problemet? Hur många kan spara 800 000 THB på banken? Är det girighet eller vad när man ifrågasätter en skatt på 15% för räntan ?? Sätt pengarna i en svensk bank.. Då blir det inga 17 000 THB över.. Det blir inte en Bath..
Vad jag förstått av tidigare inlägg så handlar det om att ha ett sparkapital i Thailand för att få behålla sitt visum.. Och om man då tillika får betalt för dessa pengar så varför har det blivit ett problem?
Andra krav är väl annars att man skall visa upp en fast inkomst för Thailändska myndigheter.. ??
Gå in och tjafsa med Thai myndigheter om att man inte har fet inkomst till Thailand utan bara har ett sparkapital för att uppfylla en regel...
Tror det blir en liten utredning och utvisning kanske.. ;)
Han @Mickey666 vill kanske använda de 3000 extra till mat, vad vet jag.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
7 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
A
Svar
8
Visningar
2 K
Wanpen
W
 
Tillbaka
Topp