skicka pengar till Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ulf4345

Medlem
Behöver skicka 2000kr till min flickväns konto. Vet någon vad som blir fördelaktigast, om jag ska skicka Baht eller svenska kronor till hennes konto i Bangkok? Tacksam för tips. Ulf
 
Jag tror att kursen är bättre i Thailand än här. I alla fall har jag fått bra kurs på Swedbank.
Ett utttag på 1000 bath i thailand kostade mig 195 SEK + 10 SEK i avgift. Nu hör det till saken att min flickväns dotter har ett svenskt Visa-kort

08-01-11 08-01-10 SIAM COMMERCIA/S -195,00
08-01-11 08-01-10 Uttagsavgift -10,00
 
OK jag har skickat svenska pengar, så vi får se vad växelkursen till Baht blir. Ganska saftiga bankkostnader på sammanlagt 200kr inkl mottagarens kostnader. Finns det billigare sätt att skicka pengar till ett bankkonto i Thailand?
 
Öppna ett konto och knyt ett nytt uttagskort till detta. Skicka ner kortet och när det kommit ner ringer du om koden.
Sedan kan hon ta ut de pengar du för över till kontot. Swedbank tar ut en uttagsavgift på 10:- för varje uttag, men detta är betydligt billigare än att föra över pengarna till hennesw bankkonto.
 
Jag kan tipsa om Ica Bankkort som kostar 240 kr per år.

Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands 0 %
Automatuttag i Sverige och utomlands 0 kr

Man kan använda det på 2 sätt.
  • Man kan ha med sig det på resan och ta ut pengar på bankomater ofta utan att det kostar något extra i uttagsavgifter.
  • Om någon som befinner sig i Thailand har kortet kan man sätta in pengar enkelt och lätt samt helt Gratis från Sverige. (Använd din fantasi här)

Dessutom får man bra ränta på innestående pengar. Det låter kanske konstigt men Ica banken blev utsedd till årets bank 2007. Jag har själv bytt och är helnöjd med dom.

// Rippe
 
hej Rippe!!!

Vad kul att det blev bra med kortet.

marianne :wai:

frågan är om inte vi också ska göra så...
 
Har kollat med olika banker utifrån Rippes utmärkta förslag. Billigast är GE Money Bank, som kostar 0 kr. Inga uttagsavgifter för 12 uttag per år (därefter 15 kr). Inget valutapåslag. 4% ränta på insatta pengar.
 
hejsan på er ! jag tycker det funkar bra med Forex chashkort , men de tar en avgift för in satta belopp och lite vid utag .
men funkar jättebra nu när tjejen har de kortet där nere ..
när jag säter in pengar så kan hon gå direkt till bankomaten o häta ut dessa ..
jag är helnöjd med den lösningen..
 
En av fördelarna med ICA.kortet är att det är knutet till ett vanligt svenskt bankkonto och det går alldeles utmärkt att göra stående överföringar eller enstaka överföringar från ett annat svenskt bankkonto.

Bra att det finns lite alternativ och att bankerna får lite konkurrens!
 
Hej, jag har provat det mesta när det gäller att skicka pengar till Thailand. Jag rekommenderar forex global cash card, låg avgift och du för in pengar på din flickväns kort ifrån datan när som helst. Ta dig till en forex butik om du kan, så får du all hjälp du behöver. Skicka sen kortet till din flicka. En av fördelarna är också att du har full kontroll på hur mycket och var pengarna tas ut någonstans.
 
Hej igen. Jag glömde ju säga att forex är väl den bank som har den bästa kursen av dem alla.
 
Det verkar som om Thailändska banker har börjat tillämpa en extra avgift på 150 baht när man tar ut pengar på utländska kreditkort (Mastercard). Det verkar drabba alla, även ICA-korten. För vissa betyder det att man får avgift både i Sverige och i Thailand. TRIST!!!
 
"rippe " sa:
Det verkar som om Thailändska banker har börjat tillämpa en extra avgift på 150 baht när man tar ut pengar på utländska kreditkort (Mastercard). Det verkar drabba alla, även ICA-korten. För vissa betyder det att man får avgift både i Sverige och i Thailand. TRIST!!!
Hej rippe!

Jag skickar pengar via internet från Handelsbanken till BKK bank kostar 40 kr för avgift och mottogare betalar ca.200 baht.
När ni har använt kreditkort och Thailänska bank tar 150 baht för avgift ,hur mycket betalar ni här i Sverige(avgift)?

mvh
phirawan
 
"Phirawan " sa:
När ni har använt kreditkort och Thailänska bank tar 150 baht för avgift ,hur mycket betalar ni här i Sverige(avgift)?

Det vi använder är ett ICA-bankkort och vare sig ICA-Banken eller Mastercard tar ut någon avgift för uttag i utländska bankomater. Bankkortet är anslutet till ett ICA Bankkonto.


Numera lägger ju thailändska banker på 150 baht på alla uttag i bankomater när utländska kreditkort används. Man kan ta ut upp till 20,000 baht åt gången i en del thailändska bankomater. Med nuvarande växlingskurs fick jag 4,47 baht för en krona (tog ut 20,000 baht) och då ingår den nya thailändska straffavgiften i priset.
 
Har just provat att skicka pengar själv via Swedbanks internetbank till konto i Thailänds bank och avgiften blev då 50 KR, enligt uppgift och tidigare överföringar tar Siam Commericial Bank 300 THB från 0-10.000 och 600 THB för belopp 10.000 - 20.000....osv
Har tidigare skickat genom att gå in på bankkontoret men fick då betala 115 SEK per överföring.
Väljer dock att skicka i THB som valuta då växlingskursen blir bra, i dag 4,34 mot Forex 4,22. (i 4,34 är de 50kr medräknade)
Går att datera överföringar 12mån framåt i tiden så jag lägger upp för flera månader i taget.
/Swensen
 
Klart bästa sättet är ett ICA Bank kort, den enda kostnaden är den nya avgiften som Thailand tar ut av samtliga kort, ICA tar ingen avgift.

Beställ ett kort skicka ner detta till Thailand och mottagaren, skicka koden ett tag efteråt.

Om du är osäker på den som har kortet i Thailand, se till att det inte är någon kredit kopplad. Sätt in de belopp du önskar från Sverige så kan kortet inte heller missbrukas, du har full koll, även om kortet blir stulet.


Lycka till!

Hakan
 
Hej.
Min tjej har sedan år tillbaka ett ICA bankort Maestro där nere.
Det är ingen kredit på det och jag sätter in pengar via min
internetbank här hemma på förmiddagen. Hon kan ta ut pengar på
eftermiddagen. Enda avgiften är 240/ år för kortet och den avgift på
150 Baht per uttag som de Thailändska bankerna tar ut.
Jag kan kolla på min sida på Icabanken.se när och var hon plockar ut
pengarna, och jag kan se detta samma dag hon gör ett uttag.

Mvh
LelleGotland
 
detta med att dom tar ut 150 baht det e sant till viss del för jag vägrar ta ut ur automater som tar pengar för uttag. jag har kommit underfund med att bangkok bank tar ut 20 baht. sen är det i vissa fall på vissa ställen som vissa banker tar ut 150 baht men då går jag bara till nästa bankomat (det brukar inte vara mkt längre än 150-200 meter till nästa). Kan va värt att veta att det inte är ALLA banker som tar ut avgifter.

Mvh Linda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
3 K
boonkaan
B
S
Svar
5
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp