skatt

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Är det någon som vet hur mkt skatt man betalar i Thailand?

Betalar faranger samma skatt?


ha re gött

marianne
 
Hej
dom som jobbar betalar inte skatt :thumbsup:, bara den som äger själva butiken/affären som betalar skatt,
de är inte lika mycke som hemma, ( 8-15% )
 
hej

menar du att man som anställd inte betalar någon skatt.
hur får man då ihop till vägar, sjukvård, skolor etc?????
föräldrarna betalar skolgången men räcker de pengarna. jag trodde att en del av skatten man tjänar går till detta och till sjukvård, vägar osv.
jag har hört att man via jobbet har försäkringar som täcker sjukhusbesök. stämmer det?


marianne
 
Hej
Anställd betalar inte skatt, utan den ägaren av rörelsen betalar.
För vägar,sjukvård mm, betalar regeringen (om man kallar dom samma som våran), ingen försäkring vad jag vet har den anställde, ägaren ??, sjukbesöken betalar dom som vanligt, mitt barnbarn ska på läkarbesök kostar 600 bath.
 
hej wanpen!!

mina vänner som jobbar på ett massage ställe har berättat att de via arbetsgivaren har en försäkring så de betalar inte för sjukvård.
vet ej om det är vanligt?


ha re gött
marianne
 
Om man tjänar under 15.000 bath betalar man ingen skatt. Därutöver beror på hur stor familj man har men skattesatsen börjar på 7% i normalfallet.
Är du inflyttad farang med eget bolag betalar du 7% på 40.000 bath. Det är minimum vad du som farang förväntas behöva för att klara dig. Tjänar du mer är det meningen att du skall betala mer i skatt men jag tror få gör det eftersom det i princip inte finns någon kontroll.
Är du anställd är det företaget som sörjer för skatteinbetalningen. Företaget betalar även 200/månad och anställd för sjukvård. Den anställde får då fri sjukvård på ett statligt sjukhus som utses i anställningsområdet. Åker du bort på en resa måste du således åka till din hemstad för att få fri vård, m a o bli inte akut sjuk (detta gäller för thaiare).
Faranger bör köpa en egen privat sjuk- & hälsoförsäkring. Den kostar 40-50.000/år men då kommer du in på ett privatsjukhus om något händer.
Privatsjukhusen ser mer ut som semesterhem och servicen är otrooolig.
Du kan som farang även förlita dig på statliga sjukhus men får då betala för tjänsterna och medicinerna. Om det blir billigare än en försäkring går inte att svara på utan att veta vad du kommer att råka ut för men sjukvården är billig, ruskigt billig. Jag blev röntgad för en njursten förra året och betalade för hela kalaset 500 SEK, röntgen, läkarbesök två gånger och smärtstillande. Mediciner är också billigt. Jag vågar inte ens gissa vad det skulle kosta i Svedala.
Nu är ju otroligt många thaiare mamma- och pappa-företagare som det heter här (småföretagare). Dom redovisar nog aldrig skatt och har inget sjukskydd heller. Funkar kanonbra ända fram tills . . . .
Systemet tar in pengar på en mängd olika sätt, moms som inte riktigt fungerar som i Sverige, företagsskatten är hög, export-Importtullar, sjukvården och en mängd olika andra intäkter som, ja faktiskt räcker till. Det 'svarta hålet' där pengarna försvinner, som vi har i Sverige finns inte i Thailand.
 
hej Jem!!

verkligen intressant. Man vet ju inte så mycket som resenär och ju mer man lär sig desto roligare blir det.
Vi råkade ut för ett litet äventyr när vi var på koh pagnan för några år sedan. Jag vurpade med en vespa i en mycket brant backe. jag körde en manuell vespa och var mest van med automat. hur som helst så hade jag för låg hastighet för att klara backen och var tvungen att växla ner ett par gånger. när jag skulle lägga in lägsta växel så lyckades jag inte direkt och vinglade till och kom av den mycket knaggliga vägen och välte med vespan. jag hade ingen större fart men min dotter satt bakom mig och vi välte lite klumpigt. Vi fick ta henne till läkaren på ön och han gav henne en spruta, man spjälkade benet - genom att lägga det i en lång träform inför resan tillbaka till samui. de övertalade oss att det var bäst för oss att ta speedboat. när vi reste till koh pagnan betalade vi 200 bth ihop. vår dotter åkte gratis och när vi åkte tillbaka till samui kostade det alltså klart mycket mer. man stod och tog emot oss med ambulans och vi åkte till sjukhuset där man röntgade och la om benet. hon fick en del mediciner och när vi skulle betala så fick jag en chock. jag trodde att sjukvården var billig i thailand men där fick vi tji. Summa summarum så gick kalaset loss på 4500 svenska kronor och vi fick ta det direkt genom vår reseförsäkring. det är allt tur att det finns försäkringar när det gäller.
vi fick betala självrisken som är 1500 kr. resan med speedboat kostade 3000 kr och min dotter hade mått mycket bättre om vi hade tagit den lugna färjan för att åka speedboat när man har ont gjorde inte saken bättre. de körde fort och det slog hela tiden och min dotter var helt knäckt när det slog och förvärrade smärtan.

marianne
 
Ni hamnade på ett privat sjukhus. De statliga kostar inte en bråkdel men jag tycker det låter dyrt även för ett privat sjukhus men antagligen har vi även här ett turistsyndrom.
De privata sjukjhusen kan ta betalt vad dom vill men om dom är för dyra för oss som bor där förlorar dom en kund eftersom det finns konkurrens.
Det kostar t ex 400-600:-/natt att ligga på ett privatrum, modell större med kylskåp, TV, microugn och 24-timmarsservice. På ett statligt sjukhus kostar det 100-150:- men med rejält lägre standard.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
7 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
 
Tillbaka
Topp