Släkten i Thailand kanske inte så bra

 
Verkar som att det är en sport för vissa falanger att vara snåla:rolleyes: och inte allt för sällan är det dessa snålpellar som återkommer och skall ge goda råd i div trådar så fort pengar kommer på tal;):D

Att se och känna glädjen från frugans morbror och fru, när vi köpte deras första säng för att slippa sova på golvet är obetalbar:) detta för en struntsumma 6500 baht.

Påstår inte att vi öser pengar på släkten, för det gör vi verkligen inte.
Men där det känns rätt att hjälpa till har vi inga problem med detta, utöver några kycklingar:p:D;)
Om du inbillar dig att jag tillhör dom som är snåla så är du fel ute. Men jag ger aldrig till nån som tigger om dom verkligen inte är fattiga.
Jag kan däremot vara generös mot dem jag anser förtjänar det. Snål finns inte på min karta, inte dumsnäll heller.

Sen för min del handlar det om att ta bort presumtiva framtida problem genom att tidigt mota olle i grind. Så få problem som möjligt är min filosofi i livet.

Vill du bli bjuden på en öl av mig så ska du inte fråga, bara va en bra vän så helt plötsligt händer det ;):D:D
 
Hej

Självklart ska man inte vara snål, men man ska inte vara dum heller, det gäller att hitta en medelväg här.

Att man själv väljer att ge bort saker eller pengar är ju en sak, detta avgör man ju själv utan utpressning, bråk och hot.

Men att göra sig själv till släktens vandrande ATM är nog något man ska akta sig för om man inte är väldigt rik, det gäller enligt mig för övrigt både Thaitjejer och deras män, känner flera par som drar sig för att åka till byn eller t,o,m måste avstå detta eftersom dom inte har råd längre, det blir så dyrt att ge alla allt dom vill ha, får dom inte detta blir dom arga och tycker att dom är snåla.

Mvh isan lover
Vi har inga utsugare i frugans släkt där vi byggt, bara en morbror som aldrig frågar efter pengar.

Det vi ger, gör vi av egen fri vilja.
Skulle aldrig ställa upp som ATM;)

Har väl turen att frugans mor och mostrar bor i Sverige och har det bra.
Känns mer som att dom har ansvar för släkten:)frugan är ju yngre generation, med ingen ekonomisk press på sig;)detta kanske ligger på hennes mor eller mostrar här, inget jag lägger mig i så länge jag å frugan är under radarn:cool:
 
Verkar som att det är en sport för vissa falanger att vara snåla:rolleyes: och inte allt för sällan är det dessa snålpellar som återkommer och skall ge goda råd i div trådar så fort pengar kommer på tal;):D

Att se och känna glädjen från frugans morbror och fru, när vi köpte deras första säng för att slippa sova på golvet är obetalbar:) detta för en struntsumma 6500 baht.

Påstår inte att vi öser pengar på släkten, för det gör vi verkligen inte.
Men där det känns rätt att hjälpa till har vi inga problem med detta, utöver några kycklingar:p:D;)
Även jag köpte en ny resårmadrass åt Min svåger och hans unga fru ,detta när jag såg henne höggravid ligga på ett hårt stengolv med en bastmatta på , då åkte jag och köpte en madrass för 3000,thbt , och som du säger , lyckan var obeskrivlig , men detta var för att jag själv mådde dåligt att se flickan lida ...
 
jag har en Donna från Isaan , hon säger blankt nej till alla förslag från släkten och släktingar som inte är 100% vattentäta , en ggr har hon lånat ut , då krävde hon in två chanoter till dubbla värdet av lånebekoppet ,, Och nej fy fan för att ha en från som du tydligen tycker "Fin familj " springa runt med en tjej med parasoll som grinar när hon får skit under naglarna ..... kanske även hon kompis med Suthep ....555555:):):)

