Skillnader på livet i Thailand och Filippinerna

Grådassig

Aktiv medlem
Hejsan!

Många på det här forumet är rätt så beresta och jag är förstås nyfiken på vad ni har för erfarenheter för ni jämför livet i Thailand med livet på Filippinerna. Det finns ju förstås uppenbara skillnader, även om båda länderna tillhör SOA.

Jag radar upp några grejer, så kan ni kommentera eller fylla på.

T - Buddhism, F - kristendom
T - inga eller få jordbävningar, F - jordbävningar på vissa platser
T och F: fattigdom i vissa kretsar/platser
T - khmeriskt skriftspråk, F - alfabet

Detta är bara några få saker. Vad skiljer i exempelvis mentalitet och traditioner? Matkulturen är vida känd i Thailand och jag kan i vart fall rada upp 10 thailändska rätter. Den enda rätt jag vet om, som kommer från Filippinerna är adobo, och det har jag inte ens smakat.

En annan fråga: hur ser lagstiftningen ut kring arbete på Filippinerna vad gäller utrikes födda? Jag är mycket väl insatt i den snäva typ av jobb man som "alien" kan söka i Thailand. Hur ser det ut med ägande av mark och bostad på Filippinerna?
Hur är nöjdheten hos aliens bosatta på Filippinerna respektive Thailand i förhållande till varandra? (Ja, smaken är som baken, jag vet).

Hejsan!

Många på det här forumet är rätt så beresta och jag är förstås nyfiken på vad ni har för erfarenheter för ni jämför livet i Thailand med livet på Filippinerna. Det finns ju förstås uppenbara skillnader, även om båda länderna tillhör SOA.

Detta är bara några få saker. Vad skiljer i exempelvis mentalitet och traditioner? Matkulturen är vida känd i Thailand och jag kan i vart fall rada upp 10 thailändska rätter. Den enda rätt jag vet om, som kommer från Filippinerna är adobo, och det har jag inte ens smakat.

En annan fråga: hur ser lagstiftningen ut kring arbete på Filippinerna vad gäller utrikes födda? Jag är mycket väl insatt i den snäva typ av jobb man som "alien" kan söka i Thailand. Hur ser det ut med ägande av mark och bostad på Filippinerna?
Hur är nöjdheten hos aliens bosatta på Filippinerna respektive Thailand i förhållande till varandra? (Ja, smaken är som baken, jag vet).
Hej

En sak som jag tycker skiljer länderna åt är att det enligt mina erfarenheter är mycket mer vapen i omlopp i Filippinerna som gör samhället otryggare och mer våldsamt. Det är så jag upplevde det, men jag är långtifrån säker på att alla håller med.

Mvh isan lover

Rör det sig både om landsbygden och i storstäderna du upplever att det är mer vapen?
Hej

Vi var ett gäng som började med Manilla och sen reste längs kusten via Subic Bay, Olongapo, San Fernando, Pinatubo och Angels City, sen söderöver via inlandet tillbaka till Manilla och det kändes mycket otryggare, mer vapen, mer våld, beväpnade vakter och inte alls som i Thailand.

Mvh isan lover

Hejsan!

Det jag kan säga är att Thailand är ett isolerat land, man lyssnar på inhemsk musik, inhemsk mat, inhemskt språk.
När jag flyttade hit hade smart phone precis kommit i Sverige, första 3 åren såg jag bara en eng språkig film.
Alla lyssnar bara på thai/isaan musik.
Man har 0 kunskap om länder utanför Thailand, min fru trodde USA var en provins i landet Europa.
I byn kan dom knappt ens thai, alla pratar isaan, frugan och äldste sonen hade samma lärarinna innan jag tog ner han hit.
Lärarna i Pattaya shockhade men han kan ju inte ens thai.
Folket själva vet inte hur skillnaden är.

Det jag kan säga är att Thailand är ett isolerat land, man lyssnar på inhemsk musik, inhemsk mat, inhemskt språk.
När jag flyttade hit hade smart phone precis kommit i Sverige, första 3 åren såg jag bara en eng språkig film.
Alla lyssnar bara på thai/isaan musik.
Man har 0 kunskap om länder utanför Thailand, min fru trodde USA var en provins i landet Europa.
I byn kan dom knappt ens thai, alla pratar isaan, frugan och äldste sonen hade samma lärarinna innan jag tog ner han hit.
Lärarna i Pattaya shockhade men han kan ju inte ens thai.
Folket själva vet inte hur skillnaden är.
Tror du att det kan bero på att det är mindre påverkan från andra länder, exempelvis filmer från USA och amerikansk och europeisk musik?
Filippinerna delar ju alfabetet med oss, och det har då varit lättare att lära sig andra språk med alfabetet som skriftspråk, exempelvis engelskan. Eller kan man dra några andra slutsatser?

Tror du att det kan bero på att det är mindre påverkan från andra länder, exempelvis filmer från USA och amerikansk och europeisk musik?
Filippinerna delar ju alfabetet med oss, och det har då varit lättare att lära sig andra språk med alfabetet som skriftspråk, exempelvis engelskan. Eller kan man dra några andra slutsatser?
Jag är så gott som säker på avsaknad av påverkan av andra länder.
På 13 år har jag sett 1 eng taland film, var på julafton om inte räknar in nuvarande streaming
Alla mina grannar är högutbildade men lyssnar bara på thai musik.
I byarna nordöst bara isaan musik.
Kör jag 8km ner till Pattaya tar jag mig runt på Engelska, här 8km från Pattaya kan jag inte ta mig runt på eng utan måste prata thai.

