Skum sedvänja?

alajgadaj

Aktiv medlem
Ja, thailändarnas möblerings-”skills” är ju fenomenala.
Man får som oftast ett psykbryt när man ser hur dom möblerar
Hej
Kan faktiskt inte hålla med alls där. Nu har jag iofs inte bott ihop med ngn thai.
Men jag gillar stilen, vare sig den är endast säng, altare och "ståltrådsbur" för allsköns förvaring.
Eller om det är en superflådig våning eller villa.
Även bordell med brädväggar klädda med affisher alá tidningen OKEJ.
Allt funkar, men det säger kanske mer om min känsla och krav på inredningsdesign.....
Mvh

Isan Lover

Forumveteran
Hej
Kan faktiskt inte hålla med alls där. Nu har jag iofs inte bott ihop med ngn thai.
Men jag gillar stilen, vare sig den är endast säng, altare och "ståltrådsbur" för allsköns förvaring.
Eller om det är en superflådig våning eller villa.
Även bordell med brädväggar klädda med affisher alá tidningen OKEJ.
Allt funkar, men det säger kanske mer om min känsla och krav på inredningsdesign.....
Mvh
Hej

På landet är väl inte själva möbleringen något större problem tycker jag, det är väl i så fall mer avsaknaden av möbler som man lägger märke till, man både äter, ser på TV och sover ju ofta på golvet.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Har man några möbler så plasseras dessa på rad längs väggarna
Så min fru vill ha det möblerat, på undervåningen, riva ut hela köket, slänga ut köksbordet och alla stolar, riva ner skiljeväggen.
Bara ha tv kvar plus plastlådor längs väggarna som hon kan slänga ner allt i, resten öppen yta.
Over my dead body!! Hemma har hon inte möblerat om nåt men hände några gånger i husen vi hyrt och som du skriver, psykbryt!!

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

Ja det är ju helt logiskt med tanke på att dom använder golvet till att äta, se på TV och sova, skulle man sätta möbler ute på golvet måste dom ju flyttas så fort golvet ska användas. :)

Mvh isan lover
Ja, eller helt jävla ologiskt att ha möbler.
Köpa köksbord och stolar....som man ska flytta på när man ska äta.
Det blir klarare och klarare för mig.
Det är fan inte konstigt att man är fattig när man köper grejer för att lagra dessa och aldrig använder som.

Isan Lover

Forumveteran
Ja, eller helt jävla ologiskt att ha möbler.
Köpa köksbord och stolar....som man ska flytta på när man ska äta.
Det blir klarare och klarare för mig.
Det är fan inte konstigt att man är fattig när man köper grejer för att lagra dessa och aldrig använder som.
Hej

Dom flesta köper följaktligen knappt några möbler heller, skulle dom göra detta så hade dom knappt blivit använda ändå.

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

Dom flesta köper följaktligen knappt några möbler heller, skulle dom göra detta så hade dom knappt blivit använda ändå.

Mvh isan lover
Kanske...
De flesta jag har varit in hos har möbler som står uppraddade längs någon vägg, då dom bara tycker att dessa står i vägen annars.
Frågan som uppstår blir uppenbar "varför i helvete köpte ni dessa möbler,då?"
Det är ju lika vettigt som att jag inhandlar vävstolar, CNC-maskiner och bastuaggregat och placerar dessa i något hörn i vardagsrummet.

Jag förmodar att jag skulle bli inspärrad om jag gjorde något sådant i Sverige.

alajgadaj

Aktiv medlem
Kanske...
De flesta jag har varit in hos har möbler som står uppraddade längs någon vägg, då dom bara tycker att dessa står i vägen annars.
Det är ju lika vettigt som att jag inhandlar vävstolar, CNC-maskiner och bastuaggregat och placerar dessa i något hörn i vardagsrummet.

Hej
CNC-maskin i vardagsrummet!!!!
I LOVE IT.
Mvh

nmax

Forumveteran
Kanske...