Jag antar du menar min fru skulle vara kompis med Suthep då jag bara sett henne härinne med honom.
Jag fattar inte varför du drar in henne i att vara fin och med parasoller inte tåla skit under naglarna?
Hon är uppväxt snorfattig, pappan dog när hon var 8 år och hennes morsa fick samla plast med Saleang för att de skulle överleva och t.o.m. släktingar drog sig undan för att inte behöva låna ut pengar till dem. Detta skapade en grym vilja att klara sig själv och i kombination med en mycket skarp hjärna och studielån är hon idag ekonomichef på ett multinationellt företag inom främst olja/gas-branschen i centrala Bangkok.
Hon är kort sagt alltså mycket hemtam både på stampat jordgolv men även femstjärniga ställen.
Jag förstår att du inte är van vid kvalificerade thailändskor som dubblar din inkomst utan då måste de vara "fina" som enligt dig automatiskt innebär något dåligt. Det blir kanske sånt tankesätt vissa får när man bittert erfar att det finns andra par där båda bidrar till de gemensamma utgifterna istället för att blåsa maken på dyra traktorer till släkten :)

/ SatanG
 
Att ha en thailändsk fru har lärt mig att med jämna mellanrum kommer upp samtal om pengar.
Familjen "måste" ha ditt och datt.. :) Det går i vågor..
Jag har skickat i snitt 10 - 15 000 / månad till hennes mamma. Idiotiskt av mig... ;)
Det spelar ingen roll hur mycket man skickat. Pengarna är aldrig tillräckligt.
Så har dragit ner på det. Med följd att det blivit tjafs med frugan.. :) Men det kan jag ta hand om... :D
Desto mer mynt man skickar desto mer vill de ha.. :confused:
I familjen finns det 5 syskon. Och syskonens barn. Ingen av de andra syskonen ger en Bath till mamman.
Men alla är välkomna och kommer och övernattar och äter och dricker där.
Inte en Bath ger de.. Men alla de vill haaaaa.!!! Alla vill komma hem till vårt hus men är som parasiter.. :(

Nu har frugans son börjat arbeta.. ( Tar det i min andra tråd).

Skulle jag skicka 2 -3000 Bath som andra sagt här, hade det blivit ett djäkla liv i bygget.. ;)

Med vänlig hälsning
PEPSI
 
Att ha en thailändsk fru har lärt mig att med jämna mellanrum kommer upp samtal om pengar.
Familjen "måste" ha ditt och datt.. :) Det går i vågor..
Jag har skickat i snitt 10 - 15 000 / månad till hennes mamma. Idiotiskt av mig... ;)
Det spelar ingen roll hur mycket man skickat. Pengarna är aldrig tillräckligt.
Så har dragit ner på det. Med följd att det blivit tjafs med frugan.. :) Men det kan jag ta hand om... :D
Desto mer mynt man skickar desto mer vill de ha.. :confused:
I familjen finns det 5 syskon. Och syskonens barn. Ingen av de andra syskonen ger en Bath till mamman.
Men alla är välkomna och kommer och övernattar och äter och dricker där.
Inte en Bath ger de.. Men alla de vill haaaaa.!!! Alla vill komma hem till vårt hus men är som parasiter.. :(

Nu har frugans son börjat arbeta.. ( Tar det i min andra tråd).

Skulle jag skicka 2 -3000 Bath som andra sagt här, hade det blivit ett djäkla liv i bygget.. ;)

Med vänlig hälsning
PEPSI

Hej

Frugan skickade 2500 baht per månad till sin pappa så länge han levde, han var väldigt nöjd med detta, pengarna tjänade hon själv här i Sverige, hon kunde naturligtvis ha skickat mer men tyckte inte att det var någon idé eftersom han då med största sannolikhet skulle ge bort dom eftersom han inte behövde mer.

Mvh isan lover
 
Hej

Frugan skickade 2500 baht per månad till sin pappa så länge han levde, han var väldigt nöjd med detta, pengarna tjänade hon själv här i Sverige, hon kunde naturligtvis ha skickat mer men tyckte inte att det var någon idé eftersom han då med största sannolikhet skulle ge bort dom eftersom han inte behövde mer.

