Skattesystemet i Thailand

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hur är det med skatt för expats?
Jag har iofs glott lite på nätet, men gissar att någon här kanske har bättre info.

Jag känner en del folk som jobbat i Thailand och dom menar att det inte går att göra några avdrag som expat och att skatten är ganska hög.
Då skatten verkar sträcka sig till ca 35% och är progressiv så vet jag inte om det är någon direkt hög skatt. Ja, hög med tanke på att man egentligen inte får något för skatten.
Thailändarna betalar väl 5% till sociala försäkringar av de första 15.000 Thb (per månad gissar jag) men jag räknar med att en expat inte får några sociala försäkringar. Det betyder säkert inte att vi slipper den. Nu handlar det inte om några större pengar på den summan, men det är alltid roligt att veta.

Några konstiga avgifter som tillkommer?

nmax

Forumveteran
Avdrag finns.
Först 160.000 i rent avdrag, (100+60)
Sen efter det är dom första 150k skattefria så det blir ju totalt 310k i avdrag.
Sen är det en skattetrappa så du betalar inte ex 35% på hela beloppet även om du totalt kommer över den gränsen.
150-300k 5%, 300-500 10% osv enligt tabellen, sen det som över stiger gränsen för 35% blir det 35% på men innebär att man aldrig kommer upp i hela 35% oavsett hur mycket man tjänar. Det under 35% gränsen drar ju ner snittet.

Övriga avgifter är mer eller mindre frivilliga. Faktum är att Thailand har ett pensionssystem som liknar vårat gamla ATP, mycket förmånligt men dom måste betala in till det i 15 år och börja före dom fyller 40, efter 40 kan dom inte komma med.

PanPan

Forumveteran
Sen kan man öppna pensionsparsförsäkringar som bankerna erbjuder dom får man dra av skatt på.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Avdrag finns.
Först 160.000 i rent avdrag, (100+60)
Sen efter det är dom första 150k skattefria så det blir ju totalt 310k i avdrag.
Sen är det en skattetrappa så du betalar inte ex 35% på hela beloppet även om du totalt kommer över den gränsen.
150-300k 5%, 300-500 10% osv enligt tabellen, sen det som över stiger gränsen för 35% blir det 35% på men innebär att man aldrig kommer upp i hela 35% oavsett hur mycket man tjänar. Det under 35% gränsen drar ju ner snittet.

Övriga avgifter är mer eller mindre frivilliga. Faktum är att Thailand har ett pensionssystem som liknar vårat gamla ATP, mycket förmånligt men dom måste betala in till det i 15 år och börja före dom fyller 40, efter 40 kan dom inte komma med.
Ja, progressiv skatt förstod jag att det var.
Avdraget på 310.000 förstår jag dock inte.

150.000 skattefritt + 160.000 skattefritt?
Det låter konstigt, men vad vet jag.

Sett att 35% dyker upp efter 5 mille men har sett att man kan sambeskattas. Betyder det att man ”delar på lönen”
Då är det ju väldigt förmånligt om man dessutom får (150k +160k)*2

PanPan

Forumveteran
Life insurance premiums are tax-deductible in line with the Revenue Department conditions.
Life insurance is not a bank deposit. In the event of early redemption, customers may receive returns less than the paid premiums, depending on the date the early redemption is made.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Life insurance premiums are tax-deductible in line with the Revenue Department conditions.
Life insurance is not a bank deposit. In the event of early redemption, customers may receive returns less than the paid premiums, depending on the date the early redemption is made.

Man kan alltså dra av för livförsäkringskostnader.
Finns väl en del som är både försäkring och sparande, fast dessa kanske inte fungerar att dra av för hela beloppet.

nmax

Forumveteran
Ja, progressiv skatt förstod jag att det var.
Avdraget på 310.000 förstår jag dock inte.

150.000 skattefritt + 160.000 skattefritt?
Det låter konstigt, men vad vet jag.

Sett att 35% dyker upp efter 5 mille men har sett att man kan sambeskattas. Betyder det att man ”delar på lönen”
Då är det ju väldigt förmånligt om man dessutom får (150k +160k)*2
Först ett rent avdrag på 160, dvs är inkomsten 460k så skattar du för 300 och av dessa 300 är dom första 150 0%, sen 150-300 5% vilket innebär att den totala skatten för 460k blir 7500 baht = 1.63% i effektiv skatt.
Hänger du med?

andrejsdenruskige

Forumveteran
Först ett rent avdrag på 160, dvs är inkomsten 460k så skattar du för 300 och av dessa 300 är dom första 150 0%, sen 150-300 5% vilket innebär att den totala skatten för 460k blir 7500 baht = 1.63% i effektiv skatt.
Hänger du med?
Tycker att det låter galet med ett sådant avdrag.
Det betyder att skattesystemet börjar när man tjänar strax över 25k per månad.