Ja 5st fåtöljer på rad längs en vägg sen tv:n på väggen vid sidan om så bara den som sitter i närmaste fötåljen ser om han vrider sig 90 gr. Klassisk Thai style

alajgadaj

Aktiv medlem
Hej
Ni som har boende i landet, har ni säng eller sover ni direkt på golvet med lite filtar och mattor?
Själv gillar jag de hårda sängarna, dock har golvet känts lite hårt de gånger jag testat sova, men det funkar.
Mvh

SatanG

Forumveteran
Hej
Ni som har boende i landet, har ni säng eller sover ni direkt på golvet med lite filtar och mattor?
Själv gillar jag de hårda sängarna, dock har golvet känts lite hårt de gånger jag testat sova, men det funkar.
Mvh
Har även hus i Buriram, självklart säng samt äter mat på stol och bord samt ligger i tv-soffan för lite surfande/tv-tittande :)
Har aldrig förstått tjusningen med att lida om man inte behöver det, svärmor verkar dock kunna göra vilket som.

/ SatanG

Isan Lover

Forumveteran
Hej
Mvh
Hej

Dom första 25 åren var det golvet som gällde, det var helt enkelt inte någon av mina släktingar och vänner som hade sängar, detta oavsett om det var ute i byarna eller i stan, bodde dom på landet så använde man absolut inte sängar och i stan hade dom ofta så små lägenheter att dom både lagade mat och satt på golvet, så man rullade ihop den flätade bastanta man sov på när man steg upp, några möbler hade man oftast inte heller.

Själv har jag inga problem alls att sova på golvet efter alla år, gillar att ligga hårt och jag tror att det är bra för ryggen, sen ska man ju ha klart för sig att det fanns andra fördelar med att inte ha sängar på landsbygden, husen var ju ofta otäta skjul på pålar, det kunde komma in både ormar, råttor och giftiga tusenfotingar m.m, dessa skulle ha gillat om det stod sängar och möbler i husen som dom kunde gömma sig under och inte minst inuti.

När man sover på bastmattor rullar man ju ut dessa på ett rensopat golv, lägger någon filt eller tunn madrass på denna, hänger upp en Mong (myggnät) över detta och är noga med att lägga in kanten på denna Mong under bastmattan, så att inga kryp kan komma in den vägen, sen sover man tryggt utan vare sig mygg eller annat.

Varje morgon skakas täcken, bastmattor och kuddar av och hängs i solen ett tag, när man sen bäddar igen på kvällen är man noga med att skaka allt igen och bädda väl, fungerar alldeles utmärkt, jag tror att många som har AC och lite bättre hus skulle sova jättebra under en Mong på golvet eller ute på altanen under den varma årstiden, det är väldigt skönt att vara helt utan mygg och knott på natten, man kan ju t.o.m sova utan täcke där inne.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Hos svärföräldrarna sover jag på golvet, sist på nyår tog jag dock med en sådan där puff, vet inte vad dom heter men som en fylld tygsäck som jag köpte på Ikea och sov på.
Hemma har vi sängar och alla sitter på stolar och äter vid köksbordet eller på köksbaren.
Det gäller även släktingar när dom vart på besök i tidigare hus.
Nu bor vi ju mindre än när vi hyrde, så hade nog blitt matta på altan om släkten kom ner, så alla får plats.

alajgadaj

Aktiv medlem
Hej
Ja säng får väl anses som ett måste för att få till något som kan liknas vid dräglig lyx.

Själv har jag sett lite olika trix för att hålla krypen stångna från möblemanget, man trär en avskuren pet flaskbotten på möbelbenet sen ställes det hela i en skål med ngn vätska som står på golvet. Troligtvis mot termiter och annat knytt som inte flyger.
Mvh

PanPan

Forumveteran
Hej
Ja säng får väl anses som ett måste för att få till något som kan liknas vid dräglig lyx.

Själv har jag sett lite olika trix för att hålla krypen stångna från möblemanget, man trär en avskuren pet flaskbotten på möbelbenet sen ställes det hela i en skål med ngn vätska som står på golvet. Troligtvis mot termiter och annat knytt som inte flyger.
Mvh
Termiter flyger ju när dom svärmar.

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Grannen Olsson Allmänt thailandforum 6

Topp