Mvh isan lover
Hej @Isan Lover !

Tror du är helt rätt på det... För mycket mynt är inte bra...
Fått reda på att när jag skickat mycket, så har mamman med ett stort hjärta hjälpt andra istället.
Frugan tycker däremot att det är bra att mamma hjälper andra... :confused:
Mycket trevligt och godhjärtat!! :)
Det är väldigt lätt att vara givmild när man inte själv betalar.. ;)
Har försökt förklara detta för frugan.. Så funkar det inte.. Men in i ena örat och ut i andra.. :D
Enligt henne skall man ta hand om alla!!! Buddhas tänk... :confused:
 
Jag antar du menar min fru skulle vara kompis med Suthep då jag bara sett henne härinne med honom.
Jag fattar inte varför du drar in henne i att vara fin och med parasoller inte tåla skit under naglarna?
Hon är uppväxt snorfattig, pappan dog när hon var 8 år och hennes morsa fick samla plast med Saleang för att de skulle överleva och t.o.m. släktingar drog sig undan för att inte behöva låna ut pengar till dem. Detta skapade en grym vilja att klara sig själv och i kombination med en mycket skarp hjärna och studielån är hon idag ekonomichef på ett multinationellt företag inom främst olja/gas-branschen i centrala Bangkok.
Hon är kort sagt alltså mycket hemtam både på stampat jordgolv men även femstjärniga ställen.
Jag förstår att du inte är van vid kvalificerade thailändskor som dubblar din inkomst utan då måste de vara "fina" som enligt dig automatiskt innebär något dåligt. Det blir kanske sånt tankesätt vissa får när man bittert erfar att det finns andra par där båda bidrar till de gemensamma utgifterna istället för att blåsa maken på dyra traktorer till släkten :)

/ SatanG
Är månne Samet och Satan G samma person:):):) , det var Samets skriveri jag reagerade på , sen vad du retar upp dig på bryr jag mig inte i , det var mer allmänt angående alla forummedlemmar med sina "fina " fruar "av bra " familj , har väl inte nämnt varken dig eller henne ... :p..
 
Ett förtydligande:smile:

Alla vi på TS har ju dom bästa damerna:nod:;)varför håller vi då på att tjöta om detta hela tiden:rolleyes:

Utan massa skelett i garderoben, hade ju dom flesta inte behövt hävda motsatsen hela tiden:p

Tror dom flesta här har saker man inte vill dela med sig av, är ju alltid lättare att trycka till andra istället:(

Huvudsaken är väl att var och en trivs med sina liv å sina damer, då betyder det andra säger inte ett skvatt;)

Själv har jag "nätan" ett perfekt liv:p:D:D:D;)
 
Ett förtydligande:smile:

Alla vi på TS har ju dom bästa damerna:nod:;)varför håller vi då på att tjöta om detta hela tiden:rolleyes:

Utan massa skelett i garderoben, hade ju dom flesta inte behövt hävda motsatsen hela tiden:p

Tror dom flesta här har saker man inte vill dela med sig av, är ju alltid lättare att trycka till andra istället:(

Huvudsaken är väl att var och en trivs med sina liv å sina damer, då betyder det andra säger inte ett skvatt;)

Själv har jag "nätan" ett perfekt liv:p:D:D:D;)

Själv tjötar jag för att det är kul, tycker det är kul med lite hetare diskussioner. Blir för lamt om det bara ska hållas med :)

/ SatanG
 
Är månne Samet och Satan G samma person:):):) , det var Samets skriveri jag reagerade på , sen vad du retar upp dig på bryr jag mig inte i , det var mer allmänt angående alla forummedlemmar med sina "fina " fruar "av bra " familj , har väl inte nämnt varken dig eller henne ... :p..