Men det kan mycket väl stämma, då frun har nämnt någon sådan summa och jag alltid har trott att det är 150.000 per år

nmax

Forumveteran
Som ni förstår så är det inte många Thai som betalar någon inkomstskatt då allt upp till 310k är skattefritt. Finns fler avdrag om man är gift, familj å dyl.
Har man företag så kan man ju sprida ut inkomsterna på många "anställda" och få ner skatten..... Nog rätt vanligt förekommande

andrejsdenruskige

Forumveteran
Så här är det galet eller inte, jag tycker att det är kanon
Visst är det kanon. Det lät nästan bara för förmånligt att det var på det sättet.

Skumläste någonstans om sambeskattning.
Kan det betyda dubbla avdrag tillsammans?
Typ 610.000 Thb eller bara 150k + (160k x 2)?

Nåja, tycker att det låter bra ändå.
Skummar lite i fall det skulle bli aktuellt med jobb i krokarna.
Måste göra en liten nettokalkyl utifall att.

SatanG

Forumräv
Visst är det kanon. Det lät nästan bara för förmånligt att det var på det sättet.

Skumläste någonstans om sambeskattning.
Kan det betyda dubbla avdrag tillsammans?
Typ 610.000 Thb eller bara 150k + (160k x 2)?

Nåja, tycker att det låter bra ändå.
Skummar lite i fall det skulle bli aktuellt med jobb i krokarna.
Måste göra en liten nettokalkyl utifall att.
Som anställd tror jag inte du kan "sambeskattas" men ett litet avdrag för din partner, barn kan du göra.
Som Panpan säger så kan man dra av för div. pensionssparande i olika försäkringar men de är begränsade också.
Vill minnas att det finns tre olika slags pensionsförsäkringar/sparande som man kan dra av för men som sagt begränsade. Om/hur dessa gäller även oss faranger vet jag inte.
Finns nog knappast någon som tjänar upp till 30k som behöver skatta, det dras även av för föräldrar som inte jobbar etc.
Blir du anställd av ett bemanningsbolag så kan du sannolikt få en del av lönen utbetald i ditt hemland, stora gråzoner där.

/ SatanG

andrejsdenruskige

Forumveteran
Som anställd tror jag inte du kan "sambeskattas" men ett litet avdrag för din partner, barn kan du göra.
Som Panpan säger så kan man dra av för div. pensionssparande i olika försäkringar men de är begränsade också.
Vill minnas att det finns tre olika slags pensionsförsäkringar/sparande som man kan dra av för men som sagt begränsade. Om/hur dessa gäller även oss faranger vet jag inte.
Finns nog knappast någon som tjänar upp till 30k som behöver skatta, det dras även av för föräldrar som inte jobbar etc.
Blir du anställd av ett bemanningsbolag så kan du sannolikt få en del av lönen utbetald i ditt hemland, stora gråzoner där.

/ SatanG
Ja, det blir nog inte hela lönen som syns i Thailand i fall det blir jobb där.
Dumt att betala skatt när man inte får något för pengarna.

Nåja, chansen att få jobb är nog inte så hög, men chansen är högre än att vinna 22kr på lotto

PanPan

Forumveteran
Ja, det blir nog inte hela lönen som syns i Thailand i fall det blir jobb där.
Dumt att betala skatt när man inte får något för pengarna.

Nåja, chansen att få jobb är nog inte så hög, men chansen är högre än att vinna 22kr på lotto
Kanske man med skulle kolla jobbalternativ här nere, flyga till Europa varannan månad lockar mindre och mindre.
Kanske dom behöver en hamnkapten här i Laem Chabang ;)

PanPan

Forumveteran
Jag fick en möjlighet på en position i Laem Chabang, men jag tror att tjänsten är väldigt lockande för många och lönen var det inget fel på heller. Oförskämt bra för att vara i Thailand.
Var många på skolan som jobbar i Laem Chabang, jag har ju bara 5 min dit så kanske skulle kika runt lite där.
Fast nu har jag ju planerat långledigt, börjar med 6 veckor sen sätts jag i resurspoolen med full lön till nybygget kommer nästa år, kan ju ha tur och bli ledig i 9 månader med full lön, så innan dess byter jag inget ;)
Fast den turen har jag aldrig haft innan så dom har säkert nåt om 6 veckor.

Topp