För många nordbor verkar svårt att förstå hur långt bort det är igentligen och få har relation.
Sällan ASEAN nyheter uppmärksammas i Svensk media.
Lika sällan västerländska här.
Tex är inte Ryssland och Ukraina kriget något stort här nere, nämns sällan i media och på tv nyheter knappt alls.
Thailand har tex inget mot ryssar och inte stoppat handel med.
Försökt få frugan att förstå hur stort krig för oss västerlänningar men här, vet knappt att försigkommer.

Nu är detta en rätt svår fråga att besvara om man inte nyligen varit i båda länderna och kan jämföra, men hur är kostnadsläget för mat och hotell länderna emellan? Det kan ju också vara svårt att dra enkla paralleller då det kan vara svårt att jämföra två jämbördiga städer i olika länder.

I aftonbladet kan ett familjemord i USA bli huvudrubrik.
Ett bestialiskt mord i ASEAN, Afrika, Sydamerika etc uppmärksammas inte ens.
Vad man ens tycker får man förstå att vi är uppdelade.

Nu är detta en rätt svår fråga att besvara om man inte nyligen varit i båda länderna och kan jämföra, men hur är kostnadsläget för mat och hotell länderna emellan? Det kan ju också vara svårt att dra enkla paralleller då det kan vara svårt att jämföra två jämbördiga städer i olika länder.
Svår fråga med då man måste ta det i baht.
Men thai lever ofta gruppvis i byar och betald mark bostäder eller på något sett subventionerade.
Eller var så, idag ligger dom och Sverige högst belånade hushåll och skuldsatta..
Dock vet jag att vi är skuldfria förutom det lilla vi har, jag har låst in familjens chanotte i kassaskåpet hemma på all familjens mark i byn så dom inte kan ta lån på den, gjorde mig inte poppulär men ett krav.

Svår fråga med då man måste ta det i baht.
Men thai lever ofta gruppvis i byar och betald mark bostäder eller på något sett subventionerade.
Eller var så, idag ligger dom och Sverige högst belånade hushåll och skuldsatta..
Dock vet jag att vi är skuldfria förutom det lilla vi har, jag har låst in familjens chanotte i kassaskåpet hemma på all familjens mark i byn så dom inte kan ta lån på den, gjorde mig inte poppulär men ett krav.
Och för förtydliga jag löste ut dom och tvingade skriva allt i frugans namn och jag håller papprena.
Så all mark, hus etc i byn som släkten hade har vi idag i frugans namn och håller här.

@kurant borde ha lite koll på prisläget. Han bor ju i Filippinerna och var nyligen i Thailand.

Nu är det på månaden 31 år sen jag var i Filippinerna senast så mycket kan ju ha ändrats men knappt ingen har skrivit om det viktigaste:);)
Engelska språket mycket bra, inhemska spriten finfin och billig, inte lika penningkåta galanta damer, hotellstandarden mycket sämre och dyrare och den urusla maten finns inget att skriva om, mer att den var just urusel.

Nä fan nu drar jag snart till Udon Thani så jag har inte tid med er kära forumsvänner.

Thailands fördelar.

Bättre infrastruktur
Billigare boende
Billigare mat som ägg, kyckling, kött, charkuterier, mejeriprodukter kostar hälften
Bättre mat överlag
Billigare transporter
Högre levnadsstandard
Högre löner
Bättre sjukvård

Filippinernas fördelar

Enkelheten
Naturen
Luftkvalitet
Alfabetet
Språket, alla myndigheter använder engelska.
Nästan alla förstår engelska bra men talar sämre.
Seafood
Bröd
Kultur är västerländsk
Utbudet av västerländska restauranger i städerna
Vänliga öppna människor men yngre har lite för stor respekt för äldre.
Högertrafik
Ärlighet
Även utlänningar över 60 får rabatter och förmåner som lokala.

Thailands nackdelar

Visum och uppehållstillstånd
Dyrare alkohol
Vänstertrafik
Språket
Mer vardagskorruption från typ poliser
mer narkotika och missbruk
Kulturskillnad

Filippinernas nackdelar.

Utbredd fattigdom på landsbygden
Stora barnkullar
Korruption på högre nivåer
Allt för amerkaniserad livsstil
Skolorna

Hej

Vi var ett gäng som började med Manilla och sen reste längs kusten via Subic Bay, Olongapo, San Fernando, Pinatubo och Angels City, sen söderöver via inlandet tillbaka till Manilla och det kändes mycket otryggare, mer vapen, mer våld, beväpnade vakter och inte alls som i Thailand.

Mvh isan lover
Nu är det tvärtom, mycket har hänt sen du var där för typ 40 år sedan.

Vad gäller att arbeta är det lika tuffa regler som i Thailand.

Gifta med en Filipino har stora fördelar att bedriva business aktivt jämfört med Thailand.
Nu är lönerna bara hälften mot Thailand så ingen normal tar vanliga jobb även om man fick.

Du kan inte äga mark i ditt namn och inte heller hyra.
Condo kan du äga i eget namn.

Du kan ärva mark och hus om frun går bort och tvingas inte sälja. Den går inte att överlåta via arv till utlänningar men man äger den så länge man lever.

Det går att stanna i upp till tre år som turist genom att förnya sitt turistvisum regelbundet med max 6 månader i taget.
Det går numera att göra online och betala med kort.

Thailand har mycket sämre och krångliga regler för att stanna länge.

Ska man bara åka bort i några månader över vintern vinner Thailand, billigare biljetter, kortare flygtid samt mer prisvärt.

Liknande trådar

A
Svar
25
Visningar
8 K
Anonymius
A
K
Svar
2
Visningar