Samet har jag träffat, en mycket trevlig o bright kille som fattat vad livet går ut på. Träffar han gärna igen när det blir läge för det.
Det vet jag väl att du bryr dig om vad jag skriver, hade hoppats på lite drygare svar så vi kunde munhuggas för att döda en smula tristess som råder här ute i djungeln. Är just nu utanför Lahansai Buriram :)

/ SatanG
 
Senast ändrad:
Jo , tyvärr så är jag ju inte trevlig , jag har ju en bonnlolla från Isaan ,helt utan utbildning , dyslektiker dessutom , :(:(:(:(
 
Jag är helt säker på att både @Phonta och @nmax inte egentligen är några snålpellar, tvärtom:) oftast dom som låter grinigast är dom mest generösa:D;):rolleyes:
Tycker du att jag öå
Att ha en thailändsk fru har lärt mig att med jämna mellanrum kommer upp samtal om pengar.
Familjen "måste" ha ditt och datt.. :) Det går i vågor..
Jag har skickat i snitt 10 - 15 000 / månad till hennes mamma. Idiotiskt av mig... ;)
Det spelar ingen roll hur mycket man skickat. Pengarna är aldrig tillräckligt.
Så har dragit ner på det. Med följd att det blivit tjafs med frugan.. :) Men det kan jag ta hand om... :D
Desto mer mynt man skickar desto mer vill de ha.. :confused:
I familjen finns det 5 syskon. Och syskonens barn. Ingen av de andra syskonen ger en Bath till mamman.
Men alla är välkomna och kommer och övernattar och äter och dricker där.
Inte en Bath ger de.. Men alla de vill haaaaa.!!! Alla vill komma hem till vårt hus men är som parasiter.. :(

Nu har frugans son börjat arbeta.. ( Tar det i min andra tråd).

Skulle jag skicka 2 -3000 Bath som andra sagt här, hade det blivit ett djäkla liv i bygget.. ;)

Med vänlig hälsning
PEPSI[/QUOTE"]
Kruxet där du gjort fel är att du gett för mycket från början och dom vant sig vid den nivån. Hade du börjat med 2-3000 och hållt fast vid det så tror jag helt klart att det hade funkat.
Dom hade väl tak över huvudet och bröd på bordet innan du kom in i bilden?...
 
Kom att tänka på en sv mina anekdoter. En före detta nära vän bilade till Tyskland köpte dricka och sålde till några businessmän i Norge. Detta gjorde hon en hacka på, runt 17 tusen Norska.. allt skickades till hennes föräldrar... dom skulle fixa till huset dom bodde i. Så efter att ha kört dricka och skickat 70.000 B i veckan under ett år åkte hon hem till Thailand för att se vad föräldrarna och de 5 bröderna hade investerat i...

Dom visade upp en ny pickup.. köpt på sedvanlig 7 års avbetalning och så hade dom kaklat huset med 120B/m2 kakel..

(Jag har själv varit och besökt dom)

Efter detta sa hon att dom kommer inte få en B till...

Ryktet gick att mamman hade spelat bort allt och dessutom hade spelskulder runt om i byarna
 
Kom att tänka på en sv mina anekdoter. En före detta nära vän bilade till Tyskland köpte dricka och sålde till några businessmän i Norge. Detta gjorde hon en hacka på, runt 17 tusen Norska.. allt skickades till hennes föräldrar... dom skulle fixa till huset dom bodde i. Så efter att ha kört dricka och skickat 70.000 B i veckan under ett år åkte hon hem till Thailand för att se vad föräldrarna och de 5 bröderna hade investerat i...

Dom visade upp en ny pickup.. köpt på sedvanlig 7 års avbetalning och så hade dom kaklat huset med 120B/m2 kakel..

(Jag har själv varit och besökt dom)

Efter detta sa hon att dom kommer inte få en B till...

Ryktet gick att mamman hade spelat bort allt och dessutom hade spelskulder runt om i byarna
Så kan det gå när inte hjärnan är med 55555555:):):)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp